حسین مسافر آستانه و رضا حداد کارگردانان تئاتر با حضور در برنامه «چشم شب روشن» نسبت به تجاری شدن تئاتر خصوصی با عقب نشینی دولت هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهرداد رایانی مخصوص مجری کارشناس تئاتر برنامه «چشم شب روشن» شامگاه شنبه 14 بهمن، میزبان حسین مسافر آستانه کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه و رضا حداد کارگردان تئاتر بود و با این دو پیرامون مشکلات و موانع پیش روی تماشاخانه های خصوصی گفت وگو کرد.

آستانه صحبت های خود را چنین آغاز کرد: باید اشاره ای به وضعیت تئاتر خصوصی داشته باشیم زیرا اگر درباره مشکلات پدیده ای بگوییم قبل از آنکه از چگونگی اش بگوییم جفا کرده ایم. به نظرم تئاتر خصوصی یک ضرورت غیر قابل انکار است و باید شکل می گرفت و باید حیاتش را ادامه می داد ولی بنا بر عادت، ما وقتی ضرورت وجود پدیده ای را احساس می کنیم قبل از اینکه درباره اش مطالعه کنیم، برنامه ای برایش بنویسیم، باید ها و نبایدهایی را برایش تعریف کنیم، اقدام به راه اندازی آن می کنیم که تئاتر خصوصی هم چنین شده است.

او با تاکید بر اینکه ظرفیت تئاتر ما زیاد شده است و اداره آن از طریق امکانات و بودجه دولتی میسر نیست، گفت: باید بخش خصوصی وارد شود و بسیاری از کمبودها را ساماندهی کند اما برنامه ای برای این پدیده نداریم. زیرا کلا هنر ما به ویژه تئاتر، همیشه اول وارد جریان عمل و خب بالطبع با مشکلاتی روبرو می شود و بعد باید درباره مشکلاتش صحبت کنیم.

اماکن تئاتر خصوصی ویژگی های یک تئاتر استاندارد را ندارند

این مدرس دانشگاه ادامه داد: جریان تئاتر خصوصی با عجله گسترش پیدا کرد. اماکنی که به عنوان تئاتر خصوصی می شناسیم ویژگی های یک تئاتر استاندارد را ندارند زیرا برای اینکه به این نیاز پاسخگو باشند با حداقل ها به این مکان ها مجوز داده اند. البته ایرادی به این قضیه گسترش ندارم اما باید جلوی گسترش بی رویه را بگیریم، اگر خطایی صورت گرفته ادامه ندهیم و این چیزی را که شاهدش هستیم ساماندهی کنیم.

او تصریح کرد: لازمه این ساماندهی این است که تئاتر خصوصی مورد حمایت قرار بگیرد. تئاتر خصوصی بنا به تقاضاهای بخش خصوصی راه اندازی شد اما به حال خودش رها شد و چون بخش خصوصی است به بخش انتفاعی آن بسنده شد. وقتی در هنر به ویژه در تئاتر، مسئله صرفاً اقتصادی شد ضررهایی را در پی خواهد داشت چون بخش خصوصی این حق را دارد که به بخش اقتصادی توجه کند، با این حال باز هم گاهی متضرر می شود.

رضایت دادن به حداقل‌ها و رعایت ذائقه عمومی جامعه به نفع تئاتر نیست

آستانه گفت: مشکلات مثل یک زنجیر به هم تنیده هستند و نمی شود گفت کدام مهم است. مسئله تجاری شدن تئاتر خصوصی دغدغه اهالی تئاتر است. یعنی وقتی سالنی را می گیرند نمی توانند کیفیت مورد نظر کارگردان را اجرا کنند زیرا باید به حداقل ها رضایت بدهند. برای تامین هزینه ها باید ترفندهای دیگر را به کار ببرند که آن رعایت ذائقه عمومی جامعه است و این به نفع تئاتر نیست.

کارگردان «صور اسرافیل» یادآور شد: اصلا تئاتر خصوصی برنامه ای ندارد و درست و غلط آن و اینکه باید اداره اش بر چه مبنایی باشد، معلوم نیست. آنچه که در دنیا شاهدش هستیم این است که اولا هیچ کس با هر اندازه دانش و تجربه نباید صاحب تئاتری باشد که برای گروه ها برنامه ریزی کند. باید یکسری ویژگی های مدیریتی و دانشی را داشته باشد.

او همچنین گفت: تئاتر در همه جای دنیا محل تولد اندیشه است ولی در حال حاضر به تنها چیزی که توجه نمی شود اندیشه است. مهم ترین نگاه کارگردان امروزی این است که تا حد ضعیف ترین سلیقه اجتماعی کارش را پایین بیاورد تا بتواند با قشر وسیع تری از مخاطبان ارتباط داشته باشد. اگر این کار را نکند دیگر نمی تواند تئاتر کار کند مگر اینکه سرمایه کلانی را هزینه کند که این هم معقول نیست.

سرمایه گذاران تئاتر خصوصی تعیین می کنند چه بازیگری باید بیاید

این کارگردان یادآور شد: من مشکلی با تئاتر تجاری ندارم ولی مفاهیم مان را جدا کنیم. ما تا مسئله سالن های تئاتر و حمایت دولت را حل نکنیم نمی توانیم تئاترمان را نجات بدهیم. بزرگترین معضل تئاتر خصوصی، میل پیدا کردنش به سمت تجاری شدن است.

دولت اگر می خواهد تئاترش صاحب اندیشه باشد هزینه اش را پرداخت کند

حداد گفت: وظیفه دولت است که برای تئاتر بودجه بگذارد، اگر این را حذف کنید نمی توانید تئاتر را نجات بدهید. ما چیزی به اسم سالن تئاتر نداریم، چیزی که یک کارگردان بخواهد کامل اجرا کند را داشته باشد چون دولت ایجاد نکرده است. ما به هیچ عنوان با حذف دولت نمی توانیم درباره تئاتر و اندیشه صحبت کنیم. دولت باید بودجه بدهد و کنار برود. اگر این کار را نکند تئاتر دولتی خواهیم داشت که پول را من بدهم و هرچه من می گویم بگو. در تئاتر خصوصی، دولت فقط بودجه می دهد چون تفکر صاحب اندیشه بودن را دوست دارد. اگر می خواهد کارگردانان و نویسندگانش صاحب اندیشه باشند باید هزینه اش را پرداخت کند.

خیام وقارکاشانی نیز در تماس تلفنی در این برنامه گفت: شرایطی که در امروز به لحاظ گسترش فضای نمایشی در تئاتر کشور داریم آرزوی خیلی از ما در گذشته بود. عمده مشکلات ما نحوه مواجه هنرمندان با تئاترهای خصوصی است. دولت، هنرمندان و سرمایه گذاران، سه ضلع مثلث هستند. هنرمندان عزیز ما چه قدمی برای گسترش این فضا برداشته اند؟

نمی توانیم در تئاتر را تخته کنیم

او افزود: از هنرمندان گلایه دارم که مسائل زیادی برای ما به وجود آوردند، اینکه قراردادی را امضا می کند ولی به مفادش متعهد نیستند. فضای سخت افزاری تئاترها هم به دلیل استیجاری بودن، دچار مسئله هستند. هر سه ضلع این مثلث باید کاری کنند. حالا که دولت حمایت نمی کند نمی توانیم در تئاتر را تخته کنیم. باید برنامه ای مدون ارائه بدهیم.

58243

کد خبر 751981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =