فارس 6 هزار معلم کم دارد

«خبرجنوب» نوشت: مهرماه امسال زنگ مدارس استان فارس در حالی به صدا در می آید که جای 6 هزار معلم در کلاس درس، خالی است. پیش از این آموزش و پرورش با مشکل ساماندهی نیروی انسانی مواجه بود اما این روزها و حتی تا سال های بعد تأمین نیروی انسانی یکی از چالش های اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.

به گفته سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس، بازنشستگی بیش از 3000 معلم و تعداد کم خروجی های دانشگاه تربیت معلم نیز این چالش را در استان پررنگ تر کرده چنانچه از طریق راهکارهای جایگزین مثل پرداخت اضافه تدریس، انتقال بین مقاطع، نقل و انتقالات هوشمند، استفاده از بسته های حمایتی و ... برای کمبود این جبران چاره اندیشی
می شود.
البته کمبود معلم در برخی روستاهای دورافتاده و کم‌خانوار موجب شده آموزش و پرورش بخشی از این کمبودها را با جایگزینی سربازهای معلم در روستاها جبران کند اما آنچه عبدالرسول احمدی به «خبر جنوب» می گوید سرباز معلم گرچه می تواند یک فرصت و راهکار جایگزین تلقی شود ولی به دلیل محدودیت سهمیه، جوابگوی نیازها نیست.

احمدی معتقد است کمبود معلم همیشه در فارس به صورت جدی وجود داشته و این موضوع فقط خاص این استان یا کلانشهر شیراز نیست چنانچه همین چند وقت پیش وزیر آموزش و پرورش نیز در گزارشی به مقام معظم رهبری کمبود 80 هزار معلم در سراسر کشور را گوشزد کرده اند.
به باور سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس مهمترین چالش این سازمان، کمبود نیروی انسانی است اما آموزش و پرورش نیز به تنهایی نمی تواند آن را حل کند به طوری که سازمان امور استخدامی باید مجوز استخدام دهد، دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم باید نیروها را تربیت کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبارات را تامین نماید.
به گفته احمدی اصل موضوع تا جاهایی که مربوط به آموزش و پرورش می باشد در حال پیگیری است و در مناطق و شهرستان های مختلف نیز کمیته ساماندهی تشکیل شده ضمن اینکه نیازهای هر منطقه بر اساس تخصص، بررسی و جمع بندی شده است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس اعتقاد دارد وضعیت کمبود معلم در مهرماه امسال نسبت به سال های گذشته سخت تر شده است چرا که سال های پیش کمبود معلم در مقاطع ابتدایی به دلیل تبدیل این مقطع به دو دوره سه ساله بسیار چشمگیر بود اما امسال تعریف یک پایه جدید در مقاطع متوسطه، این مقطع تحصیلی را نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه کرده است.
البته آنطور که احمدی می گوید این کمبودها نه تنها در حوزه نیروی انسانی بلکه در حوزه تجهیزات و فضای آموزشی نیز خود را نشان می دهد و گرچه راهکارهایی مثل برون سپاری در حوزه فنی حرفه ای و کاردانش، استفاده از ظرفیت و امکانات اداره کل فنی و حرفه ای و تعادل در استفاده از تجهیزات مدارس و نیروهایی که مازاد نیرو یا تجهیزات دارند، پیش بینی شده اما کمبود 6 هزار نیرو به راحتی با این تدابیر، تکمیل ظرفیت نمی شود به طوری که چهار ناحیه کلانشهر شیراز با بیشترین کمبود معلم روبه روست.
تقلیل نیروهای اداری و اضافه کردن به تعداد معلمان، تقویت اعتبارات مربوط به سرویس روستا مرکزی در روستاهایی که فقط چهار یا پنج دانش آموز در کلاس درس یا مدرسه دارند و ادغام مدارس نزدیک به هم، برخی سیاست هایی است که به گفته سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس در پیش گرفته شده تا کمبود نیرو مدیریت و جبران شود.
یکی از ایراداتی که به آموزش و پروش وارد است استفاده از
معلمان ابتدایی در مقاطع متوسطه است چنانچه رنگ باختن فاکتور مهمی مثل عدم تخصص در این موضوع، بیش از هر چیز به چشم می آید؛ البته به گفته احمدی همه نیروهایی که در مقاطع مختلف به کار گرفته می شوند حتی اگر تخصص هم نداشته باشند از معبر دوره های توانمندسازی و آموزش ضمن خدمت عبور می کنند ضمن اینکه بحث مازاد نیرو در برخی مقاطع موجب لحاظ کردن این شیوه می شود.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس معتقد است نیروهای مورد نیاز جدید استخدامی این سازمان در سال 97 بر اساس نیازهای واقعی مقاطع مختلف، طراحی و اجرا می شود و این اصل که دقیقا در چه مقطع و چه تخصصی، کمبود نیرو وجود دارد مبنای کار قرار می گیرد. این مسئول با بیان اینکه ظرفیت ها و کمبود ها بر اساس نیاز تخصص هر منطقه شناسایی می شوند در عین حال گریزی به مقوله نقل و انتقالات معلمان می زند و می گوید این مبحث تا حدودی حل ناشدنی است. احمدی با اتکا بر این اصل که آموزش و پرورش باید نقل و انتقالات معلمان را مدیریت کند، می گوید طبیعی است که بسیاری از معلمان ترجیح می دهند به مناطق برخوردار بیایند اما گاهی به دلیل کمبود نیرو، نقل و انتقال و آزاد کردن معلمان از یک منطقه امکان پذیر نیست.
به گفته سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس ممکن است بسیاری از فرهنگیان چندین سال در یک منطقه محروم خدمت کنند اما بدیهی است وقتی کمبود نیرو در آن مناطق وجود داشته باشد داستان نقل و انتقال منتفی می شود و از این روست که از سال های گذشته نقل و انتقالات به صورت هوشمند صورت می گیرد یعنی خروجی دانشگاه فرهنگیان و نیروهای جدید استخدامی به مناطق محروم فرستاده می شوند و در برابر آن نیروهایی که ده پانزده سال در مناطق محروم بوده اند آزاد شده و به مناطق بومی خود می آیند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =