۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵

والت‌دیزنی اعلام کرده است تا چهار سال آینده ،تولید زباله‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به نصف کاهش خواهد داد.

آزاده پارساپور: به گزارش رویترز، شرکت والت دیزنی اعلام کرده است که تا سال 1391 / 2012 میلادی، میزان انتشار گازهای گلخانه‏ای خود را به نصف کاهش خواهد داد و نهایتا به صفر خواهد رساند.‏ این دستور کار جدید شرکت دیزنی شامل تمامی ‏دفاتر، فروشگاه‏ها، پارک‏ها و مجموعه‏های تفریحی آن می‏شود.

بر اساس ‏این گزارش، علاوه بر کاهش گازهای گلخانه‏ای، دیزنی برنامه‏های بلند مدت دیگری را هم در دست دارد تا میزان زباله تولیدی و هم‌چنین، میزان استفاده از آب را در مراکز و تاسیسات خود کاهش دهد. بر طبق آمار ‏این شرکت، مقدار زباله تولیدی شرکت دیزنی در سال 1385 / 2006 حدود سیصد هزار تن بوده است.

شرکت دیزنی به عنوان یکی از بزرگ‏ترین مجموعه‏های سینمایی و سرگرمی ‏در امریکا و سراسر دنیا، به همراه تعداد دیگری از شرکت‏های بزرگ تصمیم به ارائه طرح‏های دوست‌دار محیط‌زیست کرده تا در کاهش تولید گازهای گلخانه‏ای و به‌ویژه دی‏اکسیدکربن به‌طور موثر سهیم باشد.‏ این شرکت‏ها که تعدادشان روز به روز افزایش می‏یابد، در غیاب یک دستور کار مشخص ملی و بین‏المللی، تصمیم به اعمال طرح‏هایی گرفته‌اند تا در مقابل آلودگی‏های محیط زیست مبارزه کنند.

در طرح دیزنی چنین آمده است: «نتایج علمی‏ کنونی نشان می‏دهد که برای جلوگیری از سرعت بالای تغییرات آب‌وهوایی در جهان، نیاز به کاهش فوری انتشار گازهای گلخانه‏ای داریم. دست‌یابی به نتیجه‌ای موفقیت آمیز در چالش‏های پیش رو نیز، ‏ایجاد تغییرات بنیادین در روند زندگی اجتماعی، تجارت و استفاده از منابع طبیعی انرژی را می‏طلبد و شرکت دیزنی هم از‏این قاعده مستثنی نیست.»

بت استیونس، نایب‌رئیس ارشد امور زیست‌محیطی دیزنی می‏گوید که برای رسیدن به نقطه‏ای که میزان تولید گازهای گلخانه‏ای به صفر برسد، زمان خاصی مشخص نشده؛ اما برای دست‌یابی به چنین هدفی باید در انتظار پیشرفت فناوری‏های جدیدی بود که در حال حاضر در مرحله آزمایش و توسعه قرار دارند.

دیزنی که با مجمع بین‏المللی حفاظت منابع طبیعی برای کاهش گازهای گلخانه‏ای همکاری می‏کند، تصمیم دارد برای ارزیابی پیشرفت‏های خود در‏این زمینه از همکار سومی نیز استفاده کند و در گزارش سالیانه خود به بررسی نتایج حاصل بپردازد. به گفته مدیران اجرایی ‏این برنامه، طرح مورد نظر نیاز به محک و بررسی دقیق دارد، اما همین که نقطه شروعی برای سلسله فعالیت‏های محیط زیستی محسوب می‏شود، حائز اهمیت است.

از دیگر برنامه‏های پیش‌بینی شده در‏این طرح، کاهش 10 درصدی مصرف برق شرکت دیزنی تا سال 1392 / 2013 است. معیار کاهش مصرف، میزان مصرف در سال 2006 تعیین شده است. بر اساس ‏این گزارش، شرکت دیزنی به دنبال تامین برق خود از منابع انرژی تجدیدپذیر است که در حال حاضر استفاده از‏این منابع منوط به پیشرفت و توسعه فناوری است. افزایش راندمان انرژی، جایگزین کردن سوخت‏های کربنی با درجه کربن بالا با سوخت‏هایی که ترکیبات کربنی کمتری دارند و هم‌چنین، سرمایه‌گذاری و استفاده از پروژه‏های تولید الکتریسیته پاک، از دیگر برنامه‏های درج شده در‏این طرح است.

مهلت کاهش پنجاه درصدی زباله‏ها و پسماندهای جامد شرکت دیزنی هم که نسبت به زباله‏های سال 2006 در نظر گرفته می‏شود، سال 2013 خواهد بود. باید منتظر بود و دید ‏این شرکت طی چهار سال فرصتی که پیش رو دارد، چقدر در دست‌یابی به اهداف زیست‌محیطی خود موفق عمل خواهد کرد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =