نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد

مهندس حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش  خبرگزاری خبرانلاین منطقه  مازندران ، این نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد، مهندس ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان 22 اسفندماه روز بزرگداشت شهداء و یاد و خاطره 120 شهید محیط بان را گرامی داشت و کارصادقانه را مهمترین وظیفه ما در قبال خون پاک شهدا دانست و به تشریح برنامه های این اداره کل در سال 96پرداخت.

ابراهیمی کارنامی در ابتدای این نشست از تمامی اصحاب رسانه استان و کشور قدردانی کرد و گفت رسانه های استان تلاش زیادی در هوشیارسازی جامعه دارند و ضمن مطالبه گری یکصدا دغدغه های زیست محیطی را نیز بیان می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز و ورود گردشگران به استان گفت: درایام تعطیلات نوروزی استان مازندران هرساله حدود 14-15میلیون گردشگر را پذیراست که این خود سبب نگرانی درحوزه محیط زیست است.
وی اظهارکرد: بخش اعظمی از این گردشگری غیرمدیریت شده است که سبب از بین رفتن طبیعت، رهاکردن زباله و فاضلاب ها می شود و گردشگری در استان باید حتما آگاهانه و مدیریت شده باشد تا شاهد اشتغال پایدار در این حوزه باشیم.
ابراهیمی کارنامی بابیان اینکه با تغییرکاربری گسترده در غرب استان مخالف هستیم افزود: با ویلاسازی و ساخت وساز غیرمجاز دراستان برخورد قانونی خواهیم کرد.
ابراهیمی با اشاره به این نکته که مسائل محیط زیست باید به یک خواست اجتماعی تبدیل شود تصریح کرد: محیط زیست برای همگان است و ما در نیم قرن اخیر شاهد کاهش جنگلهای شمال کشور از ۳ و نیم میلیون هکتاربه 2 میلیون هکتار بوده ایم.
وی تصریح کرد:پروژه های عمرانی و خدماتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند و درطول اجراء و بهره برداری نیز بایدقوانین زیست محیطی اجراء شود.
ابراهیمی با بیان اینکه هوای مازندران هم آلوده است، اظهار کرد: برخی مواقع آلودگی لحظه ای استان ۴ برابر استاندار بوده و این مساله اشی از استفاده از بنزین غیر استاندارد ، سوخت مازوت نیروگاه ، منشاء های طبیعی و سایر منابع می باشد.
وی با بیان اینکه برای اولین بار کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان برگزار شد، اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته، از ۱۲ اسفندماه توزیع بنزین یورو چهار در ساری و تا نیمه اول سال 97 نیز برای شهرهای بالای 200هزار نفر استان توزیع خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین تاکید کرد که سوخت نیروگاه شهید سلیمی نکا باید در سال 97 به سوخت گاز تبدیل شود.
ابراهیمی کارنامی گفت:ما با جاده سازی ایمن موافق هستیم ولی از جاده کشی غیرضروری که سبب قطع درختان جنگل می شود مخالفیم و با متخلفین نیز برخورد می کنیم.
وی در خصوص کشتاربی رحمانه پرندگان در فریدونکنار نیز گفت: متاسفانه بعضی ها این شکار بیرحمانه را به معیشت مردم گره می زنند در حالی که تعداد دامگاه داران در فریدونکنار به 200نفر هم نمی رسد.
ابراهیمی کارنامی گفت:ما برای اولین بار درسال 96 با تلاش محیط بانان استان در سه مرحله دام هوایی را در فریدونکنار جمع آوری و در 14 اسفند امسال برای اولین بار بازار پرندگان در فریدونکنار تعطیل شده است و متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه میانکاله باید مدیریت شود، افزود:مطالعات زیست محیطی به سرعت آغاز شده و لایروبی کانالها نیز تا تیرماه 97 بطول 50 کیلومتر انجام خواهد شد، ضمن اینکه در میانکاله به مدیریت مشارکتی در اعتقاد داریم.
ابراهیمی با اعلام اینکه برداشت های غیرمجاز آب در حوزه میانکاله این منطقه را با چالش مواجه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: مسدود کردن چاه های غیرمجاز، لایروبی کانال های منتهی به تالاب و برگرداندن آب از مصب به داخل میانکاله را در دست اجرا داریم.
وی با بیان اینکه شش شهراستان دارای تصفیه خانه می باشند اما از سال گذشته تا کنون برای 12 شهر استان نیز ساخت تصفیه خانه در حال اجراست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: محیط زیست هم دغدغه توسعه و اشتغال را دارد اما نباید ظرفیت ها را از بین ببریم.
مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بدترین رفتار با دماوند شده است، گفت: متاسفانه گردشگری ناآگاهانه در دماوند اتفاق افتاده و دماوند پُر از زباله شده و همچنین برای کوهپیمایی در دماوند نیز دهها مسیر پاکوب ایجاد شده است.
ابراهیمی اضافه کرد: کارگروه حفاظت از دماوند را تشکیل دادیم تا ساماندهی لازم صورت گیرد.
وی هدف از تشکیل این کار گروه را ساماندهی کوهنوردی و سایر عوامل تاثیر گذار بر دماوند اعلام کرد.
ابراهیمی کارنامی افزود: در مورد مدیریت آب به شدت با بحران روبرو هستیم و مازندران هشتمین کشور به لحاظ خشکسالی است بطوریکه در سال جاری نسبت به میانگین 17 و نیم در صد و نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش بارش داشتیم.
ابراهیمی کارنامی افزود : اگر مصرف آب در این استان مدیریت نشود در آینده نه چندان دور بحران آب این خطه شمال کشور را فرا می گیرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت با وضعیت فعلی منابع آب باید کشت دوم برنج را محدود یا ممنوع کنند .
ابراهیمی با اشاره به اینکه اراده ای جدی در رابطه با ساماندهی زباله وجود ندارد، افزود:. سهل انگاری برخی شهرداری ها در ساماندهی زباله باعث شکایت از این نهاد ها به دستگاه قضایی شده است.
ابراهیمی کارنامی در خصوص کشف وضبط و تخلفات زیست محیطی در سال 96گفت:در حوزه صید غیرمجاز آبزیان 6605 قطعه ،پستانداران 238،زنده گیری پرندگان 930قطعه، زنده گیری پستانداران 22 مورد ،زنده گیری غیرمجاز خزندگان 32 مورد، شروع به شکار وصید 832،سلاح غیرمجاز کشف شده 278قبضه، سلاح مجاز895 قبضه،ادوات شکار7326 مورد توسط محیط بانان کشف وضبط و1593نفردستگیر و1205 نفر منتخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =