خطر انقراض در کمین ۳۸ گونه جانوری استان آذربایجان‌غربی / کاهش روزهای آلوده هوا نسبت به سال گذشته

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: براساس اعلام اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ۳۸ گونه جانوری استان در معرض خطر هستند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، پرویز آراسته در نشست خبری بمناسبت روز جهانی حیات وحش گفت: استان آذربایجان‌غربی از نظر حیات وحش دارای تنوع زیادی است و در این راستا ما سعی در حفاظت از این گونه‌ها داریم.

وی افزود: دو هدف را در روز جهانی حیات‌وحش دنبال می کنیم که اولین هدف ما اینست که به همه مردم بگوییم این حیات‌وحش و این گونه‌ها در کنار ما هستند و انسان‌ها بدون آن‌ها و آن‌ها بدون انسان‌ها نمی‌توانند زندگی کنند و دومین هدف از این روز آگاهی دهی و آموزش مردم به جهت حفاظت از این تنوع زیستی است و تلاش می‌کنیم به همه مردم بگوییم که این گونه‌ها حق حیات دارند و باید به زندگی خود ادامه دارند و متاسفانه این گونه‌ها به جز سازمان محیط زیست سازمانی را برای حفاظت و دفاع ندارند.

وضعیت گونه‌های جانوری و گیاهی استان

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی در مورد آمار گونه‌های گیاهی و جانوری استان اظهار کرد: ۵۴ گونه پستانکار زندگی می کنند که ۲۷.۸۳ درصد گونه های کشوری را شامل می‌شود، ۲۸۶ گونه پرنده که ۵۵.۶ درصد گونه ها در کشور، ۵۹ گونه خزنده و دوزیست در استان که ۲۷.۳۱درصد گونه‌های کشوری، ۲۶ گونه انواع ماهی که ۱۴ درصد گونه‌های موجود در کشور، ۱۴۷۸ گونه انواع گونه‌های گیاهی که حدود ۱۴.۷۸ درصد گونه‌های کشوری و مجموعا ۴۲۴ گونه جانواری و گیاهی در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کنوانسیون ICUN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) یک گونه در معرض تهدید، ۶ گونه در خطر انقراض، ۱۵ گونه آسیب پذیر، و ۱۶ گونه با ریسک کمتر و در شرف تهدید در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد که در مجموع  ۳۸ گونه در معرض خطر داریم.

آراسته در مورد وضعیت زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده هم گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحت ۵۷۰۰ کیلومتر مربع، اثر طبیعی ملی غار سهولان با مساحت ۲ هکتار، منطقه حفاظت شده مرکان با مساحت ۱۰۰هزار هکتار، مناطق حفاظت شده جنگل های میرآیاد سردشت با مساحت ۱۱هزار هکتار، پناهگاه ۹۲۷ هکتاری حیات وحش کانی برازان، پناهگاه  ۳۵۰۰ هکتاری حیات وحش سوتاو حمامیان بوکان، منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو به مساحت ۱۱۵۰ هکتار در استان وجود دارد ضمن اینکه ۶ منطقه شکار ممنوع در شهرستان‌های نقده، خوی، ماکو و تکاب وجود دارد.

وی افزود: تمامی نوار مرزی‌های مرزی استان به عمق ۷ کیلومتر منطقه شکار ممنوع است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: با هدف جلوگیری از مرگ گونه‌های گیاهی و جانوری جزیره اشک، پروژه آبرسانی از طریق خط انتقال ۱۹ کیلومتری آب از بندر رشکان به این جزیره در بستر دریاچه در حال اجراست که قرار است روزانه ۴۰هزار لیتر آب با هدف تامین آب شرب حیات وحش و درختان این جزیره که در اثر خشکسالی و آفت ها از بین رفتند منتقل شود ضمن اینکه طبیعت این جزیره دوباره نهال کاری و احیا شود.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

آراسته گفت: دریاچه ارومیه تا دی‌ماه امسال بدلیل کاهش شدید بارندگی دچار خشکسالی خیلی شدیدی شده بود که خوشبختانه با نزولات جوی و افزایش ۱۷ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته در فصل زمستان، وضعیت دریاچه نسبت به سال گذشته دریاچه تثبیت شده است.
وی افزود: تراز کنونی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۵۸ است که درصورت افزایش میزان بارندگی‌ها تا اردیبهشت شرایط بهتری خواهد یافت گرچه مسئولین هواشناسی در مورد وضعیت بارندگی چندان امیدبخش صحبت نکرده است و احتمال کاهش بارندگی در فصل بهار خواهیم داشت.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از ابتدای امسال، ۱۰میلیون مترمکعب آب از سد شهرچای و از سد شهید کاظمی ۲۲میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده شده و میزان دبی ورودی از تمام رودخانه های استان به دریاچه به میزان ۱۹۲ مترمکعب در ثانیه رسیده است.
آراسته گفت: برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه، نیاز به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد مترمکعب آب داریم که طبق برنامه برای رسیدن به چنین هدفی براساس برنامه‌ریزی نیازمند ورود سالانه ۲میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب هستیم در حالی که امروز کل دریاچه ۱.۶ میلیارد مترمکعب آب دارد و امسال، تنها ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد آن شده است.
وی افزود: متاسفانه وضعیت ذخایر برفی استان نسبت به سال گذشته، ۶۸ درصد کاهش یافته است.

برداشت نمک در دریاچه ارومیه

آراسته در مورد آخرین وضعیت برداشت نمک از بستر دریاچه گفت: استان آذربایجان‌غربی هیچ درامدی از برداشت نمک از دریاچه ندارد و مجوز برداشت در ضلع غربی  تنها در اختیار ۳ تعاونی است که در قطعات ۲۰ هکتاری و در ظرف ۲ ماه این کار را صورت می‌دهند ضمن اینکه درضلع شرقی نیز صرفا یک کارخانه با مجوز از هیات دولت نمک برداشت میکند.

طرح بی‌زباله برای پاکسازی طبیعت

وی اظهار کرد: برای داشتن طبیعتی پاک و تمیز در ایام نوروز و استقبال از سال جدید، طرح بی‌زباله را با شعار "از خودمان شروع کنیم" آغاز کرده‌ایم.

مجوز شکار

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ هیچ مجوز شکار جدیدی صادر نشده است ضمن اینکه اخبار منتشره در مورد شکار غیرمجاز خفاش در استان را تکذیب می‌کنیم و در این رابطه تنها در شهرستان خوی ۶ نفر اقدام به این کار کردند که دستگیر شدند.

آلودگی هوا

آراسته در مورد وضعیت آلودگی هوا در استان گفت: وضعیت آلودگی هوای ارومیه به‌عنوان مرکز استان، نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری یافته به‌طوری که آمار روزهای پاک از ۳۸ روز در سال گذشته به ۵۳ روز، آمار روزهای سالم از ۲۵۵ روز به ۲۵۸ روز در سال ۹۶ افزایش یافته و جمع روزهای هوا با شاخص ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس از ۴۳ روز به ۲۵ روز کاهش یافته است.
وی افزود: هم‌اکنون ۵ مرکز پایش آلودگی هوا در ارومیه، یک مرکز در سلماس، یک مرکز در سردشت، یک مرکز در بوکان و یک مرکز در پیرانشهر فعال است و بزودی مراکز پایش در ماکو و میاندوآب راه اندازی خواهد شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =