۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴

علیرضا سلطانی، پیامدهای خروج آمریکا از برجام را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا سلطانی، کارشناس مسائل بین المللی و مدرس دانشگاه، پیرامون تبعات و پیامدهای خروج آمریکا از برجام به خبرنگار خبرآنلاین گفت:

به نظر میرسد، برجام علیرغم خروج امریکا پابرجا خواهد ماند. دلیل اصلی این پایداری، خروج غیرمسئولانه امریکا از این توافق و بازتاب منفی این خروج در افکار عمومی آمریکا (همراهی یک سوم مردم امریکا از سیاست امریکا) و همچنین در میان رهبران سیاسی جهان است. رهبران سیاسی اروپا پیش از این تلاش زیادی کردند که امریکا از این توافق خارج نشود و پس از اعلام خروج هم با صدور بیانیه ای از این اقدام امریکا انتقاد کرده و بر پایبندی اروپا بر روی برجام تاکید کردند.

به نظر میرسد با توجه به تقابل اروپا با امریکا در این ماجرا، تحریم های یکجانبه امریکا نمیتواند به مانند گذشته بازگردد و اقتصاد ایران را مورد تهاجم قرار دهد. امریکا هزینه زیادی سیاسی و اقتصادی برای سیاست های تحریمی جدید پرداخت خواهد کرد. ضمن اینکه این اقدام ترامپ قمار بدی برای سنجش جایگاه امریکا در عرصه بین المللی است.

سلطانی افزود: ایران باید با سیاست های ابتکاری و موثر خود در تعامل با اروپا، از برجام حراست کرده و در فضایی جدید از ڟرفیت های ان بهربرداری کند. حفظ برجام برای اروپا حیثیتی است. این دلیل خوبی برای ماندگاری برجام است. خروج امریکا از برجام، در عین حال امکان بهره برداری از ظرفیت برجام به خصوص مکانیسم های اعمال فشار بیشتر به خصوص شورای امنیت را از بین برده است. اگر امریکا در برجام می ماند از مکانیسم های اعمال فشار میتوانست استفاده کند.

به هرحال هم اکنون توپ ور زمین ایران است و ابتکار عمل ما در آینده برجام تعیین کننده است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن کیت A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    1 0
    این حرف ها همش سرکاریه دنیا عین جنگله فقط بجای حیوون آدم داره زندگی میکنه یکی نقش گرگ ، یکی کفتار ، یکی هم گاو یا گوسفند رو بازی میکنه