۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵
آبرسانی به حنجره مسموم بهرام آباد

ایرنا نوشت : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در پی آبرسانی سیار به روستای بهرام آباد از توابع شهرستان شهرکرد به دلیل وجود نیترات بالا از لوله کشی به این روستا تا یک ماه آینده خبر داد.

به گفته رئیس شورای بهرام آباد از فروردین امسال به دلیل وجود نیترات بالا در آب این روستا، چاه تامین کننده این آب از مدار مصرف خارج و اینک آبرسانی به منطقه بصورت سیار و با تانکر انجام می شود که مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است.
محمود قلی پور اظهار کرد: براساس آزمایش های خانه بهداشت و شرکت آب و فاضلاب روستایی بهرام آباد، میزان نیترات آب این روستا به مرز 80 میلی گرم در لیتر رسیده است.
وی تصریح کرد: این درحالی است که حد مجاز یون نیترات در آب 50 میلی گرم در لیترعنوان شده است.
قلی پور افزود: بخشی از آب کشاورزی با موافقت کشاورزان این روستا، چاه دیگری با کیفیت مطلوب تر برای مصرف شرب بصورت لوله کشی در اختیار ساکنان روستا قرار می گیرد.
وی گفت: با وجودی که لوله گذاری در حریم روستای بهرام آباد انجام شد، کشاورزان شهر کیان به دلیل مجاورت با این روستا و با ادعای مالکان زمین های این حریم با این طرح مخالفت کردند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مذاکرات موفق معاون حفاظت این شرکت در جلب رضایت کشاورزان شهر کیان خبر داد.
تورج احمدپور ادعا کرد: تا ماه آینده آب بهرام آباد از طریق یک چاه کشاورزی در حوالی این روستا با کیفیت مطلوب و بصورت لوله کشی در اختیار ساکنان قرار می گیرد.
وی درباره دلیل اصلی وجود نیترات بالا در آب استان بیان کرد: هرچند نفوذ آب کشاورزی (به دلیل داشتن نیتروژن سموم و کودها) در منابع آبی و کاهش سطح آب های زیرزمینی از مواردی است که به عنوان عوامل بالا رفتن نیترات در آب مطرح شده اما دلیل اصلی این عامل کماکان ناشناخته است.
احمدپور ادامه داد: البته کمتر از سه روستای استان در طول سال های اخیر با این مشکل مواجه شده اند.
وی روستای 'ده کهنه' شهرستان اردل و روستای 'کلبی بک' در بروجن را از معدود روستاهایی در استان عنوان کرد که مشکل نیترات بالای آب داشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی بیان کرد: چاه روستای ده کهنه از مدار مصرف خارج شده و با اجرای طرح آبرسانی از چشمه 'خدر زنده' شهرستان اردل، قریب به یکسال است که آب این روستا از چشمه با کیفیت مطلوب تامین می شود.
احمدپور افزود: آب روستای کلبی بک نیز با توجه به بحرانی شدن سه ماهه در طول سال، برای رقیق سازی با آب چشمه مخلوط شده و سپس در اختیار ساکنان قرار می گیرد.
همچنین کارشناس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اقدامات این مرکز برای نظارت بر سلامت آب مصرفی شهر و روستاها اظهار کرد: آزمایش کلر و نیترات آب توسط کارشناسان بهداشتی بصورت دوره ای انجام می شود.
احمدرضا پیشکار با تاکید بر اینکه مرکز و خانه های بهداشت تنها نقش نظارتی دارند، افزود: در صورت وجود عناصر بالاتر از حد مجاز درآب موارد توسط مرکز بهداشت به مسئولان مربوطه برای تامین آب سالم اعلام می شود.
گفتنی است ، آلودگی نیترات زمانی رخ می دهد که این ترکیب بیشتر از مقدار جذب شده به وسیله گیاهان در خاک وجود داشته باشد.
این مازاد نیترات می تواند به راحتی با آبیاری، بارش باران یا ذوب شدن برف و یخ از خاک ها و صخره ها عبور کرده و به آب های زیرزمینی برسد.
درباره اثرات سوء این مورد باید گفت: مقادیر بالای نیترات در آب آشامیدنی یکی از دلایل بیماری تغییرهموگلوبین در کودکان زیر 6 ماه و البته بروز دیگر بیماری های میکروبی در تمام سنین است.
نیتریت حاصل از احیای نیترات معدنی و آلی پس از ورود به سیستم گردش خون، آهن هموگلوبین را اکسید و آن را تبدیل به متهموگلوبین می کند و منجر به کاهش ظرفیت اکسیژن رسانی به بافت ها می شود، بنابراین بعد از مدتی رنگ پوست در ناحیه دور چشم ودهان به تیرگی می گراید.
این عارضه نخستین نشانه مسمومیت با نیترات است و نوزادان زیر 6 ماه آسیب پذیرترین گروه سنی در این مورد هستند.
از دیگرعلائم افزایش متهموگلوبین می توان به سردرد، خواب آلودگی و اشکال در تنفس اشاره نمود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =