۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۶

امنیت شبکه‏های مجازی‌ای که از آنها استفاده می‏کنید، چقدر بالا است؟ آمریکایی‌ها که می‌گویند سیستم امنیتی محیط‏های مجازی‌شان بچگانه و نفوذپذیر است.

آزاده پارساپور: یکی از اولین کارهایی که رییس‌جمهور ایالات متحده پس‌از در دست گرفتن قدرت انجام داد، دستور بازنگری در مورد سیستم‏های امنیتی بود. اما گزارشی که دولت در این زمینه آماده کرده‌اند، صدای منتقدین را درآورده است.

تیم ماتر، مدیر شرکت امنیتی آر.اس.ای در گفتگو با بی‌بی‌سی می‏گوید: «به نظر می‏رسد روشی که سال‏ها به آن اعتماد کرده بودیم، حالا دیگر از خط خارج شده است».

آلن پالر، از شرکت تحقیقاتی امنیتی سانز هم عقیده دارد که وضعیت سیستم محافظتی دولت برای شبکه‏های مجازی واقعا شرم‏آور است. به هرحال، گزارش دولت به‌زودی به اطلاع عموم مردم می‌رسد و بسیاری انتظار دارند که این گزارش بتواند راه‏گشا باشد.

هم‌زمان با اعلام این گزارش، اوباما قصد دارد اولویت‏بندی‏های تازه‏ای را در سیستم‏های امنیتی محیط مجازی اعلام کند و به نوعی برای تضمین امنیت، متعهد شود. برای خیلی‏ها که همین دو هفته پیش در کنفرانس امنیت محیط مجازی آر.اس.ای در سن‌فرانسیسکو شرکت کرده بودند، این مسئله بزرگ‏ترین مسئله قابل بحث بود که روی آن تمرکز داشتند.

تیم ماتر می‏گوید: «گویی شکاف بزرگی در امنیت شبکه‏های مصرف کننده، تجاری و دولتی ایجاد شده است. حالا وقت آن رسیده که اشتباه‏ها را اصلاح کنیم».

حفاظ امنیتی سوراخقوانین پیشگیرانه
طی هفته‏های اخیر، بحث امنیت شبکه‏ها داغ‏تر شده و دامنه وسیع‏تری پیدا کرده است. دلیل آن هم، نفوذ هکرها به شبکه‏های حساس و مهم است. یکی از این حمله‏ها مربوط به شبکه توزیع برق کشور امریکا است که دولت پیش از این اعلام کرده بود غیرقابل نفوذ است. در طول برگزاری این کنفرانس، توجهی هم به هک شدن و جاسوسی در شبکه هوانوردی نظامی ‏امریکا شد.

شاید بتوان گفت بیشترین کسانی که کاملا این مسائل را دنبال می‏کنند و توجه خاصی به سیستم‏های امنیتی نشان می‏دهند، همان سیاستمداران هستند. علت این ارتباط هم هزینه‏های هنگفتی است که باید برای ایجاد این سیستم‏ها خرج شود. ممکن است مقررات جدیدی وضع شود که به موجب آن، رئیس‌جمهور دستور انفصال موقت شبکه‏های دولتی و واحدهای خصوصی را از شبکه اینترنت صادر کند. بدین وسیله خطر نفوذ و دسترسی هکرها به مراتب پایین‏تر می‏آید.

تازه‏ترین لایحه‏ای در این زمینه از سوی سناتور تام کارپر به کنگره امریکا ارائه شده که درخواست ایجاد یک مرکز فرماندهی برای کنترل تهدیدها و نفوذهای اطلاعاتی را مطرح می‏کند. آقای پالر، مدیر تحقیقات شرکت سانز، معتقد است که بودجه چند میلیارد دلاری دولت که به این مسئله اختصاص داده شده، می‏تواند بهترین سلاح برای مبارزه با این تهدیدات و حملات باشد.

البته به نظر کارشناسان، مهم نیست کدام ارگان دولتی یا غیردولتی این کار را انجام می‏دهد. مادامی‏که بودجه 70 میلیارد دلاری برای حفظ امنیت کشور خرج می‏شود، بر سر آنکه چه کسی اصلاحات را انجام می‏دهد، جدالی نیست. بهترین راه برای تضمین رسیدن به چنین هدفی، آن است که افراد متخصص در این صنعت، دست به ابداع فناوری‏های تازه و بهتر بزنند و امنیت دارایی‏های دولت را تامین کنند.

حفاظ امنیتی سوراخصندلی داغ
این دیدگاه که صنعت امنیت شبکه باید خط مشی خود را تغییر دهد نیز، رفته‏رفته گسترش یافته است. بنجامین جون، نایب‌رئیس تحقیقات فناوری رمزگذاری، می‏گوید: «حالا بیشتر از هر زمان دیگری در مورد حفظ امنیت آگاهی داریم. حالا دیگر ما به خوبی به تمام ریسک‏ها واقفیم و نوبت کارشناسان است که کار خود را به بهترین نحو انجام دهند».

هم‌چنین زمان آن فرارسیده که فناوری‏های تازه، گام را حتی از تهدیدهای موجود هم فراتر بگذارند و با خلاقیت خود، جلوتر از هکرها، به ابداع راه‏های امنیتی کامل‏تر باشند.

برای تکامل تدریجی اینترنت، نیاز به موج تازه‏ای از نوآوری‏ها و فناوری‏ها داریم که این صنعت را یک پله بالاتر برده و بتواند به بهترین نحو از کاربران خود محافظت کند و همان‌طور که گفتیم همیشه یک پله از هکرها بالاتر باشد.

به نظر آشیم چاندنا، از شرکت گری‏لاک‌پارتنرز، اگر شرکت‏های کوچک سیلیکون‌ولی فعال در این زمینه بسته نمی‏شد و شرکت‏های بزرگ‏تر میدان را از آنها نمی‏گرفتند، می‏توانستند نقش موثری در کمک به دولت داشته باشند. او می‏گوید که شرکت‏های کوچک برای دست‌یابی به اهداف دولت، شانس بیشتری دارند. اما کاغذبازی‏های اداری و دیگر مشکلات، مانع از تحقق این اهداف می‏شود. به واسطه همین موانع، شرکت‏های کوچک‏تر بیشتر به مشتری‏های خصوصی خود گرایش دارند؛ چون آنها ارزش کارشان را می‏دانند و سریع اقدام می‏کنند. بنابراین سرمایه‏گذاری‏ها زودتر جواب می‏دهد و رقابت‏ها بیشتر می‏شود.

بی‏شک، این مسئله که امنیت اینترنت باید ارتقا یابد و حمله هکرها به بانک‏ها و سازمان‏های مهم خاتمه پیدا کند، مورد توافق همگان است. اما دورنمای این مشکل آن‌چنان هم سیاه نیست و می‏توان نور امیدی در آن پیدا کرد. بالارفتن آگاهی عمومی‏ در سطوح مختلف، طی یکی دوسال اخیر کمک بسیاری به این جریان می‏کند. از مردم عادی گرفته تا احزاب سیاسی به این مسئله توجه کرده‏اند.

حفاظ امنیتی سوراختهدید، چه از جنبه امنیت ملی باشد و چه یک کلاهبرداری و دزدی ساده، برای جامعه حائز اهمیت است و می‏توان گفت که امروز برخلاف گذشته، واکنش‏های مردم و حس مسئولیت به چنین مشکلات همه‏گیری افزایش یافته است.

شاید تا یک زمانی، همین‌که برای استفاده از یک سرویس و یک وب‏سایت، شناسه کاربری و رمز عبور داشتیم، یک نوع حفاظ امنیتی تلقی می‏شد. اما حالا دوران دیگری است و نیاز به امکانات به مراتب قوی‏تری داریم که کاربر هم در هنگام کار با آنها راحت باشد. بطور مثال، شرکن وری‏ساین برنامه‏ای عرضه کرده که توسط آن رمز عبور تراکنش‏های انجام شده با گوشی‏های آی‏فون و بلک‏بری، ایمن می‏ماند. از زمانی که این برنامه به صورت رایگان برای دانلود کاربران ارائه شده، حدود 20 هزار نفر آن را دانلود کرده‌اند.

گاهی اگر افراد خودشان دچار مشکلی نشوند، به عمق فاجعه پی نمی‏برند. به همین دلیل، باید تا سرحد امکان استفاده از سیستم‏های جدید را برای کاربران ساده کرد. در حقیقت، تک‏تک افراد باید به نوبه خود تلاش کنند تا شبکه آنلاین به تکامل تدریجی خود دست یابد و زندگی ما را مختل نکند. باید گفت که همه ما در خطر هستیم و دنیا به مراتب خطرناک‌تر از قبل ششده است. اما خب، همه چیز رو به تغییر است.

حالا که عادت کرده‌ایم تمام اطلاعات شخصی‌مان را، از مشخصات جزئی گرفته تا حساب بانکی و پرونده پزشکی، روی اینترنت داشته باشیم؛ نگرانی‏هایمان نیز برای حفظ این اطلاعات به مراتب بیشتر شده است. ما در مورد بحث امنیت به مرحله تازه‏ای رسیده‌ایم و این خود نشانه خوبی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =