رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران معتقد است، بورس کالا با ایجاد شفافیت و رقابت در قیمت، تولید و مبادلات در حمایت از کالای ایرانی نقش موثری دارد.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران در گفت وگو با خبرآنلاین  با بیان اینکه یکی از مشکلات کالای ایرانی، غیرقابل رقابتی بودن آن ها است، گفت: کالاهای ایرانی از لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت با کالای مشابه خارجی نیستند و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود حمایتی از کالاهای تولید داخل صورت نخواهد گرفت.

او افزود: در ابتدا باید بررسی کرد که مشکل محصولات ایرانی چیست که قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند؟ به طور قطع نرخ بهره و دخالت دولت در سرکوب قیمت از اصلی ترین عواملی است که باعث از بین رفتن رقابتی شدن کالاهای ایرانی و ارزان تر تمام شدن کالاهای خارجی شده است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران اظهار داشت: مردم و مصرف کنندگان باید ابتدا کالای ایرانی را باور کنند که این امر نیازمند کیفیت و قیمت رقابتی است و در این زمینه اقدامات بسیاری باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تحقق شعار سال بدون کمک تمام سازمان ها و ارگان های وابسته محقق نمی شود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در محصولات صنعتی و معدنی و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات کشاورزی نهایت تلاش خود را برای رونق تولید، رشد کیفیت و ایجاد رقابت و تعادل بازارها بکار گیرند و در طرف دیگر مردم نیز با استقبال از محصولات ایرانی، زمینه ایجاد رونق اقتصادی را فراهم می کنند.

قاضی پور در ادامه به نقش بورس کالا برای حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بورس کالا قادر به کمک های بسیاری در زمینه تحقق شعار سال 97 است و با توجه به اینکه این بورس، باعث ایجاد شفافیت قیمتی و رقابت در تولید و تبادل کالاها می شود، اثرات مهمی در حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت.

 به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران، توجه به این موضوع دارای اهمیت است که زیرساخت های اقتصادی کشور و تولید با معضلاتی روبه رو است که به طور حتم در حمایت از کالای ایرانی با چالش هایی مواجه هستیم اما با همدلی می توان قدم های بزرگی در این مسیر برداشت. 

پورقاضی گفت: سال هاست مدیران به جای اینکه به دنبال کیفیت، بهره وری و رقابتی شدن کالا باشند به دنبال وام با بهره کمتر و بالارفتن تعرفه کالای وارداتی بودند بنابراین می توان گفت، تحقق اهداف اصلی در تولید ملی و مورد استقبال قرار گرفتن کالاهای ایرانی نیازمند بازه زمانی 5 ساله است تا ساختار تولید به خصوص ساختار صنعتی تغییر و شروع به بهره وری کند و قادر به رقابت در بازارهای جهانی باشد. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    1 2
    اولا کالای ایرانی بخاطره قوانین مالیاتی و هزینه پول تسهیلات درابتدا باید40درصد هزینه کند که باعث میشه گران تمام شود و تولید کننده مجبورمیشه از کیفیت کم کنه اگرتولید کننده برای واردات معاف از عوارض گمرکی بشه و معاف از مالیات هزینه تولیدش میاد پایین این موضوع را همه میدونن ولی کسی جرات اصلاح قوانین نداره
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      5 0
      این تولید کننده ها اگه مالیات ندن پولش رو میدن مازراتی و پورشه برای بچه هاشون میخرن، فکر میکنی میان کیفیت رو افزایش بدن؟ الان ایران خودرو و سایپا که از همه چی معاف هستن کیفیت رو بهبود دادن؟ مثلا تمام قطعات سراتو رو بدون هیچ عوارضی وارد میکنن و مونتاژ میکنن و به همون قیمت سراتو کره ای که 55 درصد عوارض داده تو بازار میفروشن. آخرش هم میگن ما ضرر میکنیم
  • بی نام AT ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    2 0
    پلاک‌های سیاسی کشور را بررسی کنیم و ببینیم چه تعدادی از آنها تولید داخل هستند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    0 0
    بند اول توضیحات نوشته سرکوب قیمت توسط دولت باعث ارزانتر شدن کالای خارجی میشود . ؟ سرکوب قیمت چگونه بجای کالای داخلی کالای خارجی را ارزان میکند ؟ مشکل دقیقا درکیفیت وقیمت است . واردات مواد اولیه وتکنولوژی بسیار گران است و گیر های داخلی شامل دارائی وزارت کار شهرداری بهداشت بیمه امام جمعه شورای ده واحد بسیج کارگری هزینه های تولید را بالابرده و ازلحاظ قیمت قدرت رقابت از بین می رود و صادرات هم بدلیل قیمت تمام شده بالا و تحریم ها بسیار سخت است . از طرفی بدلیل تحریم ها تکنولوژی روز را نمیتوانند تهیه کنند لذا کیفیت هم پائین می ماند . کالای گران بی کیفیت در رقابت با کالای با کیفیت ارزانتر حرفی برای گفتن نخواهد داشت .
  • بی نام DE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    3 0
    بخاطر عدم كيفيت محصولات داخلي
  • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    0 0
    من به خاطر حمایت از کارگران و کالاهای ایرانی سال قبل چند محصول خانگی ایرانی خریدم. اما باور کنید اگر چه از برندهای معروف بود که اسماشون رو نمیارم تا به اونها بدبین بشین، ولی پشیمون شدم. چون هنوز چند ماه نشده عدم کارایی خودشون رو نشون دادند.فربرقی توکارم باقیمت بالای دومیلیون موقع کارکردن صدای تراکتور میده. لباسشویی ام با اینکه قیمتش بالا بود موقع خشک کردن لباسها میلرزه. چدن گاز صفحه ای ام زود لکه گرفت‌ خلاصه بگم چند میلیون خرج کردم تا جنس ایرونی بگیرم ولی خوب در نیومدن. چرا کیفیت کالای ایرانی رو بالا نمی برید.