مهاجر؛ اپلیکیشنی که عصای دست مهاجران در ایران می‌شود

اپلیکیشینی توسط گروهی از مهاجرین مقیم ایران ساخته شده که حقوق مهاجریان را به آنها یادآوری می‌کند. مهاجر، یک اپلیکیشن تلفن همراه برای توانمندسازی افغان‌های مقیم ایران، در هر سن، هر جنسیت و با هر وضعیت مهاجرتی‌ است که برای پیشبرد حقوق مهاجرین و تقویت گروه‌های اجتماعی افغان ساخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، همین چند روز گذشته بود که با اعلام‌شدن رتبه‌های آزمون ارشد، مشخص شد که سه نفر از دانشجویان افغان مقیم ایران رتبه‌های یک را از آن خود کرده‌اند؛ زینب حسینی رتبه یک زمین‌شناسی، عزیزالله موحدی رتبه یک تاریخ و مرتضی شفاهی رتبه یک روابط بین‌الملل. همچنین علی نبی‌زاده رتبه ۴ مهندسی مواد، رضا حسینی و سیدعلی اکبر سجادی رتبه‌های ۴ و ۷ جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری را به دست آورده‌اند؛ اما وضعیت ادامه تحصیل این دانشجویان به چه شکل است؟

تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی و مراکز جامعه المصطفی (ع) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت (ع) ممنوع است و اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نیستند. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان،‌ در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است. علاوه بر این پذیرفته‌شدگان در هر یک از رشته‌های تحصیلی، باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه راهنما بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب کنند؛ در غیر اینصورت قبولی آنان لغو شده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان جلوگیری می‌شود. نکته قابل توجه این است که پذیرش اتباع غیر ایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌‌های خاص و حساس ممنوع است. تمام پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی،‌ موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیأت‌امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، حداکثر تا 80 درصد شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) هستند.

شهریه‌هایی که هر سال به‌صورت تصاعدی و نامتعارف افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از دانشجویان را مجبور به ترک تحصیل می‌کند.

بحران چندبرابری تحصیل و درمان برای مهاجران

علاوه بر این، ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مهاجر در مدارس دولتی هم با مشکلات زیادی روبه‌رو است. بعد از طرح فرمان اعلام شد که همه دانش‌آموزان اتباع مهاجر باید به صورت رایگان در مدارس ثبت‌نام شوند ولی همچنان و پس از پیگیری‌های فراوان و شعارهای مسئولان، شهریه‌های بالایی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و بعضا هم به‌سختی در مدارس پذیرش می‌شوند. جدا از مشکلات تحصیلی، اتباع مهاجر در زمینه سلامت و درمان هم با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ تا جایی که هزینه‌های درمان در بسیاری از مراکز درمانی به‌صورت سه برابری (غیرقانونی) از آنها گرفته می‌شود و روند پذیرش بسیاری از آنها با چالش مواجه می‌شود.

اگر افغان هستید، حقوقتان را در «مهاجر» بشناسید

در همین میان اپلیکیشی توسط گروهی از مهاجرین مقیم ایران ساخته شده که حقوق مهاجریان را به آنها یادآوری می‌کند. مهاجر، یک اپلیکیشن تلفن همراه برای توانمندسازی افغان‌های مقیم ایران، در هر سن، هر جنسیت و با هر وضعیت مهاجرتی‌ است که برای پیشبرد حقوق مهاجرین و تقویت گروه‌های اجتماعی افغان ساخته شده است. این برنامه برای رسیدگی به نیازهای اتباع مهاجر مقیم ایران طراحی شده و در کنار آن ابزارهای مستندسازی و منابع آموزنده‌ای جهت حمایت از آنها در انتشار تجربیات شخصی، درک حقوق خود و دسترسی به منابع حیاتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. از ویژگی‌های اصلی این برنامه بخشی به نام «مطلع شوید» است که اطلاعاتی در زمینه‌های خشونت خانگی، تحصیلات (آشنایی با حقوق مربوط به تحصیل، حمایت‌‌های موجود، حمایت‌های قانونی بین‌المللی و اعمال قوانین برای وضعیت‌های مختلف مهاجرتی)، منابع عمومی، حقوق استخدامی (آشنایی با حقوق استخدامی، حمایت‌های موجود و حمایت‌های قانونی بین‌المللی)، اخبار مربوط به مهاجرین، سلامت (آشنایی با حقوق مربوط به سلامت، حمایت‌های موجود و قانونی بین‌المللی، کمیساریای عالی پناهندگان و ..)، معرفی سازمان‌های حمایت‌کننده از مهاجرین، خشونت نژادپرستانه و آشنایی با حقوق مهاجرین دارد.

بخش «مباحث و مقالات» هم آنطور که در این برنامه نوشته شده است، به طور مداوم بر اساس درخواست‌های کاربران و با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به‌روز‌رسانی می‌شوند. بخش دیگر «ارسال گزارش» است که به مهاجران این امکان را می‌دهد که تجربیات واقعی‌شان را به اشتراک بگذارند. تیم این اپلیکیشن درباره توضیح این قسمت گفته است: «هنگامی ‌که زندگی خودتان را مستند می‌کنید و داستان خود را بازگو می‌کنید، شما به مقابله با تبعیض و تعصب یاری می‌رسانید و ذهنیت‌های غلط و غیرمنصفانه مردم در ارتباط با مهاجرین و پناهندگان را تغییر می‌دهید.» این برنامه هدف خود را اینطور توضیح می‌دهد: «گسترش دسترسی افغان‌ها به منابع و ابزار موجود در جهت تقویت فعالیت‌های اجتماعی به نمایندگی از افغان‌ها و روحیه‌ اعتماد به نفس در مطالبه رفتار منصفانه است. گزارش‌ها نیز با جمع‌آوری شواهد و جمع‌آوری داده برای تحلیل، زندگی کاربران اپلیکیشن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به این وسیله از سوءاستفاده از افغان‌ها جلوگیری کرده و فهم عمومی از جامعه پویا و فرهنگ غنی افغان‌ها را بهبود می‌بخشد. امید ما پیشبرد رفاه افغان ها، بهبود تعامل آنها با گروه های حمایتی، و مبارزه با تصورات غلط و تبعیض‌آمیز علیه آنهاست.»

 

 

 

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =