عماد قلی‌پور، کارگردان «تابوت عهد» می‌گوید این نمایشنامه دو نفره را می‌توان با سه کلمه توصیف کرد؛ ترس، تردید و انتخاب.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «تابوت عهد» نام نمایشنامه‌ای است از نیل لبیوت. این نمایشنامه‌نویس آمریکایی، «تابوت عهد» را در سال 2002 میلادی و بعد از حملات 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک نوشت و سال 1389 (2010) با ترجمه فهیمه زاهدی از سوی انتشارات افراز در ایران منتشر شد.

«تابوت عهد»‌ داستان بن و اَبی است که تاکنون اجرای عمومی در ایران نداشته و قرار است از هفتم اردیبهشت 1397 به کارگردانی عماد قلی‌پور در تئاتر خصوصی باران روی صحنه برود.

این کارگردان جوان در مورد سابقه رابطه‌اش با «تابوت عهد» به خبرآنلاین گفت: «من قرار بود سال گذشته این متن را روی صحنه ببرم که متوجه شدم ریما رامین‌فر می‌خواهد آن را در ایرانشهر اجرا کند، هر چند من پیش‌تر درخواست اجرا داده بودم، اما طبیعی بود که با توجه به تجربه و سابقه افراد، اول به او نوبت اجرا داده شود. با طولانی شدن ضبط سری پنجم سریال «پایتخت» و انصراف رامین‌فر از اجرا، برای من که چشمم به دنبال «تابوت عهد» بود امکانی مجدد فراهم شد.»

«تابوت عهد» داستان مردی به نام بن و زنی به نام اَبی را تعریف می‌کند. بن در مرکز تجارت جهانی کار می‌کند و به ا‌‌َبی که در محل کار رییسش است علاقه‌مند شده، آن‌ها  روز 11 سپتامبر، قبل از حمله، بی‌اطلاع از آن‌چه در انتظارشان است، خارج از محله کار دیدار می‌کنند... اگر بن و اَبی تصمیم بگیرند از این به بعد با هم زندگی کنند و خبری از خود به آدم‌هایی که قبلا می‌شناختند ندهند، آیا کسی هست که تصور کند آن‌ها در حمله به مرکز تجارت جهانی نمرده‌اند و در گوشه‌ای از جهان هم‌خانه‌اند؟!

قلی‌پور، دانش‌آموخته آموزشگاه سمندریان، در مورد علت علاقه‌اش به این متن گفت: «علاقه‌ام را به این متن با سه کلمه توصیف می‌کنم؛ تردید، ترس و انتخاب. این سه کلمه در حال و روز و زندگی روزمره همه ما موج می‌زند و همیشه در حال دست زدن به انتخاب‌هایی هستیم که ترس‌هایمان منجر به تردید در اتخاذشان می‌شود.»   

قلی‌پور در مورد راهکاری که به کار بسته تا این متن که میزانسن‌هایش بسیار محدود است به اثری ایستا تبدیل نشود و پویایی خود را حفظ کند هم توضیح داد: «این نمایشنامه، متنی بسیار سخت است و دلیلش دیالوگ‌های بسیارش است و من با کمک و همراهی اعضای گروهم بر این نکته تاکید بسیاری داشتم که خوانشمان درست باشد. ما زمان زیادی صرف پیدا کردن شیوه درست خوانش این متن و پیدا کردن احساسِ درست در هنگام بیان دیالوگ‌ها کردیم که اتفاق بسیار مهمی هم بود. از سوی دیگر من بیزارم از این که در متن‌هایی مانند «تابوت عهد» که آثاری دیالوگ محورند، نه ورودی دارند، نه خروجی و نه رفت و برگشت نوری که بتوان به کمک آن از لحاظ بصری برای تماشاگر ایجاد تنوع کرد، به بازیگر بگویم «خب! 10 دقیقه است اینجا نشستی و دیالوگ گفتی، حالا بلند شو راه برو و بقیه‌اش را آن طرف بگو!»

او تاکید کرد: «اعضای گروه ما آن قدر حرفه‌ای‌اند که همه‌مان قدم اول را برای خود خوانش درست و پیدا کردن احساس درست در هنگام ادای دیالوگ‌ها تعیین کردیم و بعد از آن سعی کردم خلا حرکتی را به کمک دکور و نوری جذاب جبران کنم.»

قلی‌پور در پایان در مورد این که این تردید، ترس و انتخاب می‌تواند در هر موقعیت دیگری و برای هر کاراکتر دیگری هم رخ دهد و الزاما ماجرا ویرانی حاصل از 11 سپتامبر نیست گفت: «این ویرانی، ویرانی درون آدم‌هاست. آدم‌هایی که مجبورند از پس این ویرانی تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. به جای مرکز تجارت جهانی می‌توان تصور کرد این شخصیت‌ها مربوط به ساختمان پلاسکو هستند یا هر رویداد دردناک اجتماعیِ دیگر.»

«تابوت عهد» از نهم اردیبهشت هر شب ساعت 21 در تماشاخانه باران روی صحنه خواهد رفت.

57242   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =