۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

ایسنا نوشت:وزیر بهداشت با اشاره به افتتاح اولین کترینگ تامین غذای بیمار در کشور، ابراز امیدواری کرد: طبخ غذا از بیمارستان‌ها جمع و فضای آشپزخانه بیمارستان‌ها به بخش‌های درمانی تبدیل شود.

سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح اولین مرکز تهیه غذای بیمار در کشور که از سوی گروه محب افتتاح شد، ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد این مرکز گفت: خوشبختانه در این زمینه علی رغم همه سختی‌هایی که وجود داشت، گام‌های موثری برداشته شد. این اقدام حرکت خوبی است و به دست اندرکاران آن تبریک می‌گویم. از طرفی هم به دلیل سرمایه‌گذاری‌شان در این حوزه و هم به دلیل خدمتی که ارائه می‌دهند از آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه برخی از ما تصور می‌کنیم که از دیگران بهتریم و به اصطلاح نخوانده ملا هستیم و تجربه‌هایمان بهتر از دیگران است. یکی از گرفتاری‌هایمان در اداره کشور نیز همین موضوع است، در کارها خودشیفته‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه ایجاد این مرکز برگرفته از دانش بشر است، گفت: در دنیا از سال‌های قبل این مسیر را طی کرده‌اند، خوشبختانه این دوستان هم این تجربیات را دیدند و در راستای ایجاد یک مرکز طبخ برای بیمارستان‌ها حرکت کردند، هزینه فایده‌اش را ارزیابی و این مجموعه را راه‌اندازی کردند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در وهله اول امیدوارم دولتی‌ها نخواهند با بخش خصوصی رقابت کنند و نگویند که چرا این سود به جیب خودمان نرود. متاسفانه همیشه این نگاه دولتی‌ها باعث شده اجازه ندهند که بخش خصوصی رشد کند. در نهایت هم با گذشت زمان، هدف اولیه فراموش شده و برج‌شان بیش از خرج‌شان شده و هزینه تمام شده در بخش دولتی افزایش یافته است. در عین حال امیدوارم هزینه تمام شده این خدمت در این مرکز ارزیابی شود و پرسنلی که در طبخ و توزیع غذا در بیمارستان‌ها مشارکت داشتند، برایشان برنامه‌ریزی شود.

هاشمی تاکید کرد: شخصا فکر می‌کنم از مجموعه اقداماتی که باید به عنوان دولت در بیمارستان‌ها انجام دهیم، فقط نظارت و سیاستگذاری بر عهده ماست، اما متاسفانه این کار در ایران دست نیافتنی است. البته فکر می‌کنم می‌توان بخش فنی بیمارستان‌ها را به دانشگاه سپرد و سایر خدمات مانند تاسیسات، طبخ غذا و ... را برون سپاری کرد؛ چرا که این کارها بر عهده بیمارستان نیست. متاسفانه ما یک فرد رده بالا را به عنوان رئیس بیمارستان منصوب می‌کنیم که باید از نگهبانی گرفته تا سردخانه، آشپزخانه و ... را مدیریت کند و در عین حال از او انتظار داریم که در مرزهای دانش هم با کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و آلمان رقابت کند. این اقدامات عجیب و غریب است. در عین حال امیدوارم گام‌های بعدی را برای سایر بخش‌هایی که گفتم انجام دهیم. ما در بخش خصوصی افراد توانمندی داریم.

وی با بیان اینکه امیدوارم در سال آینده همه آشپزخانه‌های بیمارستان‌ها جمع شده باشد، گفت: در عین حال در زمینه تعیین نرخ هم جای مجادله وجود ندارد. بر این اساس قیمت تمام شده را حساب کرده و یک سود منطقی را به آن اضافه می‌کنیم. آرزویم این است که این مرکز در خدمت حوزه سلامت باشد.

هاشمی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: اقدامی که امروز انجام شد ناشی از فکر خوبی است که از چند سال پیش ایجاد شده است و امروز در آستانه نیمه شعبان به ثمر نشسته است.

وی با بیان اینکه این مرکز تهیه غذای بیماران می‌تواند ۳۰ هزار غذا را برای بیمارستان‌ها در سطح البرز و تهران آماده کرده و تحویل دهد، ‌ افزود:‌ هدف‌مان از ایجاد چنین مرکزی این بود که طبخ غذا از بیمارستان‌ها جمع شود و فضای آشپزخانه بیمارستان‌ها به بخش‌های درمانی تبدیل شود. امیدوارم بخش دولتی از این اقدام استقبال کرده و در قالب خرید خدمت همراهی کند تا هم فضای آشپزخانه بیمارستان‌ها به تخت بیمارستانی تبدیل شود و هم مدیریت بیمارستان به وظایف اصلی‌اش بپردازد. در عین حال امیدوارم در سایر بخش‌ها نیز بخش خصوصی ورود کند. به عنوان مثال مهندسین هم می‌توانند در زمینه اداره تاسیسات بیمارستان‌ها ورود کنند و آن را بر عهده بگیرند.

وی تاکید کرد: امیدوارم در زمینه ترکیب غذاها و قیمت آن هم توافقات لازم انجام شود. در عین حال معقول این است که بخش دولتی در این موارد حضور نداشته باشد و از فکر و دانش افراد استفاده کند. این مسیرها راه‌هایی است که بشر آن را سال‌ها پیش طی کرده و ما اکنون با تلخی و سختی می‌خواهیم آن را شروع کنیم. گاهی دولتی‌ها برای اینکه سود به جیب مردم رود به این حوزه‌ها ورود می‌کنند اما باید توجه کرد که چنین اقدامی جز زیان نتیجه‌ای به همراه ندارد. در عین حال بخش خصوصی هم باید قیمت و کیفیت را به نوعی تعیین کند که دوستان تشویق به همکاری شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید درفشی -رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در مراسم افتتاح اولین مرکز تهیه غذای بیماران با بیان اینکه این پروژه از حدود دو سال و نیم گذشته با همفکری دانشگاه البرز در منطقه گرمدره آغاز و به سرعت اجرایی شد، گفت: ما در استان البرز امکان حمل غذا به استان تهران را داریم و تهیه بیش از ۳۰ هزار غذا در این مرکز به راحتی می‌تواند بخشی از بیمارستان‌های تهران را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه نظارت بر این پروژه از سوی دانشگاه نیز میسر است، افزود: در عین حال ایجاد تنوع غذایی متناسب با رژیم غذایی بیماران نیز امری امکان پذیر است. همچنین بیمارستان‌ها می‌توانند آشپزخانه‌های خود را به بخش‌های درمانی تبدیل کنند. بنابراین در دو سوی این کار سودی مضاعف وجود دارد. امیدوارم بتوانیم با همکاری گروه اجرایی پوشش کاملی را در بیمارستان‌ها فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم دکتر مهدی برزگر - عضو هیات امنای موسسه غیرانتفاعی محب با بیان اینکه این پروژه با توجه به نیازی که در بیمارستان‌های کشور وجود داشت، ایجاد شد و روزانه قابلیت پخت ۳۰ هزار غذا را دارد و امکان توسعه این ظرفیت تا ۵۰ هزار پخت نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه متخصص و کارشناس تغذیه نیز به طور کامل در فرآیند طبخ غذا نظارت دارند، گفت: تلاش می‌کنیم که قیمت تمام شده تهیه غذا در این مرکز کمتر باشد. در عین حال قرار است گروهی از خیرین با همراهی گروه محب فضاهای آشپزخانه بیمارستان را تا ظرفیت ۱۰۰ تخت بیمارستانی تجهیز کنند. همین تجربه را در بیمارستان هاشمی نژاد هم انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل غذا از طریق ماشین‌های دارای گرمکن و سردکن انجام می‌شود، ‌ گفت: علاوه بر توجه به رژیم غذایی بیماران در این کترینگ تنوع غذا نیز حفظ می‌شود و بیمارانی که رژیم غذایی خاصی ندارند می‌توانند از منو غذای‌شان را انتخاب کنند.

وی همچنین گفت: برای راه‌اندازی این مرکز تا کنون حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =