انتقاد یک موسیقی‌دان از ورود کاسب‌مآبی به عرصه فرهنگی

مانی جعفرزاده اعتقاد دارد کسانی هستند که با اعمال نفوذ پیوسته در مدیریت و جریان موسیقی کشور، نوعی از کاسب‌مآبی را وارد عرصه فرهنگ می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مانی جعفرزاده، موسیقی‌دان، آهنگساز و منتقد در مورد بحثی که بر سر ماندن یا رفتن مدیران رده میانی وزارت ارشاد از جمله مدیر دفتر موسیقی، شکل گرفته است، گفت: «مگر ساز و کار این نیست که معاون هنری باید کسی را که محل وثوقش باشد و بتواند با او کار کند به وزیر ارشاد معرفی کند و وزیر ارشاد در صورتی که موافق باشد حکم را امضا کند؟ پس چطور می‌شود که اخیرا کسانی بیرون از معاونت هنری وزارت ارشاد می‌گویند ما می‌خواهیم مدیرکل دفتر موسیقی تعیین کنیم! آیا این به این معنا نیست که معاون هنری پیشین هنوز نرفته است و اگرچه اسما حضور ندارد، رسما هست؟!» 

او ادامه داد: «به نظر من اعتمادی به ساز و کار فعلی جریان موسیقی وجود ندارد. یعنی احساس می‌کنم کسی یا کسانی هستند که می‌توانند پیوسته اعمال نفوذ کنند. این جریان، جریان سلامتی نیست. وقتی می‌گویم سلامت نیست، هدف این نیست که به کسی بی‌احترامی کنم ولی در کمترین حالتش این است که نوعی کاسب‌مآبی را از بیرون می‌بینم که با تصورم از کار فرهنگی متفاوت است.»

جعفرزاده در مورد تصورش از کار فرهنگی توضیح داد: «من یک معلم موسیقی‌ام و حقوقی در ماه می‌گیرم بابت تدریس و باقی کارم هم پرنسیب فرهنگی است، یعنی خودم را این طور تربیت کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام چنین آدمی باشم. ولی دور و برم را که نگاه می‌کنم، آدم‌هایی را می‌بینم که نگاهشان مطلقا این طور نیست و می‌گویند موسیقی یک صنعت است و صرفا مخصوصا ما چهار، پنج نفر است و ما چهار، پنج نفر هم باید از این صنعت ارتزاقی عجیب و غریب کنیم. تاکید می‌کنم که ممکن است این نظر غلط باشد و اگر قضاوت غلطی می‌کنم پیشاپیش عذر می‌خواهم اما مجموع شرایط به گونه‌ای است که ابدا احساس امنیت نمی‌کنم.»

این موسیقی‌دان و منتقد در مورد اولین قدمی که به نظرش مدیرکل بعدی دفتر موسیقی باید بردارد گفت: «اولین کاری که مدیرکل بعدی دفتر موسیقی باید انجام دهد این است که تا اندازه زیادی در جامعه هنری اعتمادزایی کند. اولین کار یک مدیر در چنین وضعیتی، از دید من، این است که این پیغام را به جامعه موسیقی و به نخبگان هنری برساند که دفتر موسیقی متعلق به آن‌هاست، سانسورچی آن‌ها نیست و این امکان برای این که آن‌ها بتوانند هنرشان را و اندیشه‌شان را عرضه کنند وجود دارد.» 

جعفرزاده در پایان در همین خصوص تصریح کرد: «حداقل توقع این است که رابطه بین هنرمندان و دفتر موسیقی مشخص شود. آیا ما قرار است همچنان در صفی بایستیم و یک نفر به ما بگوید این اثر را تولید کن یا نکن؟! یا آن‌چه را تولید کرده‌ای به فلان شورا و بهمان شورا ببر؟! یا این که نه، منِ نوعی به عنوان آدمی که الان 40 سالم است و 35 سال ساز زده‌ام و 15 سالش را به عنوان هنرمند در این مملکت کار کرده‌ام، محل وثوقم.» 

مشروح این مناظره را که در آن علاوه بر جعفرزاده، کیوان ساکت و رضا مهدوی هم حضور داشتند اینجا بخوانید. 

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =