خانه ملت به نقل از سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی، نوشت: دو فروند هواپیمای موجود در وزارت نیرو برای بارورسازی ابرها فرسوده هستند.

مهرداد بائوج لاهوتی ، درخصوص نشست امروز(یک‌شنبه 29 بهمن‌ماه) نمایندگان مستقلین ولایی با وزیر نیرو، اظهار داشت: با توجه به بحرانی که در کشور داریم و اینکه کشور ما جزء کشورهای کم آب دنیا است، متوسط بارندگی در سطح کشور بیشتر از 230 تا  240 میلیمتر نیست.

کاهش 40 میلیمتری میزان بارش در کشور

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد علی رغم اینکه جزء کشورهای کم آب دنیا هستیم نسبت به سال گذشته حدود 40 میلیمتر کاهش بارندگی داریم، گفت: اگر تدبیری نداشته باشیم کشاورزی کشور دچار آسیب می‌شود، بر همین اساس فراکسیون مستقلین جلسه‌ای را با وزیر نیرو برگزار کرد.

6 میلیارد متر مکعب از آب استان گیلان وارد دریا می‌شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هر استان نسخه خاص خود را برای رفع مشکل کم‌آبی دارد، ادامه داد: نمایندگان در این جلسه مشکلات و راه‌حل‌های رفع مشکلات کم آبی استان خود را مطرح کردند، به صورت مثال در استان گیلان حدود 6 میلیارد متر مکعب آب وارد دریا می‌شود، اما در فصل تامین آب مورد نیاز برنج دچار مشکل هستیم و اگر برگردیم به گذشته مشاهده می‌کنیم که آب بندان‌هایی وجود داشته که این آب را تامین می کرده است.

92 درصد آب کشور در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود

وی با تاکید بر اینکه هدر رفت آب در کشور ما بسیار بالا است و بیش از 92 درصد آب مصرفی ما کشاورزی و تنها 8 درصد آن شرب است، عنوان کرد: در برخی از استان‌ها با میزان آب مصرفی کمتری می‌توان محصول را کشت کرد، به‌صورت مثال هنداونه را می‌توان با آب بارش باران کشت کرد، اما در برخی دیگر از استان‌ها با ده برابر قیمت محصول آب را با پرداخت یارانه برای کشت محصول مصرف می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه آب شرب دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: بحث بارور کردن ابرها یکی از مسائلی است که دنبال می‌شود، ابرها قابل هدایت به نقطه‌ای که نیاز داریم هستند و می‌توانیم از امکان بارورسازی آنها به عنوان تکنولوژی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده کنیم.

2 فروند هواپیما موجود برای بارورسازی ابرها فرسوده هستند

سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی با اشاره به اینکه گزارشی که وزیر ارائه کرد نشان می‌دهد آمادگی بارورسازی ابرها با توجه به اینکه می‌دانستند سال کم آبی در پیش است در کشور وجود نداشته، اضافه کرد: دو فروند هواپیما در این ارتباط وجود دارد که بر اساس گزارش‌ها فرسوده هستند و با توجه به این فرسودگی امکان برطرف کردن نیاز کشور را ندارند، آقای اردکانیان اعلام کرد که دراین خصوص قراردادی با نیروی هوایی سپاه پاسداران منعقد شده است.

وی ادامه داد: این مسئله کافی نیست و در شرایطی که در سال‌های قبل دچار مشکل بودیم، از امکانات کشورهایی دیگر از جمله روسیه استفاده می‌کردیم، لذا با شرایط بحرانی موجود نیز نیاز است تا از امکانات آنها استفاده کنیم.

تشکیل کمیته رفع بحران آب در هیات دولت

لاهوتی با بیان اینکه هیات دولت نیز به این بحران پی‌برده است و کمیته‌ای را با حضور وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و رئیس سازمان مدیریت تشکیل داده است تا موضوع کم‌آبی را مدیریت کنند، گفت: برای اینکه متولیان امر موضوع را جدی‌تر پیگیری کنند اراده جدی می‌طلبد و خود مردم نیز باید کمک کنند تا آب درست‌تر مصرف شود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی در پایان با تاکید بر اینکه در استان‌های شمالی نیاز به سد وجود ندارد و با آب باران می‌توان کشاورزی را انجام داد، خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید مردم را آموزش دهد و به استمداد بطلبد و برعکس وزیر اعتقاد دارم واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم و مردم نیز به ما کمک کنند تا همگی دست به دست هم دهیم و این سال  کم آب را پشت سر بگذاریم

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    مثل قرارداد جنگل کاری کانونهای گردو خاک خوزستان
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    بارورسازی ابرها در همه کشورها منسوخ شده چون بی نتیجه است، ظاهرا برای عده ای این پروژه ها نون داره