۰ نفر
۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

ایرنا نوشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه هفت دیپلمات عضو هیات نمایندگی روسیه در این نهاد نظامی را اخراج و اعتبارنامه سه نفر دیگر را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو با اعلام این خبر گفت: ناتو به راهکار مسالمت آمیز برای حل این مناقشه متعهد و چنانچه تمهیدات دیپلماتیک به شکست انجامد، از توان نظامی برای برعهده گرفتن عملیات مدیریت بحران برخوردار است.
این تصمیم ناتو در واکنش به مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه سابق روسیه در انگلیس، اتخاذ شد که لندن مدعی است توسط عوامل مسکو صورت گرفته است.

در همین حال، دبیر کل ناتو افزود: این امور به موجب بند دفاعی مشترک معاهده ناتو (بند پنج پیمان واشنگتن) و یا طبق حکم سازمان ملل متحد اجرا می شود و ممکن است به تنهایی یا با مشارکت دیگر کشورها و سازمان های بین المللی به اجرا درآید.
مسموم شدن اخیر اسکریپال ودخترش در خاک انگلیس با گاز اعصاب، باعث تنش در روابط انگلیس و غرب با روسیه شد، ضمن اینکه واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز از لندن حمایت کردند.

اسکریپال در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است.

آمریکا و تعدادی زیادی از کشورهای اروپایی، در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات های روس را از خاک خود اخراج کرده اند.

آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد: 60 دیپلمات روس مقیم آمریکا ازجمله 12 نفر از کارکنان دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد را اخراج می کند. برخی کشورهای اروپایی به همراه کانادا و استرالیا نیز اعلام کرده اند که شماری از دیپلمات های روس را اخراج می کنند که مجموع آنان با دیپلمات های روس اخراجی از آمریکا، از یکصد نفر فراتر می رود. لندن هفته گذشته 23 دیپلمات روس را اخراج کرد و مسکو نیز به همین تعداد، دیپلمات های انگلیس را از روسیه اخراج کرد.

روابط بین ناتو و روسیه از مدت ها قبل به دلیل اقدام مسکو در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه و تحرکات آن در سوریه، تیره شده است.

فرانسپرس در ادامه گزارش خود افزود: از اموری که ناتو برعهده دارد، ترویج ارزش های دیپلماتیک و توانمندی کشورهای عضو این پیمان، برای رایزنی و مشارکت در موضوعات دفاعی و امنیتی به منظور حل مشکلات، اعتمادسازی و جلوگیری از وقوع جنگ و درگیری است.

رویترز نیز به نقل از استولتنبرگ گزارش داد: این تصمیم پیمان ناتو، تعداد اعضای هیات نمایندگی روسیه را در مقر این ائتلاف نظامی، از 30 نفر به 20 نفر کاهش داده است.

وی در مورد حمله به جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس گفت: این واکنش حاوی پیام بسیار آشکاری برای روسیه است، مبنی بر اینکه این امر برای مسکو، گران تمام می شود.

دبیر کل ناتو در عین حال تاکید کرد: ائتلاف مزبور همچنان درصد مذاکرات معمول با مسکو از طریق شورای ناتو - روسیه است که مجمعی ویژه متشکل از نمایندگان ناتو و نماینده مسکو در این ائتلاف است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =