تصاویر | آخرین اخبار انتخاباتی از عراق؛ جشن پیروزی حامیان مقتدی صدر

نتایج انتخابات 10 استان از حوزه های رأی گیری در عراق اعلام شده که بر مبنای آن حامیان صدر خود را پیروز خوانده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزارت کشور عراق اعلام کرده است که طی روزهای آینده نتیجه نهایی انتخابات عراق را اعلام خواهند کرد. بر اساس گزارش این وزارتخانه نتایج انتخابات از ده استان اعلام شده است که لیست مقتدی صدر و هادی العامری تا این لحظه پیشتاز بوده است اما برخی از منابع خبری نیز از پیشتازی العبادی خبر می دهند. در گزارش ذیل آخرین اخبار انتخاباتی پارلمان عراق را از نظر می گذرانید:

با نهایی‌ شدن نتایج انتخابات در ۱۰ استان عراق احزاب پیروز معرفی شده اند اما تا کنون به تایید رسمی وزارت کشور عراق نرسیده است. این نهاد دولتی عراق اعلام کرده است که نتایج هنوز نهایی نشده است. نتایج اولیه در حوزه های رای گیری ده استان، به شرح ذیل است:

 بغداد؛ سائرون، الفتح، دولت القانون، الوطنيه، النصر، القرار العراقي، الحكمة، بغداد بيارق الخير، تمدن و المدني الديقراطي.

استان الانبار؛ انبار هويتنا، الوطنية، القرار العراقي، عابرون، النصر، سائرون مجلس انقاذ العراق، تضامن و احرار الفرات.

استان واسط:سائرون، الفتح، النصر، الحكمة دولت القانون، كفائات للتغيير، الوطنية.

 استان بابل:الفتح، السائرون، النصر، الحكمة،  و دولة القانون.

در استان المثنی: سائرون، الفتح، الحكمه، النصر، دولة القانون.

در استان کربلاء: الفتح، سائرون، النصر، دولت القانون، الحكمة.

استان دیالی: القرار العراقی، الفتح، الوطنیه، السائرون، النصر.

استان ذی قار: سائرون، الفتح، النصر، دولة القانون، الحكمة.

در استان بصره: الفتح، سائرون، النصر، دولة القانون، الحكمة.

استان القادسية؛ الفتح، سائرون، النصر، الحكمة، دولة القانون.

ائتلاف های سائرون، الفتح و النصر پیشتاز انتخابات عراق هستند

در برخی گزارش ها آمده است که نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف های سائرون نزدیک به مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق، الفتح به رهبری هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و نزدیک به الحشد الشعبی، و النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر عراق حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، نتایج اولیه انتخابات عراق از 10 استان عراق ساعتی پیش از سوی کمیسیون عالی انتخابات این کشور اعلام شد که جمع بندی اطلاعات ارایه شده بعلاوه اطلاعات غیر رسمی از دو استان دیگر نشان می دهد تاکنون ائتلاف های سائرون با 54، الفتح 45، النصر 39، دولت قانون (نوری المالکی) 25 و الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی همچنین، اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق شده است اکثریت کرسی های پارلمان در استان سلیمانیه و کرکوک را کسب کند و حزب دموکرات کردستان عراق نیز موفق به پیروزی در استان های اربیل و دهوک شده است.

همچنین بر اساس خبرهای تایید نشده چهره های مهمی همچون 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان کنونی عراق، شیخ 'همام حمودی' نائب رئیس اول پارلمان عراق در کسب آراء مردم ناکام مانده اند.

بر اساس این گزارش ها، عامر الخُزاعی، صادق الرکابی، عالیة نصیف، علی العلاق، میسون الدملوجی، شیخ محمد تقی المولی، حامد الخضری، محمد علی المسعودی، عدیلة حمود و آرام شیخ محمد از دیگر نمایندگان کنونی پارلمان و شخصیت هایی هستند که در انتخابات روز شنبه موفق به آوردن رای کافی نشده اند.

این گزارش های غیر رسمی همچنین از کسب 16 کرسی توسط نیروهای کمونیست، 8 کرسی از سوی نیروهای سکولار در داخل ائتلاف سائرون و 17 کرسی از سوی جنبش مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق در داخل ائتلاف الفتح خبر می دهند.


به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام این کمیسیون و نتائج اولیه، ائتلاف سائرون نزدیک به مقتدا صدر در چهار استان از 10 استان از سائر ائتلاف ها پیش افتاده است.

ائتلاف «سائرون» از جمله در بغداد پیشتاز است و پس از آن ائتلاف های «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» در رده های دوم و سوم کسب آراء در پایتخت عراق قرار دارند.

در استان الانبار نیز ائتلاف های الوطنیه (ایاد علاوی)، القرار العراقی (اسامه النجیفی)، عابرون، النصر و سائرون به ترتیب اول تا سوم شدند.

در استان واسط، ائتلاف سائرون در رده اول قرار گرفت و ائتلاف های الفتح، النصر، الحکمه (سید عمار الحکیم)، دولت قانون به ترتیب دوم تا پنجم شدند.

در استان بابل نیز ائتلاف های الفتح، سائرون، النصر، الحکمه، دولت قانون و کفاءات التغییر به ترتیب بیشترین آراء را به خود اختصاص دادند.

در استان دیاله نیز ائتلاف القرار العراقی اول شد و الفتح، الوطنیه، سائرون، النصر و الحکمه رتبه های بعدی را کسب کردند.
استان مثنی نیز شاهد کسب بیشترین آراء از سوی ائتلاف سائرون، سپس به ترتیب ائتلاف های الفتح، الوطنیه، النصر و دولت قانون بوده است.

در استان کربلا نیز ائتلاف الفتح اول شد و سائرون، النصر، دولت قانون، الحکمه به ترتیب دوم تا پنجم شدند.
استان ذی قار شاهد کسب بیشترین آراء از سوی ائتلاف سائرون و سپس به ترتیب الفتح، النصر، دولت قانون و الحکمه بوده است.

دراستان البصره در جنوب عراق نیز الفتح اول شد و ائتلاف های سائرون، النصر، دولت قانون و الحکمه به ترتیب بیشترین آراء را پس از الفتح کسب کردند.

استان دیوانیه نیز شاهد پیروزی الفتح است و ائتلاف های سائرون، النصر، الحکمه و دولت قانون در ربته های بعدی قرار دارند.
از سوی دیگر، خبرهای تایید نشده حاکی است که بر اساس نتائج اولیه تاکنون سائرون با 42، الفتح 38، النصر 35، دولت قانون 26 و الحکمه 20 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

نتائج نهایی روز دوشنبه اعلام می شود

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد نتایج سایر استان ها و همچنین کرسی های هر لیست انتخاباتی فردا (دوشنبه) اعلام خواهد شد.

در همین حال گزارش می رسد جریان صدر به رهبری مقتدا صدر از ساعت ها پیش خود را برای جشن «حرکت میلیونی اصلاحات' آمده کرده بود و مقامات این جریان از هواداران خود خواسته بودند به خیابان ها آمده و شادمانی خود را بدون حمل سلاح انجام دهند. حال پس از اعلام نتایج ده استان مهم عراق شب گذشته تا بامداد خیابان های بغداد کربلا و نجف را حامیان صدر به شادی پرداختند.

گزارش ها حاکی است بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، طرفداران لیست های مختلف انتخاباتی در بغداد و برخی شهرهای دیگر به خیابان ها آمده اند و در حال شادمانی هستند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد که تاکنون 500 شکایت درباره تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است.

این کمیسیون از تمامی نامزدهای فعال در انتخابات خواسته است که ظرف مدت یک هفته شهرها را از بیلبوردها و تراکت های تبلیغاتی خود پاکسازی کنند، در غیر این صورت به عنوان تخلف انتخاباتی محسوب شده و با مسببان آن برخورد خواهد شد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی پساداعش در عراق را 44.5 درصد اعلام کرد که در مقایسه با انتخابات پارلمانی دوره سوم آمار مشارکت بیش از 15 درصد کمتر شد.

در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق از 37 میلیون نفر جمعیت این کشور 24 میلیون نفر واجد شرایط رای بودند که بنا بر اعلام منابع رسمی دولتی 11 میلیون نفر در این رویداد مهم سیاسی شرکت کردند.

چهارمین انتخابات پارلمانی 2018 عراق روز شنبه با رقابت حدود هفت هزار نامزد برای کسب 329 کرسی مجلس این کشور برگزار شد.

سومریه نیوز نوشت: ریاض بدران، رئیس اداره انتخابات عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد،‌ دو لیست "الفتح" و "سائرون" به طور غافلگیرکننده‌ای در مقابل ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی که پیش از این براساس نتایج غیررسمی پیشتاز بود آرای اکثر استان‌های عراق را به دست آوردند.

لیست سائرون شامل صدر و حزب کمونیست و براساس مبارزه با فساد تشکیل شد که در رتبه نخست شش استان از مجموع ۱۸ استان عراق و در رتبه دوم در چهار استان دیگر قرار گرفت.

اما ائتلاف الفتح که شامل گروه‌های حشد شعبی می‌شود که نقش تعیین کننده در حمایت از نیروهای عراقی در نابودی داعش داشتند، در چهار استان اول و در هشت استان دوم است.

در حالی که ائتلاف العبادی که مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی است بعد از الفتح و سائرون در تمامی استان‌ها به جز نینوا و بزرگترین شهر آن یعنی موصل قرار گرفته است.

این نتایج اولیه اعلام شده بیانگر ۶۰ درصد مجموع آرای شمارش شده است.

حامیان مقتدی صدر گفتند، با این نتایج مقتدی صدر با کمونیست‌ها و طرفداران سکولار مستقل دیگر برای تشکیل دولت تکنوکرات مستقل برای مبارزه با فساد تلاش خواهد کرد.

جمعه البهادلی، نماینده پارلمان عراق از فراکسیون صدر گفت: برنامه ما ایجاد دولتی‌ تاثیر گذار و عاری از فساد است که برای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و آموزش فقیران تلاش خواهد کرد.

منبع: رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    0 1
    از مقتدی صدر خوشم نمیاد. مثل گروه های خودسر خودمان می مونن.