ایسنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر کشورهای همسایه و رقبای ما احساس کنند که قوی هستند و قدرتی فراتر از ما بدست آورده‌اند و یا به هر دلیلی احساس کنند که ما در داخل کشور ضعیف شده‌ایم و سیگنال‌هایی از داخل یا خارج به آنان برسد که کشور ضعیف شده است احتمال بروز جنگ بالا می‌رود

سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در اولین کنفرانس و نمایشگاه صنعت ساخت، گفت: رسالت و ماموریت پدافند غیرعامل مقاوم‌سازی و تاب‌آورکردن زیرساخت‌ها و شهرها و ابنیه و حفاظت و صیانت از مردم در برابر حوادث و تهدیدات احتمالی است و به نوعی حفاظت و صیانت از مردم و مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها از برنامه‌های محوری این سازمان است.

جلالی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما با اثر و پیامد مولفه تهدیدات نسبت به ساختمان‌ها مواجه هستیم، موضوع آسیب‌پذیری از مشکلات درون این سیستم است که نگاه ما به تهدیدات و تولید پیامدها در غالب تخریب یا سایر آسیب‌هایی است که برای مردم ایجاد می‌کند.

جلالی  در بخشی از صحبت هایش تصریح کرد: اگر کشورهای همسایه و رقبای ما احساس کنند که قوی هستند و قدرتی فراتر از ما بدست آورده‌اند و یا به هر دلیلی احساس کنند که ما در داخل کشور ضعیف شده‌ایم و سیگنال‌هایی از داخل یا خارج به آنان برسد که کشور ضعیف شده است احتمال بروز جنگ بالا می‌رود و اینکه ما اراده کنیم یا نکنیم که به‌ما حمله شود، چیزی تغییر نمی‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: بنابراین ابتدا باید ضعف‌هایمان را برطرف کنیم، قوی شویم و مقاوم بمانیم و به لحاظ مردمی و زیرساختی قدرت خود را ارائه دهیم تا درک مناسبی از قدرت ما ایجاد شود و ما را به سمت صلح و بازدارندگی هدایت کند. بنابراین کشور باید به سمت قدرتمندشدن و مستحکم و مقاوم‌شدن حرکت کند تا در امان ماند و صلح را پایدار کند.

جلالی یادآور شد: علیرغم اینکه در مقررات بین‌المللی وقوع جنگ در شهرها ممنوع شده اما در ۲۰ سال گذشته شاهد بودیم که جنگ‌ها خواسته یا ناخواسته به شهرها کشیده شده است، در دفاع مقدس مجموعه‌ای از شهرها تحت تاثیر قرار گرفتند برخی شهرها تحت‌تاثیر مستقیم اشغال زمینی مانند خرمشهر، نفت شهر و قصر شیرین، و برخی شهرها تحت تاثیر آتش توپخانه دشمن قرار گرفته و زیرساخت‌های آن از بین رفته و مردم آواره شدند، و برخی شهرها که از مراکز شهری به لحاظ فاصله دورتر بودند تحت تاثیرات دیگری قرار گرفتند.

جلالی  همچنین گفت: وابستگی‌های متقابل زیرساختی به هم می‌تواند ما را به سمت فلج‌سازیِ کارکردی در حوزه شهری پیش ببرد مانند برخی از حوادثی که شاهد آن بودیم. عنصر دوم قابلیت اعتماد و قابلیت جایگزینی و ارتقاء اعتماد نقش ملی را در زیرساخت‌ها بالا ببریم و به آن توجه کنیم قابلیت اعتماد و میزان اعتماد به زیرساخت‌ها و قدرت پاسخ به حادثه که باید به آن بطور جدی توجه شود.

وی افزود: ما در استراتژی بازسازی باید تهدید نظامی و تروریستی را مفروض بدانیم و به آن توجه کنیم همچنین تهدیدات صنعتی را در محیط شهری و با توجه به رویکرد هوشمندی در شهرها باید تهدید هوشمندی و سایبری را هم مفروض بدانیم و به سمتی برویم که در برابر این تهدیدات و حوادث اسیب پذیر نباشیم.

سیاری: نباید به مرحله تنش در حوزه آب‌های مرزی برسیم

همچنین تسنیم نوشت: دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در حاشیه همایش دیپلماسی آب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی ایران در برابر تنش‌های آبی اظهار داشت: دیپلماسی آب به همین معناست که ما به مرحله تنش نرسیم، اگر آب در مرزها وجود دارد باید برای آن حساب و کتاب تعریف کرد.وی افزود: مثلا در ارتباط با رود هیرمند چقدر از حق آبه آن وارد کشور می‌شود و چه اثری در زندگی مردم کشور ما دارد. لذا باید به طریقی عمل شود که ما بتوانیم از حق آبه خود استفاده کنیم‌.

دریادار سیاری ادامه داد: باید با دیپلماسی و طبق مقررات به نحوی پیش برویم که هر کشوری از حق‌آبه خود استفاده کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه می‌گویند رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه پروژه‌هایی را در راستای ایجاد تنش در حوزه آب در منطقه ایجاد می‌کند و برنامه ایران در این رابطه چیست؟ گفت: امیدواریم این جلسات و همایش‌ها ما را به جایی برساند که در جهت رفع نقصان آب ما را هدایت کند.

29216

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =