اطبایی: حضور فیلم‌ها در فجر با نمایش آنها در برلین تداخلی ندارد

محمد اطبایی می‌گوید شرکت کردن فیلم‌ها در جشنواره فیلم برلین هیچ تداخلی با حضور آن‌ها در جشنواره فیلم فجر ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در چند روز گذشته و پس از قطعی شدن حضور فیلم سینمایی «خوک» ساخته مانی حقیقی در جشنواره برلین امسال صحبت‌هایی مبنی بر تداخل حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر و جشنواره برلین به وجود آمد و امروز در نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز برخی صحبت‌ها شبهاتی را در این‌باره به وجود آورد. محمد اطبایی در همین باره پاسخگوی چند سوال شد.

محمد اطبایی در پاسخ به این سوال درباره اینکه آیا تداخلی بین حضور فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره فیلم برلین وجود دارد یا خیر به خبرآنلاین گفت: «این دو مورد هیچ ارتباطی با هم ندارند. بر اساس قوانین فیاپ جشنواره‌هایی که به اصطلاح به عنوان جشنواره الف شناخته می‌شوند ترجیح می دهند فیلم‌هایی را که برای اولین بار در یک رقابت بین‌المللی شرکت می‌کنند را انتخاب کنند. اما حتی جشنواره‌ها به این قضیه چندان وفادار نمی‌مانند.»

او ادامه داد: «به عنوان مثال فیلم سینمایی هجوم که امسال در جشنواره برلین حضور دارد در ایران به نمایش عمومی در آمده است  و قطعا اکران عمومی به تعبیر این جشنواره‌ها اتفاقی بدتر از حضور در جشنواره‌هاست.»

اطبایی افزود: «پرسش مهم‌تر این است که چرا فیلم‌های ایرانی که در جشنواره‌های جهانی حضور دارند و انتخاب می‌شوند امکان حضور در جشنواره‌های خودمان را نمی یابند.»

در سال‌های اخیر فیلم‌های سینمایی «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی» هر دو ساخته اصغر فرهادی، «اژدها وارد می‌شود»، «پذیرایی ساده» و «کارگران مشغول کارند» به کارگردانی مانی حقیقی، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان، «آواز گنجشک‌ها» به کارگردانی مجید مجیدی و «آفساید» به کارگردانی جعفر پناهی همگی فیلم‌هایی بودند در جشنواره فیلم فجر و در جشنواره فیلم برلین حضور داشتند.

از میان این آثار برخی موفق به کسب جایزه خرس‌های نقره‌ای و دو خرس طلایی (جدایی نادر از سیمین و تاکسی ساخته جعفر پناهی) جشنواره برلین شدند. همچنین این فیلم‌ها سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کردند.

 58244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =