۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
شلتاق اسرائیل زیر چتر واشنگتن

اسرائیل یکه‌تازی می‌کند. از پایان آخرین جنگ اعراب و اسرائیل در دهه 1970 تا‌کنون، رژیم اسرائیل هیچ‌گاه چنین بی‌پرده شلتاق نمی‌کرد. اگرچه جنگ‌های لبنان، عزه و انتفاضه فلسطینیان در سال‌های دهه 90 میلادی درنوع خود نمایشی از توسعه‌طلبی اشغالگرانه رژیم اسرائیل بود، اما پهنه خاورمیانه و خاصه سرزمین‌های فلسطینی چنین عرصه جولان اسرائیلی‌ها نبود.

روزگذشته باریکه غزه صحنه کشتار بی‌رودربایستی فلسطینیان معترض توسط نظامیان اسرائیلی شد. ده‌ها فلسطینی کشته شدند تا روز نکبت( 24 اردیبهشت،سالروز اشغال فلسطین) و در آستانه گشایش غیر‌قانونی سفارت ایالات‌متحده در بیت‌المقدس در 25 اردیبهشت، رژیم اسرائیل اقتدار ساختگی خود را به رخ مخالفانش بکشد. پیش‌بینی می‌شود خشونت‌های جاری تا هفته‌های آینده همچنان و بسا با شدت بیشتر ادامه یابد. کشتار غزه به همراه اعتراضات سراسری فلسطینیان در کرانه باختری و حتی درون اسرائیل، پیام هشدار دهنده‌ به جهان برای شروع دورتازه‌‌ای از بی‌ثباتی و وخامت اوضاع در خاورمیانه است. این وضع محصول بازگشت به سیاست یکجانبه‌گرای واشنگتن در خدمت به تثبیت صهیونیست‌های اشغالگر است.

همین هفته گذشته و برای چندمین بار، جنگنده‌های اسرائیلی اهداف چندگانه‌ای را در خاک سوریه هدف موشک و بمباران قرار دادند؛ برای مردم لبنان چنگ و دندان نشان داده و به تهدیدهای خود علیه ایران افزوده‌اند. قلدر مآبی صهیونیست‌ها ممکن نبود اگر حمایت بی‌دریغ و چشم‌بسته دولت امریکا و سکوت دولت‌های عربی به این رژیم، فرصت شلتاق نمی‌داد. واشنگتن در واکنش به کشتار دیروز فلسطینیان در غزه، ضمن تأئید و پشتیبانی از رژیم ماجراجوی اسرائیل، بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم تأکید کرده و گستاخانه آن را یک "حقیقت تاریخی " خوانده است. جالب اینکه در ادامه بر کوشش‌های واشنگتن برای روند صلح نیز تأکید کرده است.

انتقال سفارت ایالات‌متحده از تل‌آویو به بیت المقدس، چنگ‌اندازی به باورهای جهان اسلام است. این اقدام به برافروختن شعله های خشم دوباره‌ای خواهد انجامید که حتی دامن متحدان عرب اسرائیل را می‌گیرد. اروپائیان که هنوز در شوک خروج غیر منطقی و بی‌ثبات کننده امریکا از برجام هستند، با نگرانی و هوشمندی، حضور در مراسم انتقال سفارت را تحریم کرده‌اند. 23 کشور از جمع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که در این مراسم حضور نخواهند یافت. آنها نیک می‌دانند که سیاست‌های ماجراجویانه با معیارهای دوگانه واشنگتن، آسیب مستقیم به روند مذاکرات صلح فلسطین ـ اسرائیل وارد می‌کند. "صائب‌عریقات" مذاکره کننده ارشد فلسطینی اقدام امریکا را "زدن آخرین میخ برتابوت صلح" خوانده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل کوشیده‌اند اعتراض خشم‌آلود فلسطینیان را به تحریکات ایران مربوط کنند. این درحالی است که جهان اسلام اقدام امریکا را در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، توهین آشکار به خود تلقی می‌کند. بنابراین نه تنها مردم فلسطین، بلکه مسلمانان جهان به این اقدام معترضند و اعتبار سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده را به چالش خواهند کشید.

رژیم اسرائیل این روزها به پشتوانه حمایت‌های واشنگتن و برخی دولت‌های عربی منطقه شلتاق می‌کند، اما هزینه آن گسترش بی‌ثباتی و ناآرامی در سراسر منطقه خواهد بود. ممکن است در کوتاه‌مدت اوضاع به‌نفع رژیم اسرائیل نمایانده شود، ولی در بلند‌مدت اینگونه نخواهد بود. انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس و کشتار فلسطینیان تلنگری هشیار‌کننده به تصوراتی است که در افکار عمومی منطقه القاء شده است؛ اینکه عامل بی‌ثباتی در منطقه همچنان رژیم اسرائیل است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =