رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات یک نهادبالادستی به لحاظ تئوریک خواهد بود و با هیچ مجموعه دیگری در این جریان موازی و منافی نمی‌شود.

امید کرمانی‌ها: شورای عالی اصلاح طلبان در زمان بستن لیست پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران دچار چالش‌ها و مناقشات داخلی شد اما به هر صورت مباحث را در آن دوره مدیریت و جمع بندی کرد. امروز 9 ماه از آن زمان می گذرد و گروهی از اصلاح طلبان محکم ایستاده‌اند و می گویند باید تغییراتی در ساختار تصمیم گیری تشکیلاتی این جریان سیاسی انجام شود.

اخیراً شورای هماهنگی متشکل از احزاب اصلاح طلب، طرح تشکیل پارلمان اصلاحات را به تصویب رساند، برخی این مصوبه را نقطه پایانی برای شورای عالی اصلاح طلبان تحلیل می کنند اما حسین کمالی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو هیأت رئیسه شورای عالی اصلاح طلبان می گوید: نقش پارلمان اصلاحات با نقش شورای عالی اصلاح طلبان متفاوت است، یعنی پارلمان اصلاحات تولید مانیفست، سیاست و خط مشی می کند.

مشروح گفت‎وگوی خبرآنلاین با حسین کمالی را در ادامه بخوانید:

ایده تشکیل پارلمان اصلاحات مدتی است، در میان اصلاح طلبان مطرح شده، شما چه نظری دارید؟
پارلمان اصلاحات بحث جدیدی نیست، دو سال پیش کلیاتش در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید و مجدد با پیشنهاد حزب مردم سالاری در دستور کار قرار گرفت. وظیفه پارلمان اصلاحات تولید مانیفست و مفاهیم مشترک است تا بین نظرات اصلاحات با بقیه جمعیت ها فرق بگذارد. چون گاهی اوقات کسانی که افکار براندازانه دارند، خود را در چارچوب های اصلاح طلبی تعریف می کنند در حالیکه این طور نیست. اصلاح طلبان به بقای نظام و اصلاح امور معتقدند، بنابراین کاملا متفاوت هستند با کسانی که اصل نظام را قبول ندارند.

حال که می خواهید الگوی تصمیم گیری های جمعی را در قالب پارلمان اصلاحات تعریف کنید، تکلیف شورای عالی سیاست گذاری چه می شود؟
شورای هماهنگی تصمیم خواهد گرفت و هنوز هیچ بحثی نکردیم. نقش پارلمان اصلاحات با نقش شورای عالی اصلاح طلبان متفاوت است. یعنی پارلمان اصلاحات تولید مانیفست، سیاست و خط مشی می کند.

یعنی پارلمان اصلاحات موازی و منافی شورای عالی سیاستگذاری نخواهد بود؟
با هیچ بخش دیگری موازی نخواهد بود. پارلمان اصلاحات یک نهاد بالادستی به لحاظ تئوریک خواهد بود.

همواره نسبتی میان مجلس و دولت وجود دارد. آیا مرجع سیاستگذاری و اجرایی در اردوگاه اصلاح طلبان از هم تفکیک می شود؟ به این شکل که پارلمان اصلاحات سیاستگذاری را انجام دهد و شورای عالی اصلاح طلبان حوزه اجرایی را برعهده داشته باشد؟
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصمیم می گیرد چه طور باید عمل شود.

آقای مبلغ گفته بودند که ایده پارلمان اصلاحات در شورای عالی سیاستگذاری رد شده است.
حالا می شود ما را با دیگران دعوا نیندازید!

به عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو هیأت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری بفرمایید که چقدر بین این دو مجموعه هماهنگی برقرار است؟
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای عالی سیاستگذاری را تشکیل داد. یعنی شورای عالی مولود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. درباره این مسائل هنوز شورای هماهنگی تصمیمی نگرفته است.

پارلمان اصلاحات تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 تشکیل خواهد شد یا خیر؟
ان‌شاءالله.

رسانه های جریان رقیب شما سعی می کنند، مکانیزم هایی را که در جریان اصلاحات مثل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای عالی سیاستگذاری و پارلمان اصلاحات تعریف می شود در تقابل یا موازی هم تعریف کنند، این تحلیل چقدر واقعیت دارد؟
تفاوت دیدگاه در همه جریانات و گروه ها اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و میانه وجود دارد. هیچ دو انسانی شبیه هم فکر نمی کنند اما اینکه ما می توانیم با هم بنشینیم گفتگو کنیم و با آنها به تفاهم برسیم، نکته مهمی است که اصلاح طلبان تاکنون توانسته‌اند از این نعمت بهرمند شوند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =