۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
تبلیغاتی که داعش را به تهران آورد

در کشوری که بستن راه داعشی‌ها برای ورود به آن به واسطه فداکاری و گذشتن از جان و مال بسیاری محقق شده، شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی همین داعشی‌ها ابزاری برای تبلیغ یک فیلم سینمایی باشد، اما «به وقت شام» این امر بعید را بسیار نزدیک کرد و داعشی را به خیابانهای تهران آورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دوشنبه شب هفدهم اردیبهشت ماه مسئولان تبلیغات «به وقت شام» به زعم خود ایده‌ای خلاقانه را پیش گرفتند و با پوشاندن لباس داعشی به تن هنروران سعی کردند شخصیت محبوب! داعشی فیلم‌شان را پیش روی مخاطبان بگذارند تا او سوار بر اسب و شمشیر بر کمر مقابل پردیس سینمایی کوروش چپ و راست برود تا در عین حال که ترسی را به جان مردم می‌اندازد موجب ترغیب آنان برای تماشای فیلم شود، اما از آنجا که ایجاد ترس و وحشتی آن هم در حد حضور داعش در ایران شوخی‌بردار نیست، موجی از واکنش‌ها به این شکل عجیب تبلیغات به راه افتاد، ابتدا مخاطبانی که در سالن سینما با این وضع مواجه شدند واکنش نشان دادند و در ادامه موج توییتری به راه افتاد و سپس ابراهیم حاتمی‌کیا وارد میدان شد و خود از همه عذرخواهی کرد.

در این میان البته انگشت‌شماری هم بودند که از این شیوه دفاع کردند.

در ادامه نگاهی صورت می‌گیرد به موج واکنش‌ها به این شیوه عجیب تبلیغی.

اعتراض مخاطبان

تصور کنید وقتی با خانواده و فرزند خود قصد دارید راهی سالن سینما شوید تا تفریحی داشته باشد، مردی با ریش بلند قرمز و شمشیر به کمر روی اسبی سیاه نشسته و چند نفر با لباسی مشابه او و تفنگ به دست کنارش حرکت می‌کنند. شما باید از دیدن این وضعیت بترسید یا راغب شوید فیلمی به نام «به وقت شام» را تماشا کنید؟

این ایده‌ای بود که دست‌اندرکاران فیلم حاتمی‌کیا به کار بردند تا مخاطب را برای تماشای فیلم جذب کنند، اما نتیجه آن شد که بسیاری ترسیدند و یکی از تماشاگران در سالن سینما قبل از نمایش فیلم ایستاده و به تندی از این شیوه تبلیغی انتقاد کرد. تاکید این تماشاگر آن بود که در کشور خودش و از سوی یک ایرانی از داعش ترسیده است.

این فقط یکی از واکنش‌هایی بود که این شیوه غریب تبلیغی به همراه داشت.



واکنش گسترده توییتری

در فضای توییتر خیلی زود واکنش‌های متعددی شکل گرفت و بسیاری از چهره‌های شناخته شده و غیرمشهور در مورد این شیوع تبلیغی نوشتند. بهاره رهنما دیدگاه خود را چنین بیان کرد: «تو هر کشوری این مدل تبلیغ می‌کردن به خاطر ارعاب عمومی جرم بود! واقعا چه فکری کردن!؟ کم دلهره داریم هر روز!»

واکنش دیگر از سوی حبیب رضایی بازیگر سینما و بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» بود. او در توییتر نوشت: «بی‌سلیقه بودن در تبلیغات یک چیز است. بی‌دانش بودن و بی‌راهه رفتن یک چیز دیگر. این میزان عدم شناخت و آدرس غلط در «آنچه باید تبلیغ شود» دیروز در پردیس کوروش بیداد کرده است.»

ارشا اقدسی مدیر صحنه‌های بدلکاری «به وقت شام» این تبلیغات را گل به خودی دانست.

محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاتاری» هم مقصر این جریان را طراحان این شیوه تبلیغات دانست و نوشت: «دوستان اگرفکر خودشان وفیلم نیستند حداقل فکرسه دهه آبرو وحیثیت آقای حاتمی کیا باشند.»

مدافعان ترس‌افنکی

در میان انتقادهای گسترده‌ای که به این وضعیت صورت گرفت، فردی در مقام مدافع از این شیوه برآمد. آن هم فردی نبود جز یکی از کسانی که با لباس داعشی در پردیس کوروش حضور یافته بود. به گفته این فرد مردم خیلی هم از این شیوه لذت بردند و اگر کسی نسبت به این شیوه تبلیغاتی انتقادی دارد، در حال عقده‌گشایی است.

البته علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کوروش هم در جریان سخنان خود با «مهر» نشان داد چندان مخالف این شیوه تبلیغی نیست و آن را شیوهای معمول در مورد فیلم‌هایی که تمی خاص دارند می‌داند. (اینجا)

واکنش حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا با انتشار متنی نشان داد که خود او هم این شیوه را نپسندیده و این روش را برای تبلیغ فیلم خود مناسب نمی‌داند. حاتمی‌کیا نوشت: « یا حق، بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان «به وقت شام» نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه‌ی محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.» (اینجا)

واکنش تصویری

واکنش‌ها به این ماجرا البته فقط در حد نوشته‌ها نبود. یکی از طراحان نیز در فاصله کوتاهی از انتشار این خبر طرحی را مربوط به این ماجرا منتشر کرد. مهدی احمدیان در طرحی با این شیوه تبلیغی شوخی کرده است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر رضا سجاد A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    اگر کمی منصف باشیم و دور تر از جماعت تحریمی یا تشویقی ، الکی سرخوش باید بگوییم که 1 آن همه عکاس و سلفی بگیر اطراف بازیگران و خنده ها و شوخی ها در کوروش بود واقعی هم بود 2 آن وقتی که دوستان راه افتادن در طبقات جولان دادن هم چند نفری خندیدن و چند نفری هم ترسیدند اما این طرفداری محض یا این نکوهش صرف درست نیست حالا چه عده ای بخواهند از روی اغراض سیاسی همچنان حاتمی کیا را تحریم کنند یا عده ای از روی همان اغراض بخواهند تشویق اش کنند حاتمی کیا با همان صراحت همیشگی اش میگوید که از نحوه تبلیغ مطلع نبوده و صراحتا نه که عذرخواهی که خود را زیر دین افراد حاضر دیده و حلالیت طلبیده ممنون ابراهیم
    • بهروز A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      34 3
      توضیحات شما درسته و مشخص است که با مطالعه این حرف رو میزنید. اما در خارج از کشور به هیچ وجه صندلی پرت نمیکنند و مردم رو نمیترسونند. فیلمهای منتشر شده نشون میده که مردم رو واقعا ترسوندند. کاری که در خارج از کشور میشه با این حرکت بیخردانه فرق داره
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    متاسفم برای کسی که دائم دم از این میزند که فیلمسازی ....است
    • زهرا AE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      7 65
      بی نام محترم یعنی نمی دونی این قضیه هیچ ربطی به اقای حاتمی کیا نداشت وایشان عذر خواهی کردند. من هم برایتان متاسفم.
  • حمید A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    103 7
    اگر زن بارداری برای بچش مشکل پیش بیاد، یا مرد یا زنی که مشکل قلبی داره دچار سکته یا حمله بشه، اگر کسی از تزس خودش رو پرت کنه، اگر هر کددم از این اتفاقا بیافته مسولیتش با کیه؟
    • بی نام AT ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      4 26
      ذهنیتمون کلا داره اینطوری شکل میگیره که کارهای مفرح برامون حرام شده و الکی الکی هم شده باید یه سری سکته کنند
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    72 5
    برای صحنه های خشونت امیز جون میدن پرخاشگر ها
  • محسن پور A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    90 3
    بعضی از افراد وابسته و جریان ها تمایل دارند این التهاب را در کشور ایجاد کنند که ناراضی نباشید زیرا امکان دارد داعش بیاد بیچاره کنه شما را ننگ بر کسانی که بذر یاس و سرخوردگی را در کشور پخش می نمایند ...
  • US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    35 3
    کاریکاتور بودن
  • بی نام RO ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    91 3
    متاسفم برای این آقایان
    • مهران A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      زنده باد ابراهیم حاتمی کیا
    • ارش AE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      4 58
      واقعا برای کسانی که برای حاتمی کیا ارزوی مرگ می کنند متاسفم. واقعا اغراض سیاسی چه جوری ادمو کور می کنه که برای یک بسیجی هنرمند ارزوی مرگ می کنن. اونوقت همین ادمها ادعای دموکراسی و ازادی بیان هم دارند.
    • بی نام AT ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      52 3
      فقط حاتمی کیا زنده باد؟ به قیمت سکته دادن به بقیه؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    48 2
    نتیجه تصمیمات بدون مطالعه و عجولانه نتیجه اش از این بهتر نمیشه. ولی متاسفانه تو تمام عرصه ها شاهد اینگونه تصمیم گیری های ناشیانه و مضر و مضحک هستیم و هیچکس هم نیست به این افراد حالی کنه که یک شبه نمیشه در سطح یک جامعه بزرگی مثل ایران اینگونه تصمیمات رو به دیگران تحمیل کرد.
  • مهران A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    7 113
    اونایی که میگن برای خوشنت جون میدن : ایکاش همین ها مدافعان حرم و طرفداراشون نبودن تا شماداخل اتاق خوابتون امنیت نداشتین بعد تاز می فهمیدن و از این نادانی و جهالت دست برمی داشتند
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      29 3
      الان دعوا سر چیه؟
    • هادی A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      62 5
      چی داری میگی برا خودت.اگر ما کاری به کار دنیا نداشتیم و هی سیخ نمیکردیم نه وهابیتی به وجود می امد و نه داعشی.از ماست که بر ماست
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
      3 0
      واسه چی داعش باید بیاد تو اتاق خواب ما؟با این حرفا کارای خودشون رو توجیه میکنن.اینجا مملکت ایرانه اونجایی که لازم باشه از سرزمینمون دفاع میکنیم .....
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    3 21
    داعش تقلبیه؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    51 1
    این ضد تبلیغ بود
  • بی نام DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    7 58
    ... این کار شبیه دوربین مخفی بود . چقدر سخت میگیرین .
    • حسین AE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      4 26
      مشکل نگاه سیاسی به موضوعه. اینها با حاتمی کیا مشکل دارند وهر کاری بکنه انتقاد می کنن.
    • مجید US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      25 2
      کدوم دوربین مخفی دیدی که بره توی فضای شاد بازی کودکان بچه ها رو بترسونه؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    57 6
    خب اگر غرض و مرضی در کار نبود چرا بجای تیپ داعشی ، از تیپ خلبانان فیلم و مدافعان حرم برای تبلیغ استفاده نکردند ؟
  • بی نام DE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    88 5
    بعضی در کشور هر کاری مجازند انجام دهند ببینیم آقای دادستان نظر شان چیست . چون ایشان سرباز نظام هستنند مشکلی ندارند؟
  • A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    43 3
    واقعا زشت بود این کار
  • بی نام DE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    43 5
    برفرضمحال همه نیات خیر و ایده جدیدوجذاب. میشه یکی بگه سلاح جنگی دست یه نفر چه میکنه؟ از کجا انقدر راحت؟ یادمه برای جناب بهزادنبوی یکی از مواد جرم ایجاد ترافیک بود
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    20 3
    یک اینها سلاح داشتند شمشیر و کلاش دو اینها باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شدند سه هدف آنها کسب درآمد یا منفعت مالی بوده است با این حساب نمیتوان این افراد را به زورگیری و اخاذی با ایجاد رعب و وحشت متهم کرد؟
  • مدافع امنیت IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    24 3
    حالا شوخی و خنده به کنار. اگه یکی از‌همین مردم میومد یکی ازین داعشی ها را از پای در میاورد. دیه اون پای کی بود؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    18 3
    ... همه به فکر پول دآوردن به هر وسیله ای هستند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    21 3
    ایجاد ترس و وحشت با سلاح جنگی و شمشیر و ... اگر یک نفر از مردم عادی اینکار رو حتی به عنوان نمایش یا خنده انجام بده، ممکنه بجرم ایجاد رعب و وحشت با سلاح سرد و گرم، اعدام بشه... تازه در ویویی آقایان بحث می‌کردند که انفجار هم انجام بدهند ولی خدا رو شکر تصمیمشان عوض شد... اینان پاسخگوی سکته و سقط جنین احتمالی و یا آسیبهای روحی روانی مردم نبوده و نخواهند بود...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    14 3
    اینهاکسانی که میخوان بقیه را هم به زور به بهشت خودشان ببرنمثل انتخابات ریاست جمهوری نشان دادن که برای پیشبرد اهدافشان هر کاری میکنن و خط قرمزی ندارن
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    18 2
    خوب هم تو نقش خودشون فرو رفته بودن، هم‌ذات‌پنداری که شاخ و دم نداره.
  • فرهاد US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    12 3
    این سبک از تبلیغ جالب نیست.چطور مخاطب باید تشخیص بده حمله ای از جنس حمله داعش در خرداد سال قبل در مجلس است یا یک شوخی؟ایا تا به حال تو مملکت ما کسی از این مدل شوخی ها کرده بود؟خیر ولی حمله سال قبل به مجلس هنوز در ذهن مردم مونده که موجب شهید شدن 17 نفر از هموطنانمون شد.پس قبول کنید هر امکانی وجود داره و میتونه حتی باعث مرگ افراد بیمار و پا به سن گذاشته بشه.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    14 3
    عزیزم من پول بلیط یه سانسا میدم.......... آخه این کارا واسه چیه
  • بی نام DE ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    20 3
    آقا وحشی بازی این دوستان ارزشی و ترساندن آدم‌ها به کنار، اسب بیچاره رو چطور این همه طبقه بالا بردید؟ بیچاره حیوان از دست ما چه می‌کشد...
  • محمد A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    5 1
    بزن باران که دین را دام کردن شکار خلق صید خام کردن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    1 5
    اونهایی که از این تبلیغ خوششون نمیاد برن یه کشور دیگه زندگی کنن. همینه که هست
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    6 0
    پلیس واسه چی دستگیرشون کنه؟ آب‌بازی که نکردن، داعش‌بازی کردن.