میزان نوشت: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز (۵ فروردین ماه) از کاخ موزه‌های تهران بازدید کرد.

علی اصغر مونسان صبح امروز بازدید نوروزی خود از تهران با حضور در مجموعه کاخ موزه سعد اباد اغاز کرد. وی در این بازدید ضمن بررسی وضعیت کاخ موزه‌های تهران با هنرمندان صنایع دستی و مسئولان کاخ موزه سعدآباد دیدار و گفتگو کرد. وی در این بازدید نکاتی را به مسئولان این کاخ گوشزد کرد. مونسان در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: کاهش تصادفات، نارضایتی مردم و افزایش قابل توجه سفر‌های نوروزی از جمله اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در نوروز ۹۷، نسبت به دستیابی به این اهداف عملکرد خوبی تاکنون داشته ایم.

وی افزود: از ۲۷ اسفند تا ۴ فروردین ماه سال جاری ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار اقامت انجام شده که این امر نشان دهنده رشد ۱۰ درصدی گردشگری در کشور بوده و اقامت‌های بین راهی ما را مملو از گردشگران کرده است. در حالی که اجرای برنامه‌های شاد و سرگرم کننده برای مسافران نوروزی نیز در احقاق این امر تاثیرگذار بوده و آمار تصادفات جاده ای را به شکل قابل توجهی کاهش داده است .

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دستور ریاست جمهوری تاکنون ۷۸۰ مکان برای اجرای برنامه‌های نوروزی تدارک دیده شده است تا لذت و شادی سفر‌های نوروزی را برای مسافران بین راهی و شهروندان چندین برابر کرده و میزان رضایت مردم را افزایش دهد. براین اساس بر طبق آمار‌های به دست آمده شاهد کاهش ۴۶ درصدی شکایات و افزایش سفر در کشور بوده ایم . توزیع یکنواخت گردشگران در کشور و حذف محدودیت در معرفی جاذبه های تاریخی و دیدنی همه نقاط کشور نیز از دستاوردهای اجرای این برنامه ها محسوب می شود.

گفتنی است بر طبق اظهارات استانداران مناطق غربی و جنوبی کشور،افزایش استقبال گردشگران از مراکز تاریخی و دیدنی این مناطق نشان می‌دهد جاذبه‌های تاریخی ایران محدود به مناطق خاص نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: رونق گردشگری داخلی منجر به توزیع درآمد‌های حاصل از آن در همه مناطق ایران می‌شود که با پیشرفت در این زمینه ، با کاهش تصادفات و افزایش درآمد‌های حاصل از گردشگری روبرو بوده ایم. این درحالی است که سرگشتی‌های ما نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و تولید سفر‌های جدید و اقامت بیشتر را در پیش رو داریم.

مونسان در خصوص برنامه‌های جدید سازمان میراث فرهنگی برای جذب توریست بیشتر نسبت به سال‌های گذشته اذعان داشت: تمرکز بیشتر بر حوزه گردشگری و صنایع دستی از جمله برنامه ریزی‌های سازمان میراث فرهنگی در سال 97 است و رشد ۶۴ درصدی صادارت در حوزه صنایع دستی یکی از مصادیق عملکرد‌ سال گذشته ما درحوزه صنایع دستی محسوب می شود که نهایتا منجر به دستیابی به عدد قابل ملاحظه‌ای در حوزه فروش داخلی شده است .

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: برنامه تجاری سازی در حوزه میراث فرهنگی می‌تواند منجر به بازاریابی بهتر در حوزه صنایع دستی شود که نامگذاری سال جدید به حمایت از کالای ایرانی درحوزه صنایع دستی نیز قابلیت محقق شدن دارد چرا که یکی از حوزه‌های حمایتی، بخش صنایع دستی است که هنر وصنعت را در هم تلفیق کرده و به عنوان هویت مردم کشورما محسوب می‌شود. بر این اساس از مردم تقاضا داریم با خرید و استقبال از صنایع دستی حمایت کرده و چرخ اشتغال را برای بسیاری از مردم فعال کنند. لازم به ذکر است توزیع عادلانه ثروت و مهاجرت معکوس درروستا‌ها یکی دیگر از عملکرد‌های حمایت از صنایع دستی خواهد بود.

مونسان افزود: امسال سعی داریم در درحوزه گردشگری توجه بیشتری به موضوع ایرانگردی داشته باشیم و نباید از گردشگران داخلی غافل شد . به دنبال احقاق این موضوع مذاکراتی با معاون اول ریاست جمهوری انجام شده و سازمان میراث فرهنگی امیدوار است با همکاری‌های انجام شده بتوانیم قدمی جدی درحوزه رونق گردشگری داخلی برداریم. این درحالی است که نهایی کردن تعطیلات زمستانی امسال نیز می‌تواند عید دومی را برای مردم در کشور رقم زده و شرایط را برای توسعه گردشگری داخلی فراهم کند. در حالی که خشکی و آب و هوای نقاط جنوبی کشور به بستر مناسبی برای سفر در نیمه دوم سال است، می توان از این شرایط استفاده کرده را فضا را برای حضور گردشگران در مناطق جنوبی همزمان با آغاز ایام زمستان فراهم کرد.

وی اظهار کرد: بهره گیری از تعطیلات زمستانی منجر به توزیع سفر در همه مناطق کشور شده و گردشگری قبل از عید را نیز در کشور رونق می‌بخشد. علاوه براین می تواند در سفرهای خارجی ایام نوروز نیز تاثر گذار باشد.

گفتنی است درحوزه گردشگری خارجی برندسازی، معرفی تبلیغات و بازاریابی بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی است که باید در برنامه‌ها انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه درنظر داریم طرح حضور کشورمان در نمایشگاه‌های مهم و جهانی گردشگری را با کیفیتی بهتر و حضور پررنگ‌تر اجرا کنیم.در حالی که در سال‌های گذشته کشور ما در نمایشگاه‌های جهانی شرکت کرده است، اما به واسطه اعتبارات کم حضورمان پررنگ و مؤثر نبوده است. در این راستا به منظور پیشبرد اهداف معرفی ایران درسطح جهانی کشور‌های هدف و اهداف بنیادین به طورکامل در طرح مشخص شده و نسبت به حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه از این طرح امیدوار هستیم.

مونسان اظهار داشت: درحوزه گردشگری به ویژه خارجی عوامل متعددی در ایجاد تحول و پیشرفت سهیم هستند همکاری وزارت امورخارجه در زمینه صدور ویزا با سازمان میراث فرهنگی از جمله این عوامل است که توسعه این همکاری‌ها در سال ۹۷ می‌تواند منجر به افزایش گردشگر در کشور شود.

وی در خصوص برنامه افزایش بازدید رایگان از موزه‌ها گفت: موزه‌های ما با غنای بالا به عنوان اماکنی غیر قابل تکرار و نمونه محسوب می‌شوند و تمامی دریافتی‌های حاصل از بازدید در این موزه‌ها کاملا حمایتی بوده و صرف نگهداری از موزه‌ها می‌شود. ما معتقد هستیم مردم هم علاقمند هستند که بیش از این مبالغ را صرف حفظ آثار تاریخی و موزه‌ها کنند. با این حال موزه‌هایی نیز به صورت رایگان پذیرای علاقمندان به بازدید هستند. باید به این نکته توجه کنیم که پرداخت هزینه بازدید از موزه‌ها نیز به عنوان بخشی حمایتی از تولیدات داخلی محسوب می‌شود که میراث فرهنگی نیز بانی این امر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان درباره ثبت جهانی راه آهن جمهوری اسلامی و جنگل‌های هیرکانی افزود: اخبار مبنی بر اصلاحات کارشناسان یونسکو در ثبت جهانی این دو مکان درست است و این روند برای ثبت جهانی اماکن کاملا طبیعی است و معمولا در پرونده‌های موجود طی می‌شود. بنابر این رفت و برگشت پرونده‌ها و تکمیل آن اتفاقی دور از ذهن نیست.

گفتنی است مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد نوروز امسال با افزایش قابل توجه گردشگر روبرو بوده و رکورد بازدید های خود را شکسته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =