ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اقدام لندن، با تعیین ضرب الاجل یک هفته ای از 23 دیپلمات انگلیسی خواست خاک روسیه را ترک کنند.

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه از 23 دیپلمات سفارت انگلیس در مسکو خواسته است طی هفته آینده روسیه را ترک کنند.

ریانووستی به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد مسکو همچنین توافق برای راه اندازی کنسولگری انگلیس در سن پترزبورگ را رد و فعالیت شورای انگلیس به دلیل نامشخص بودن وضعیت را متوقف کرد؛ رویه های اعلام شده در تطابق با قوانین بین المللی به اجرا درخواهند آمد.

 ساعاتی پیش وزارت امور خارجه روسیه، به تاس گفت که برای دومین بار در طول یک هفته گذشته، سفیر انگلیس را احضار کرده است.

قرار بود در این دیدار، وزارت امور خارجه روسیه اقدامات تلافی جویانه را که در پاسخ به اخراج دیپلمات هایش از لندن گرفته است، به سفیر انگلیس ابلاغ کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز جمعه در آستانه پایتخت قزاقستان گفته بود: «قطعا» با اخراج دیپلمات های بریتانیایی از کشورش به اقدام اخیر لندن پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه، سه شنبه گذشته با اشاره به احضار سفیر انگلیس در مسکو اعلام کرده بود که هرگونه تدبیر تحریمی انگلیس در مورد روسیه بدون پاسخ نخواهد ماند.

«لوری بریستو» سفیر انگلیس در مسکو در این روز به وزارت خارجه روسیه احضار شده بود و با ولادیمیر تیتوف معاون اول وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و مراتب اعتراض روسیه در رابطه با اتهامات دولت انگلیس مبنی بر دخالت این کشور در مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش به وی ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، ترزا می نخست وزیر انگلیس هفته گذشته با اعلام خبر اخراج 23 دیپلمات روس گفت که این تصمیم به عنوان تدبیر متقابل در پاسخ به مسمومیت سرگئی اسکریپال گرفته شده است.

ترزا می همچنین اعلام کرد هیچ یک از مقام های دولتی و سلطنتی انگلیس برای مشاهده مسابقات جام جهانی به روسیه نخواهند رفت و مسئولان روسی برگزاری جام جهانی هم در واکنش به مواضع نخست وزیر انگلیس تصریح کردند که «با نیامدن مقامات انگلیسی به جام جهانی هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد».

سرگئی لاوروف پنجشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی در پاسخ به این سوال که آیا مسکو در پاسخ به اخراج 23 دیپلمات روس از انگلیس اقدامی انجام خواهد داد، گفت: به زودی تصمیماتی در این زمینه اتخاذ می شود.
سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بیهوش روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبوری پیدا شد.

براساس گزارش رسانه های انگلیسی، حال هر دو وخیم است و پلیسی که اولین بار آنها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.
اسکریپال 66 سال داشت و سال 2010 میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد؛ در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 میلادی به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.6 گزارش می دهد.
لندن می گوید که مسکو وی را مسموم کرده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =