۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹

در این دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه برجام گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرده است با آقای وانگ یی همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

وزیر امور خارجه با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار داشت: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور آمریکا قدردانی می کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می شود.

در ادامه این دیدار آقای وانگ یی ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه های سیاسی، امنیتی و ... هم بخوبی پیش می رود.

وانگ وایی برجام را یک توافق چند جانبه بین المللی خواند که همه طرف ها موظف به اجرای آن هستند. بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنودند و از آن حمایت نمی کنند. ما از چند جانبه گرایی حمایت می کنیم که برجام یکی از ثمره های آن است.‌

وی تاکید کرد: مواضع ما بسیار روشن است و طبیعی است اگر منافع ایران در برجام حتی بدون آمریکا تضمین شود در آن بمانید.‌ چین شریک مهم تجاری ایران است و دو طرف باید از منافع مشروع خود در مقابل دیگران دفاع کنند.

ظریف در مصاحبه با رسانه‌های ایرانی دستاورد سفر یه جین را تشریح کرد
وزیرخارجه کشورمان گفت: سه ساعت مذاکره رسمی و شام کاری داشتیم  مذاکرات دوستانه و جدی بود. طرفین موضع مشترکی در حفظ برجام دارند. چینی‌ها هم قبول دارند باید منافع ایران تضمین شود. در آینده نزدیک مذاکراتمان برای حفظ برجام با چینی ها ادامه خواهد یافت.

او گفت چینی‌ها رابطه با حود را جانع و راهبردی می‌دانند و می‌گویند امریکایی‌ها تاثیر منفی بر رابطه ایران و چین ندارند.
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =