۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲

هواپیمای خورشیدی و بدون سرنشین زفر، 7 شبانه‌روز است که در حال پرواز است. این هواپیمای ساخت انگلیس با وزن 50 کیلوگرم، نخستین نمونه از هواپیماهایی است که می‌توانند به طور دائم در هوا پرواز کنند.

ابوالفضل کریمی: هواپیمای خورشیدی زفر ساخت انگلیس، رکورد ماندن در آسمان را برای ابزارهای هوایی بدون سرنشین (UAV) شکست. به گزارش بی‌بی‌سی، این هواپیما که توسط شرکت تحقیقاتی و دفاعی در کینتیک ساخته شده، جمعه گذشته از پایگاه یوما در آریزونا پرواز خود را آغاز کرد و هنوز هم در آسمان در حال پرواز است.

این هواپیما، زفر (به معنی باد صبا) نام گرفته و پرواز بدون وقفه آن در تمام ساعت‌های روز و شب این یک هفته به این معناست که این هواپیما 4 برابر طولانی‌تر از میزان تعیین شده توسط فدراسیون ورزش‌های هوایی جهان در پرواز بوده است.

جان سالتمارش، مدیر پروژه این هواپیما در این باره گفت: «زفر بعد از پرواز به مدت 14 روز فرود خواهد آمد. به این ترتیب می‌توان گفت زفر اولین نوع از هواپیماهای فناناپذیر و جاودانی خواهد بود. این وسیله هوایی بدون سرنشین چند سال است که در شرکت ما در حال ساخت است».

هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و دوام طولانی مدتریال کاربردهای بسیاری در آینده خواهند داشت. ارتش از آن‌ها برای عملیات شناسایی و پلت‌فرم‌های ارتباطی استفاده خواهد کرد. در برنامه‌های شهری و علمی این هواپیماها به سیستم‌هایی مجهز خواهند شد که بررسی‌ها و مشاهدات زمین‌شناسی را انجام دهند.

مهم‌ترین قابلیت این هواپیماها باقی ماندن طولانی مدت آن‌ها بر فراز یک منطقه است. ماهواره‌هایی که در مدارهای نزدیک به زمین حرکت می‌کنند، به سرعت از یک منطقه خاص عبور خواهند کرد و هواپیماهای خودکار بزرگ‌تر نیز که توسط ارتش استفاده می‌شوند، در فاصله‌های زمانی مشخص باید برای سوخت‌گیری به پایگاه بازگردند.

اما زفر اثبات کرده که می‌توان ابزارهای هوایی بدون سرنشینی ساخت که مدت‌های طولانی بدون نیاز به سوخت گیری در آسمان باقی بمانند. سلول‌های خورشیدی روی بال‌ها، هم نیروی الکتریکی مورد نیاز برای دوران ملخ‌های آن‌ را در طول روز تامین می‌کنند و هم انرژی مورد نیاز برای پرواز در شب را در باتری‌های تعبیه شده ذخیره خواهند کرد. یک سیستم خلبان خودکار نیز آن‌ را برای پرواز و دور زدن مداوم بر فراز یک نقطه خاص هدایت می‌کند.

آخرین نمونه هواپیمای زفر اکنون 50 درصد بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی خود است. طول بال‌های آخرین نمونه 22.5 متر است و نوک بال و دم آن طوری طراحی شده که کارایی آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بدنه اصلی آن نیز گسترده‌تر طراحی شده تا بتواند تجهیزات بیشتری را در خود جای دهد. علاوه بر این، سیستم‌های مدیریت انرژی و دستگاه‌های خودکار هواپیما را نیز ارتقا یافته است.

آقای سالتمارش در این باره گفت: «طراحی این هواپیما بسیار زیباست. برای به پرواز درآوردن این هواپیما ما نیاز به 5 نفر داشتیم. آن‌ها هواپیما را به بالای سر خود بردند، شروع به دویدن کردند و هواپیما را به آسمان فرستادند».

رکورد رسمی ماندن در هوا برای هواپیماهای خودکار بدون سرنشین 30 ساعت و 24 دقیقه است که چندی پیش توسط یک هواپیمای روباتی بی‌سرنشین آمریکایی به نام گلوبال‌هاوک به ثبت رسید. زفر تاکنون 83 ساعت پرواز داشته و هنوز هم در آسمان باقی مانده است. البته نمایندگان فدراسیون بین‌المللی هوایی برای ثبت این رکورد حضور نداشتند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =