ایرنا نوشت:نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تصمیم ایران برای توسعه برنامه هسته ای این کشور در چارچوب برجام است.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، «میخاییل اولیانوف» چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: از ماسیمو آپارو معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارائه اطلاعات بیشتر درخصوص تصمیم اخیر ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود قدردانی می کنیم.

وی تکرار کرد که اقدامات اخیر ایران در چارچوب شاخص های برجام صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه اعلام کردند: مسئولان سازمان انرژی هسته ای موظف هستند به سرعت آمادگی های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس جمهوری دستور داده اند از همین فردا آغاز کنند.

اولیانوف در ادامه سخنانش در نشست شورای حکام آژانس خاطرنشان کرد: از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و کارکنان اداره پادمان های این آژانس برای تهیه گزارش کامل درخصوص راستی آزمایی و نظارت در ایران و اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تشکر می کنیم.

وی افزود: در گزارش تاکید شده است که تهران بطور دقیق به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند و شاخص ها و محدودیت ها برای توسعه برنامه هسته ای خود را رعایت می کند و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه حضور در تمام مراکز مورد درخواست آنها را می دهد.

اولیانوف ادامه داد: معتقدیم که آژانس تمام امکانات لازم برای حرکت کامل در مسیر تهیه گزارش کامل مبنی بر این که تمام مواد هسته ای در ایران برای فعالیت های صلح آمیز بکار گرفته می شود را در اختیار دارد.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: امروز ایران کشوری است که در سطح جهانی بیشترین بازرسی ها در آن صورت می گیرد و سطح ریسک های مرتبط با انتشار سلاح هسته ای در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور تقریبا برابر صفر است.

وی ادامه داد: این امر تا اندازه زیادی در سایه برجام و همکاری های سازنده میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق نامه تضمین های کامل و پروتکل الحاقی به آن که در ایران بطور موقت اجرا می شود، به دست آمده است.

روسیه از واکنش ایران به اقدامات آمریکا در برجام استقبال می کند
نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از واکنش سنجیده ایران به اقدامات اخلال گرانه واشنگتن در مورد برجام و ادامه اجرای این توافق از سوی تهران حتی در شرایط بحرانی کنونی که بر اثر اقدامات واشنگتن در خروج از آن و احیای تحریم ها بوجود آمده است، استقبال می کند.

وی ادامه داد: آمریکا نه فقط از برجام خارج شده بلکه تلاش می کند مانع اجرای این توافق از سوی دیگر کشورها شود.

روسیه از اقدامات آمریکا، دلسرد شده است
اولیانوف خاطرنشان کرد: روسیه از اقدامات آمریکا که شامل عدم اجرای برجام و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت می شود، به شدت مایوس شده است.

وی افزود: یادآوری می کنم آخرین بند این قطعنامه به ماده 25 منشور سازمان ملل استناد کرده است که در آن بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت از سوی تمام کشورهای جهان تاکید شده است.

اولیانوف با بیان اینکه این بند با اصرار آمریکا در قطعنامه 2231 گنجانده شد، افزود: بدیهی است که تصمیم آمریکا برای خروج از برجام متناقض قطعنامه های سال 2015 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

مقام روس تصریح کرد: با توجه به اینکه در گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح شده است که ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است، ایرادهای طرف آمریکایی به فعالیت های هسته ای تهران واهی و سرپوشی برای تسویه حساب سیاسی با ایران است و آمریکا عملا خود را بی اعتبار کرد و نشان داد که شریک مطمئنی برای کسب توافق محسوب نمی شود.

اقدامات ضدبرجامی آمریکا به آژانس ضربه می زند
نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: سیاست های بی اساس و غیرمنطقی آمریکا و اقدامات ضدبرجامی این کشور در واقع به آژانس بین المللی انرژی اتمی ضربه می زند و اقدامات آن را زیر سوال می برد.
وی تکرار کرد: این اقدامات آمریکا در واقع گزارش آژانس بین المللی انرژی را زیر سوال می برد و به اعتبار آن در عرصه بازرسی ها ضربه می زند.

به گفته اولیانوف، در مجموع این اقدامات نظام منع انتشار سلاح هسته ای را که بر پایه ان.پی.تی قرار گرفته متزلزل می کند و آمریکا به پیامدهای اقدامات نسنجیده خود فکر هم نکرده است.

روسیه به برجام پایبند است
نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مسکو به برجام پایبند است، اظهار کرد: به ادامه همکاری با باقیمانده شرکا در گروه 1+5 و همه طرف های علاقه مند به حفظ برجام امیدوار هستیم.

اولیانوف گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی همانند گذشته نقش کلیدی برعهده دارد، انتظار داریم که آژانس در این دوره دشوار از عهده نقش داور مستقل و بی طرف برآید.

آمریکا از تمام حقوق در برجام و قطعنامه 2231 محروم شده است
اولیانوف خاطرنشان کرد: تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اخلال در این توافق، در واقع این کشور را از تمامی حقوق در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت محروم کرد.

وی افزود: امیدواریم که توافق جامع درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) برای حفظ صلح و ثبات معتبر باشد و طرف روسی برای اجرای آن هر کاری لازم باشد انجام می دهد.

49311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =