دومین خودرو ملی گروه ایرانخودرو که در روز تودیع منوچهر منطقی از این گروه رونمایی شد آنقدر فریبنده است که همچنان علیرغم بیتوجهیهای بسیار، فراموش نشود. رانا که قرار بود با نام «نوند» شناخته شود در آخرین ساعات حتی نام خود را هم تغییر داد و سپس خاک خورد تا امروز که بیش از یک سال از رونمایی آن میگذرد و هنوز ایرانخودرو آن را همچون کودکی یتیم رها کرده است.
رانا که استانداردهای بسیار سختگیرانه همچون آلایندگی یورو 4 و 5، تصادف با عابر پیاده ـکه حتی در اتحادیه اروپا اجباری نیست- و تصادف از بغل را هم پاس کرده بود با قیمتی بین 10 تا 10.5 میلیون تومان قرار بود بازار کشور را تسخیر کند. قابلیتهای بالای این خودرو چنان بود که بسیاری معتقد بودند حتی اگر افزایش قیمتی 2 میلیون تومانی هم برای آن در نظر گرفته شود، باز هم توان تسخیر بازار را دارد. این اتفاق نیفتاده و ایرانخودروییها که در یک سال گذشته همکاری آنها با چینی ها بارها تیتر رسانهها شده، از غیر اقتصادی بودن و نداشتن توجیه سخن میگویند. بدبینها البته دلیل این بیمحلی را تعلق آن به دوران مدیریت گذشته میدانند که اتفاقا روابط خوبی با مدیران فعلی ندارد.این مورد گرچه بعید است و چنین پروژههایی بیشتر دستاورد مهندسی یک سازمان است تا دستاوردی مدیریتی، اما هرچه هست، با توجه به کنار گذاشته شدن رانا، یکی از گمانهایی است که نمیتوان از آن سخن نگفت.
موضوع هرچه باشد فعلا رانا خاک میخورد، سمند و 405 قدیمی در تیراژ بالا تولید میشوند و گفتگو با چینیها ادامه دارد. شاید روز چهارشنبه در مجمع این شرکت رانا به اندازه میزان سودی که قرار است تقسیم شود، خبرساز باشد.
نظر شما