ایلنا نوشت: رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با تاکید بر اینکه با ورود پلیس به موضوع جمع‌آوری معتادان مخالف هستم، گفت: اگر معتادان را از مناطق شوش و هرندی بیرون کنیم به آسمان نمی‌روند، بلکه به منطقه دیگری کوچ می‌کنند. نمی‌توانیم که معتادان متجاهر را از شهر بیرون کنیم و در بیابانی اطراف تهران رها کنیم، پس حقوق شهروندی چه می‌شود؟

سرهنگ محمد بخشنده، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به دستگیری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر بنابر دستور فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ و با توجه به ظرفیتی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و سازمان بهزیستی استان تهران ایجاد کرده‌اند و حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری از اواخر سال گذشته تاکنون ۷ هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده است.

وی ادامه داد: ۱۶۷ نفر از ۷۴۴۱ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر تهران زنان معتاد متجاهر هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود جمع‌آوری شده‌اند. این افراد در قالب ماده ۱۶ و همچنین تبصره ۲ ماده ۱۶ که همان مراکز ماده ۱۵ است که به ماده ۱۶ تبدیل شده به این مراکز تحویل داده‌ شده‌اند و در حال بازپروری هستند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه تعداد زیادی از این افراد در اواخر سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند، تصریح کرد: دوره سه ماه بازپروری این افراد در حال حاضر تمام شده و در حال تمدید هستیم تا دوره‌ای شش ماهه را برای آنها تمدید کنیم. معتادان متجاهر براساس قانون سه ماه باید در مراکز بازپروری باشند، اما در صورتی که بخواهند تا شش ماه نیز می‌توانند در این مراکز حضور داشته باشند در حال حاضر نیز ما تلاش هستیم تا این مدت را به یکسال برسانیم.

تکلیف ۷ هزار معتاد بعد از بازپروری چه می‌شود؟

سرهنگ بخشنده با اشاره به مهمترین دغدغه پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما این است که پس از پایان شش ماه تکلیف این بیش از ۷ هزار معتاد متجاهر چه می‌شود؟ آیا قرار است دوباره پس از آزاد شدن به نقاط و پاتوق‌های خود بازگردند یا تدابیری از سوی دیگر دستگاه‌های مسئول برای آنها اندیشیده شده است، پلیس وظیفه‌ای را که برعهده‌اش نهاده شده با توجه به ظرفیت‌هایی که برایش در نظر گرفته شده، انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حضور معتادان متجاهر در شهر کمتر شده و این افراد کمتر در شهر دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر چاره‌ای اندیشیده می‌شد و به جای ۳۰۰ معتاد که پس از طی دوره شش ماه در مراکز بازپروری به مراکز بهاران فرستاده می‌شوند، سه هزار نفر اعزام می‌شدند کار برای پلیس هم راحت‌تر بود و ما می‌توانستیم اقدامات خود را بیشتر انجام دهیم.

پیش‌بینی‌ها برای افزایش ظرفیت مراکز بهاران عملی‌ نشد

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه ظرفیتی که برای مراکز بهاران پیش‌بینی شده بود، هنوز فعال نشده است، گفت: قرار بود معتادان پس از دوران بازپروری به مراکز بهاران منتقل شوند و در آنجا نیز برای کارآموزی و اشتغال‌ورزی یک دوره ۹ ماهه را بگذرانند که متاسفانه این بخش در انجام مسئولیت خود موفق نبوده است و در حال حاضر از تعداد معتادان جمع‌آوری شده در مراکز بازپروری ۳۰۰ نفر به مراکز بهاران منتقل شده‌اند.

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه پلیس نظارت از این مراکز را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: پلیس با حضور نیروهای مراجع قضایی به طور رندومی از این مراکز بازدید و بر نگهداری این معتادان نظارت می‌کند. در تهران فقط یک مرکز ماده ۱۶ داریم که ظرفیت آن ۴۰۰ نفر است و نیاز است که مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان ایجاد شود.

وجود ۱۰۰۰ معتاد متجاهر زن/ فقط ظرفیت نگهداری برای ۱۶۷ زن ایجاد شده‌است!

وی در خصوص معتادان متجاهر زن در سطح شهر تهران ادامه داد: برآورد ما از معتادان متجاهر زن در تهران بیش از هزار نفر است، اما متاسفانه ظرفیتی که برای نگهداری از این زنان ایجاد شده ۱۶۷ نفر است بقیه این زنان در کمپ‌های مجاز و غیرمجاز و ... حضور دارند.

پلیس نباید در جمع‌آوری معتادان متجاهر ورود کند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه معتقدیم در برنامه‌های جمع‌آوری معتادان پلیس نباید ورود کند، تصریح کرد: اگر معتاد را بیمار می‌دانیم، پلیس نباید ورود کند و سازمان‌‌های دیگری مانند بهزیستی، شهرداری، وزارت بهداشت باید وارد عمل شوند و پلیس در حمایت و پشتیبانی از این سازمان‌ها وارد شوند. پلیس چون با لباس نظامی است و برای دستگیری می‌رود بازتاب بدی در نزد معتادان دارد، در حالی که باید برای جمع‌آوری معتادان متجاهر مددکاران وارد میدان شوند و معتادان و خانواده‌‌هایشان را تحت حمایت قرار دهند، اما امروز همه کارها بر دوش پلیس است.

وظیفه پلیس مقابله با ورود مواد مخدر است نه جمع‌آوری معتادان

سرهنگ بخشنده با تاکید براینکه با ورود پلیس به جمع‌آوری معتادان مخالف است، تصریح کرد: وظیفه اصلی پلیس مقابله با ورود مواد مخدر است و باید تمام انرژی خود را برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به شهر صرف کند و به خرده‌فروشان اجازه خرید و فروش در سطح شهر را ندهد، اما در حال حاضر بیشترین انرژی پلیس صرف جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌شود. جمع‌آوری ۷ هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر در طی سه ماه و تشکیل پرونده، انتقال و رسیدگی به آنها انرژی زیادی را از پلیس می‌گیرد. همه دستگاه‌ها خود را کنار کشیده و از پلیس می‌خواهند کارها را انجام دهد این عدم همکاری دیگر دستگاه‌‌ها باعث شده چرخه جمع‌آوری و بازتوانی معتادان دچار مشکل شود.

وی تاکیدکرد: بیش از ۷ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع آوری شده و باید سازمان فنی‌وحرفه‌ای، سازمان بهزیستی، وزارت رفاه، ورازت بهداشت و شهرداری نیز فکری برای این معتادان کرده و مسئولیت خود را انجام دهند تا چرخه جمع آوری معتادان از سطح شهر تهران کامل شود.

چرا ورامین یا شهریار نباید یک مرکز بازپروری ۲۰۰ نفره داشته باشد؟!

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر همه این مراکز در شهر تهران متمرکز شده است، در حالی که معتقدم هر شهری باید برای خود یک مرکز ماده ۱۶ داشته باشد به طور مثال چرا ورامین یا شهریار نباید یک مرکز بازپروری ۲۰۰ نفره داشته باشند؟ اگر در هر شهری مراکزی برای نگهداری معتادان متجاهر وجود داشته باشند همه آنها در تهران جمع نمی‌شوند و رسیدگی به آنها نیز راحت‌تر می‌شود، متاسفانه همه معتادان متجاهر را از این شهرها بیرون می‌کنند و آنها به تهران می‌آیند.

شوش، هرندی و ... نباشد؛ معتادان کجا باید بروند؟

سرهنگ بخشنده با اشاره به اینکه در تهران ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر ماده ۱۶ در تهران وجود دارد، گفت: این افراد به دنبال نقطه‌ای هستند که شرایط برایشان فراهم بوده و بتوانند مواد مصرف کنند. اگر مناطقی مانند شوش، هرندی و ... نباشد کجا باید بروند؟ نمی‌توانیم که آنها را در بیابان‌های اطراف قم رها کنیم. در مناطق شوش، هرندی، مولوی بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ خانه فرسوده و قدیمی وجود دارد که در داخل هر کدام از این خانه‌ها بیش از ۲۰ اتاق وجود دارد، از شهرستان‌‌ها افرادی به تهران می‌آیند و یک اتاق را در این خانه‌ها به قیمت ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان اجاره می‌کنند و بیش از ۱۰ نفر شب‌ها در آنجا می‌خوابند و متاسفانه اکثر این افراد معتاد، دزد یا دستفروش هستند و سوال این است آیا این خانه‌ها ساماندهی شده است؟

انجام همه کارها را از پلیس می‌خواهند

وی با طرح این پرسش که آیا شهرداری تاکنون در این زمینه اقدامی کرده است؟ تصریح کرد: این بستر جرم باید از بین برود، اما همه نهادها مسئولیت خود را فراموش کرده‌اند و فقط از پلیس می‌خواهند، این مکان‌ها را جمع‌آوری کند، پلیس چه کاری می‌تواند انجام دهد در برخی از این خانه‌ها زن و بچه‌ هم زندگی می‌کند، نمی‌توانیم زن و بچه مردم را به خیابان بریزیم. جمع‌آوری این خانه‌ها براساس کار صرف پلیسی نیست و باید همه نهادها کمک کنند

وی ادامه داد: تا بافت جغرافیایی ناهمگون در این منطقه وجود داشته باشد، این معضلات نیز وجود دارد. معتقدم شهرداری باید با مجوز قضایی این منازل را که منبع فساد است، تخریب کنند. ۶۰۰ نفر از نیروهای پلیس شبانه‌روز به دلیل مطالبات مردمی در این مناطق حضور دارند، اما آیا با چوب و چماق کار درست می‌شود؟ تا کی پلیس باید در این مناطق حضور داشته باشد و معتادان را از این مناطق براند؟

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ خاطرنشان کرد: اگر معتادان را از مناطق شوش و هرندی بیرون کنیم به آسمان نمی‌روند، بلکه به منطقه دیگری کوچ می‌کنند. نمی‌توانیم که معتادان متجاهر را از شهر بیرون کنیم و در بیابانی اطراف تهران رها کنیم، پس حقوق شهروندی چه می‌شود؟ از همین‌رو برای برطرف کردن این معضل و ساماندهی مناسب معتادان متجاهر بازهم تاکید می‌کنم؛ همه دستگاه‌های مسئول باید به میدان آمده و به پلیس در این زمینه کمک کنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    1 0
    در تمام ایران مراکز باز پروری درست شود ومعتادان را به شهرهای خودشان برگردانید زندانیان شهرستانی را هم به زندانهای شهرهای خودشان برگردانید پایتخت باید از وجود اشرار معتادین دزدان قمه کشها دست فروشان گدایان وکارتون خوابها پاکسازی شود کسی ککه خودش برای خودش حقوقی را قائل نشده ورفتار اجتماعی انها بسیار اسیب به افراد سالم جامعه می زند همان بهتر که کسی برای انها دل نسوزاند غده های سرطانی راچگونه جراحی می کنند که جاهای سالم بدن را درگیر نکند برای افراد سرکش اجتماعی یاهر نامی برایشان دارید چنین کنید