۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۰

فضاپیمای اودیسه ناسا طی 8 سال ماموریت خود هزاران عکس با وضوح بالا از سطح مریخ مخابره نمود و حالا کنار هم چیدن این عکس‌ها نقشه کاملی از مریخ به دست داده است. می‌خواهید مریخ‌گردی کنید؟

بهنوش خرم‌روز: هیچ‌وقت تا به حال دلتان خواسته که گشتی روی سطح سیاره مریخ بزنید و قسمت‌های مختلف این سیاره سرخ را تماشا کنید؟ خب، با پیشرفت فناوری،‌ کم‌کم تقریبا هر چیزی که بخواهید را دست کم به طور مجازی می‌توانید داشته باشید، ‌حتی سفر به مریخ!

بر اساس گزارش اسپیس، دوربینی قوی روی فضاپیمای اودیسه مریخ ناسا،‌ با استفاده از سیستم تصویربرداری حرارتی خود، در طی چندین سال ماموریت خود، حدود 21،000 عکس از سطح مریخ گرفته است. این تصاویر به نقشه جدید مریخ متصل شده‌اند و دقیق‌ترین نقشه کامل سیاره سرخ را برای اولین بار به وجود آورده‌اند.

تصویربردار‌ی‌های فضاپیمای اودیسه مریخ حدود 8 سال پیش آغاز شد. از آن زمان محققین مرکز پرواز فضایی مریخ متعلق به دانشگاه ایالت آریزونا با همکاری ناسا،‌ مشغول اتصال عکس‌ها به یکدیگر و ایجاد کامل‌ترین نقشه سطح مریخ بودند. سپس این نقشه به صورت آنلاین منتشر شد و در اختیار کاربران علاقمند قرار گرفت.

حالا کاربران می‌توانند در بین این تصاویر فوق‌العاده گشت بزنند و با بزرگنمایی کامل، ریزترین جزییات موجود روی سطح مریخ را تماشا کنند. پیش از این هم تصاویری واضح از مریخ وجود داشت،‌ اما منحصر به فرد بودن این نقشه جدید در این است که تمام مریخ را با همین کیفیت و وضوح پوشش می‌دهد. اگر برای شما هم جالب است که این نقشه کامل را با چشم خود ببینید و به واسطه آن بازدیدی مجازی از سیاره مریخ داشته باشید، می‌توانید به این آدرس  سری بزنید.   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    بسیار جالب واموزنده است و خیلی استفاده کردم