روزنامه شرق نوشت: دو تبهکار که با ترفندهای خاص رمز حساب‌های بانکی شهروندان را به‌دست آورده و از آنان مبالغ هنگفتی را سرقت کرده بودند، در عملیات تخصصی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

در تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد مال‌باختگان از یک روبات جعلی در تلگرام اقدام به خرید شارژ تلفن همراه یا شارژ بسته‌های اینترنتی کرده‌اند. بلافاصله مأموران، عملیات شناسایی سازنده این روبات جعلی را در دستور کار قرار دادند و با انجام اقدامات علمی و تخصصی و جمع‌آوری ادله دیجیتالی عامل این برداشت‌ها شناسایی شد.

مأموران پلیس فتای استان اصفهان پس از شناسایی محل سکونت مجرم با هماهنگی با مقام قضائی به آنجا رفتند و متهم را در مخفیگاه خود دستگیر کردند.

با انتقال متهم به استان اصفهان و تحقیقات تخصصی از او مشخص شد وی با طراحی روبات جعلی در تلگرام تحت عنوان درگاه خرید شارژ تلفن همراه و بسته‌های اینترنتی توانسته اطلاعات بیش از دو‌هزارو ١٠٠ نفر از کاربران اینترنتی را از استان‌های مختلف کشور سرقت کند. متهم انگیزه‌اش از این کار را تفریح و سرگرمی و کسب درآمد برای خود عنوان کرد.

براساس اعترافات متهم وی تاکنون مبلغ دو ‌میلیارد ریال از حساب شهروندان برداشت کرده و برای اینکه شناخته نشود با وجوه سرقتی اقدام به خرید کارت شارژ، خرید پول‌های الکترونیکی، خرید ارز و سایر موارد در فضای مجازی کرده است. ‌ متهم با تبلیغ این روبات با عنوان «تنها درگاه ارزان‌قیمت شارژ تلفن همراه و بسته‌های اینترنتی» در کانال‌ها و گروه‌های مختلف تلگرام اقدام به فریب کاربران می‌کرد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در رابطه با این پرونده اظهار كرد: تلاش برای شناسایی مال‌باختگان و کشف حساب‌هایی که این نوجوان برای خود باز و وجوه سرقتی را به آنها منتقل کرده، همچنان ادامه دارد.

در همین حال رئیس پلیس فتاي استان آذربایجان‌شرقی از دستگیری فردی خبر داد که با به‌دست‌آوردن رمز کارت حساب اشخاص اقدام به برداشت از حساب آنها به صورت غیرمجاز می‌کرد. در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب آنها کرده و مبالغ برداشتی در کل به میزان ١٤٥‌میلیون‌و ٤٥٠‌ هزار ریال است، بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

در بررسی اولیه از شکات همگی اظهار کردند اخیرا از یک فروشگاه اقدام به خرید کردند. صاحب فروشگاه اعلام کرد در پی درج آگهی در سایت دیوار تحت عنوان جذب شاگرد، فردی با مراجعه به فروشگاه به مدت چند روز مشغول به کار بوده و سپس بدون اطلاع فروشگاه را ترک کرده است.

پس از انجام تحقیقات پلیسی و تخصصی در نهایت هویت واقعی متهم شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی منزل متهم یک دستگاه اسکیمر و تعدادی کارت خام بانکی و کارت هدیه بانکی کشف شد. متهم در بازجویی‌ها توضیح داد از طریق درج آگهی‌هایی با عنوان استخدام و اعطای دیپلم در سایت دیوار شناسنامه و کارت ملی سه ‌نفر را به دست آورده و سپس به نام افراد مذکور سیم‌کارت خریداری کرده و با تهیه یک دستگاه اسکیمر (کپی‌کننده کارت‌های بانکی) و تعدادی کارت خام بانکی و کارت هدیه بانکی اطلاعات کارت‌های افراد را در آنها کپی‌برداری و با پوشاندن چهره خود اقدام به خرید از حساب افراد کرده است.

سرهنگ ‌محسن محمودی رئیس پلیس فتاي استان آذربایجان‌شرقی در توصیه به شهروندان با بیان اینکه در انجام اقدامات مالی و ارائه اطلاعات شخصی خود به دیگران دقت لازم را داشته باشند تا مورد سوءاستفاده کلاهبرداران قرار نگیرند، گفت حتما هنگام خرید از فروشگاه‌ها و هنگام پرداخت وجه از طریق کارت بانکی خود کارت کشیده و رمز را وارد کنند و نگذارند کسی متوجه رمز آنها شود. 

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =