۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
خوب و بد دنیای سینمایی مارول

دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) یک دنیای داستانی است که محور مجموعه فیلم‌هایی ابرقهرمانی می‌باشد که بر پایهٔ شخصیت‌های کمیک‌بوک‌های مارول کامیکس ساخته می‌شوند. مارول استودیوز، استودیو و سازندهٔ اصلی این فیلم‌هاست. این مجموعه شامل انتشار کمیک‌بوک‌ها، فیلم‌های کوتاه و مجموعه‌های تلویزیونی نیز است.

سینمای ابرقهرمانی و همچنین مجموعه فیلمهای دنیای سینمایی مارول در حال حاضر بی‌‌گمان از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار سینمایی در جهان هستند. فروش‌های بالای یک میلیارد دلاری این فیلم‌ها نشان از محبوبیت اینگونه تولیدات دارند.با اینهمه این محبوبیت و گسترش روزافزون آن کمی تا قسمتی هم برای خانواده‌های آمریکایی و اروپایی و حتی برای ما ایرانی‌ها نگران کننده است.

دنیای سینمایی مارول کودکان را با سوپر قهرمانانی آشنا می‌سازد که در ذهن آنها برای مدتها نقش می‌بندند و در زندگی عادی نیز بدنیال چنین افرادی می‌گردند. از سوی همین فیلم ها شوق اشتیاق و تلاش را برای این کودکان زنده نگه می‌دارند. به دیگر سخن سیتمای ابرقهرمانی و دنیای سینمایی مارول شاید دارد مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند.

برای قشر نوجوان و جوان این مهم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. شاید آنها در این سن بیشتر بدنبال رفقایی می‌گردند که زور بازو دارند و شاید کمتر عقل به خرج دهند. بدانیم در دنیای سینمای مارول ما همیشه با خیر و شر روبرو هستیم.

این خوب است که نوجوانان و جوانان تفاوت‌های این دو انگاره را در می‌یابند اما برخی از این آثار چنان جذابیت‌های بصری برای نیروی شر به تصویر می‌کشند که ممکن است آنها را به سمت نیروی شر سوق دهد.

البته این حرفها دلگرانی من است و شاید غلو باشد و شاید هم نه. با این همه بهترین توصیه این است که خانواده‌های ایرانی با دنیای سینمایی مارول آشنا شوند و درباره آنها بدانند. چند نمونه را معرفی می‌کنم:

دنیای سینمایی مارول

مرد آهنی (۲۰۰۸) نخستین فیلمی بود که از این مجموعه منتشر شد و فاز اول دنیای سینمایی مارول را کلید زد و با ساخت انتقام‌جویان (۲۰۱۲) فاز اول به پایان رسید. مرد آهنی ۳ (۲۰۱۳) آغازگر فاز دوم مارول بود و این فاز با فیلم مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵) به پایان رسید. مارول فاز سوم را با فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶) آغاز کرد.

این مجموعه، تا سال 2017 پرفروشترین مجموعه فیلم تاریخ و اولین مجموعه فیلم پرفروش سينماي آمريكا بودو همچنین الهام‌بخش شرکت‌های کمیک و كمپاني‌های فیلمسازیدیگر، برای ایجاد یک دنیای مشترک بوده است.

سینمای ابر قهرمانی (Superhero) عمدتا برای تجلیل و روایت از فردی مثبت که دارای قدرت‌های ویژه ای‌است ساخته می‌شود. دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) روایت کننده چنین داستان‌هایی است.

ساخت و ساز در ژانر قهرماني و ابرقهرماني در 3 دهه اخير ثابت كرده كه اين آثار اگر توسط كارگردانان خلاق ساخته شوند اين ژانر حتي مي‌تواند به لحاظ منطق سينمايي حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد. سري فيلم‌هاي بتمن ساخته كريستوفر نولان شاهد اين مدعا است.

در ژانر قهرماني بيش از هر مقوله‌اي بحث خوش ساخت بودن و ايفاي نقش كاراكترهااست كه اهميت دارد. چرا كه داستان در اين ژانر اهميت خود را از دست داده و چشم نوازي باورپذير؛ بهترين راهكار و احتمالا جزو قوانين نانوشته ژانر شده است.

البته در ميان خيل عظيم ابرقهرمانان اين روزهاي سينما مانند "بتمن"، "سوپرمن"؛ "اسپايدرمن"،"آيرون من"؛ "كاپيتان آمريكا"؛ "  ايكس من" و چه آنهايي كه موردي مي‌آيند و مي‌روند مثل "دايورجنت" و "لاك پشت‌هاي نينجا" فرهنگ غالب؛ جهانشمول نيست. با اينهمه فيلم‌هاي ابرقهرماني اگر داخل سياست نشوند مي‌توانند فيلم‌هايي با مضامين سطحي و دم دستي جلوه‌گري كنند كه اوقات فراغت را فقط پر مي‌نمايند.

اما جدیدترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول پلنگ سیاه Black Panther فیلمی در سبک ابرقهرمانی بر پایهٔ شخصیتی به همین نام از مارول کامیکس است. و دیگری جدیدترین سری انتقام جویان نام دارد. مارول استودیوز تهیه‌کنندهٔ آن و استودیو سینمایی والت دیزنی عهده‌دار توزیع آن بوده است.

پلنگ سیاه برای نخستین بار در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ در لس آنجلس به رو پرده رفت. اکران گسترده فیلم از تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ به صورت سه بعدی و آی‌مکس در ایالات متحده آغاز شد.

پلنگ سیاه با استقبال گسترده منتقدین و تماشاگران همراه بوده‌است.منتقدین قلم داستانی، کارگردانی، تیم بازیگری، طراحی صحنه و لباس، جلوه‌های ویژه و موسیقی متن فیلم را تحسین کردند و آن را در زمره بهترین آثار ابرقهرمانی در تاریخ سینما جای دادند. بسیاری از منتقدین، پلنگ سیاه را بهترین فیلم دنیای بسط یافته مارول دانسته و معتقدند فیلم نه تنها از نظر ویژگی ابرقهرمانی بلکه از نظر فرهنگی نیز بسیار پراهمیت است.

همچنین پلنگ سیاه در گیشه نیز بسیار خوب عمل کرد. فروش فیلم حتی از تصورات مدیران مارول نیز بسیار بالاتر بود. پلنگ سیاه در سراسر جهان ۱/۱۸۳ میلیارد دلار فروخته‌است در حالی که بودجه ساختش ۲۱۰ میلیون دلار بوده‌است. پلنگ سیاه تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۸، نهمین فیلم پرفروش تاریخ ایالات متحده و ۵ امین فیلم پرفروش تمام ادوار تاریخ سینماست.

«انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» که تاکنون و تنها در ۹ روز به رقم فروش ۹۰۰ میلیون دلار سیده انتظار می‌رود تا پایان جمعه (شنبه صبح در نیمکره شرقی) و یا شنبه فروشش را به رقم یک میلیارد دلار برساند. به این ترتیب این فیلم در ۱۰ یا ۱۱ روز یک میلیاردی می‌شود که در هر حال یک رکورد محسوب می‌شود. «جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود» دیگر محصول دیزنی که تاکنون عنوان سریع‌ترین فیلم یک میلیاردی شده را در اختیار داشت در ۱۲ روز این جایگاه را کسب کرده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =