معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید فکری اساسی برای آمارهای تکان دهنده لرستان کرد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، به نقل از وارک نیوز نصراله بازوند ظهر امروز در جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید لرستان با ابراز اینکه در بررسی اطلس اجتماعی لرستان برخی آمارها تکان دهنده است، افزود: استان در بحث کودک‌آزاری رتبه نخست را دارد و در بحث اعتیاد رتبه پنجم کشوری و در بحث طلاق نیز نیز رتبه‌دار است.

بازوند تصریح کرد: معمولا بین سه تا پنج درصد جامعه هر استانی تحت پوشش دستگاه حمایتی است اما در لرستان ۱۰ درصد مردم تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی با تاکید بر اینکه بایستی فکری اساسی برای حل مشکلات و آمارهای تکان دهنده کرد، گفت: در حوزه بیکاری سن بحرانی کشور ۱۵ تا ۳۰ سال است، حال اینکه در لرستان بیکاری بین ۳۰ تا ۳۶ درصد است.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در برخی رده‌ها آمارها خوشایند نیست، نرخ مشارکت در کشور در حال بالارفتن است اما در لرستان روبه کاهش است و یا اینکه نرخ رشد در کشور رو به افزایش بوده اما در لرستان رو به کاهش است.

بازوند با ابراز اینکه نرخ اقتصادی لرستان ۱٫۲ درصد نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته، یادآور شد: این آمارها تکان دهنده بوده و بایستی برای حل آن برنامه‌ریزی کرد.

این مسوول اظهار داشت: روز جهانی کارگر فرصتی برای تحلیل مفاهیم کار و کارگر، تولید و اقتصاد یک کشور است چراکه محور و ستون فقرات هر کشوری برای تولید، جامعه کارگری و کارفرمایی است.

وی با اشاره به ضرورت توجه و تقویت جامعه کارگری در راستای رقابت در بازارهای بین‌المللی، افزود: اینکه مقام معظم رهبری شعار امسال را حمایت از تولید داخلی اعلام می‌کند ما بایستی فراتر از شعار و به عنوان یک سیاست در بحث تولید عمل کنیم.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نمی‌توان با تولید کالای بی‌کیفیت در بازار دنیا رقابت کنیم، برخی کالاهای ایران در دنیا برند هستند چرا که کیفیت بالایی دارند.

بازوند خاطرنشان کرد: اگر در بحث تولید کالاهای دیگر کیفیت را بالا برده و به عنوان برند وارد بازار شویم قطعا مردم از تولید کالای داخلی استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی مواقع متاسفانه هزینه‌های سربار برای تولید در کشور بالا بوده، گفت: این عامل سبب شده که فرد کیفیت تولید را بالا نمی‌برد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فرار ۴۵ درصدی مالیاتی در کشور خبر داد و یادآور شد: گاهی هزینه این فرار از تولیدکنندگان دریافت می‌شود.

بازوند یادآور شد: کارگران و کارفرمایان توان، دانش و تخصص کار را دارند و می‌توانند بهترین کار را تحویل جامعه دهند اما متاسفانه برخی مواقع خود دولت‌مردان مانع از این اتفاق می‌شوند.

این مسوول صادرات لرستان را یک درصد عنوان و تصریح کرد: همچنین واردات استان یک درصد بوده است.

وی با ابراز اینکه دولت در سال گذشته تسهیلات خوبی برای اشتغال قرار داده است، یادآور شد: آسیب‌شناسی کنیم که تسهیلاتی که داده شده، کجا رفته است.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۶۳۰ هزار رسته در کشور شناسایی شده که ۱۵ هزار آن متعلق به لرستان است، افزود: ضرورت دارد یک اولویت‌بندی در این رسته صورت پذیرد.

بازوند ادامه داد: توسعه تولید و صنایع ملی و تقویت کمی و کیفی آن، نیازسنجی و شناسایی الگوهای مصرف، مبارزه با رانت و فساد، حمایت از تولید داخلی و توسعه سیاست‌های تشویقی از جمله اقداماتی است که بایستی در راستای کاهش آسیب‌ها در استان انجام شود.

وی بر واگذاری پروژه‌ها به افراد شایسته و کننده‌کار تاکید کرد و گفت: شفاف‌سازی در دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار قرار دهیم، گاهی مقرراتی را خود ما ایجاد کرده‌ایم اما خود ما گاهی از اجرای آن ترس داریم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =