۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۲

ژن‌ها به طور مداوم و سریع در حال تغییر هستند، اما ژنی که مسئول تولید اسپرم است، 600 میلیون سال است که دست‌نخورده باقی مانده و در بین همه جانوران، از حشرات گرفته تا انسان‌ها مشترک و کاملا یکسان است

بهنوش خرم‌روز: ژن‌ها اغلب در حال تغییر هستند و نسل به نسل و گونه به گونه بر اثر عوامل متعدد دستخوش تغییر می‌شوند. ژن‌های مربوط به سلول‌های جنسی و به طور کل ژن‌های جنسی انسان‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و تغییر می‌کنند، آن هم به سرعت. اما به نظر می‌رسد که در این بین یک ژن جنسی وجود دارد که در طول دوران طولانی تحول دست نخورده و ثابت  باقی‌مانده و نسل به نسل منتقل شده است. جالب است بدانید تقریبا همه حیوانات این ژن را دارند.

این ژن تغییرناپذیر و بسیار قدیمی که بول نامیده می‌شود، مسئول تولید اسپرم است. نکته جالبی که در مطالعات اخیر به دست آمده این است که برای تولید اسپرم، از حشرات گرفته تا پستانداران، ‌همین یک ژن کافی است و در بین همه گونه‌های جانوری این ژن یکسان است.

 این ژن در همه جانوران وجود دارد

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، این اولین مطالعه‌ای است که به طور مشخص نشان می‌دهد قدمت توانایی ما در تولید اسپرم به 600 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

کشف نقش کلیدی ژن بول در باروری گونه‌های مختلف،‌ به دانشمندان برای فهم هر چه بهتر ناباروری مردان کمک می‌کند. به علاوه این کشف می‌تواند نقطه آغازی برای نسل جدیدی از داروها یا روش‌های ضدبارداری باشد.

آن چه باعث شگفتی دانشمندان شده، این است که ژن بول بر خلاف سایر ژن‌ها در طول تاریخ حیات دستخوش تغییر نشده و در برابر انتخاب‌های طبیعی کاملا  دوام آورده است. انگار این ژن برای طبیعت به قدری مهم است که طی این همه سال نمی‌توانسته در بین این همه موجودات زنده، کوچک‌ترین تغییری داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =