۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۱۲

مصادره دانشمندان ایرانی به دنیای مجازی نیز کشیده شد.

ذوالفقار دانشی

پژوهشگران آزمایشگاه رسانه و روباتیک تعاملی دانشگاه امارات متحده عربی با همکاری دانشمندانی از آلمان و یونان در تلاشند مشخصات اولین روبات را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک معرفی کنند. قرار است وقتی این روبات با فرد جدیدی روبه‌رو می‌شود، به پروفایل فیس‌بوک او مراجعه کند و پس از کسب اطلاعات کافی، سر صحبت را با او باز کند. هدف از ساخت این روبات، تسهیل ارتباط انسان و ماشین است. دانشمندان اماراتی این روبات را به افتخار دانشمند بزرگ عرب (!)، «ابن‌سینا» نامیده‌اند. / بی‌بی‌سی - 6 می 2009

 

باز هم ماجرای مصادره دانشمندان و بزرگان ایرانی از سوی اعراب! تا پیش‌از این خوارزمی، ابوریحان بیرونی، خواجه‌نصیرالدین طوسی، فارابی و بسیاری دیگر از مفاخر ایران زمین را مصادره کرده بودند و امروز، نوبت ابن‌سینا، پزشک و فیلسوف مشهور ایرانی است که به‌عنوان دانشمند بزرگ عرب (! ) به جهانیان معرفی شود! آن‌هم با استفاده از یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین شبکه‌های اجتماعی جهان!

اصل خبر بسیار جالب است! البته جای این بحث نیست که چرا جای چنین پروژه‌هایی در فهرست پژوهش‌های کشور خالی است؛ اما وقتی به سوء استفاده اعراب از اندک فرصت‌هایی که نصیبشان می‌شود فکر کنیم، مشکلی ریشه‌دارتر خود را آشکار می‌کند. چه شده است همسایگانی که هیچ‌گاه در علم و هنر و ادب به پای ایرانیان نمی‌رسیدند، به چنین کارهایی روی آورده‌اند؟ فراتر از این‌ها، تبلیغ نام مجعول «خلیج عربی» است که در چند سال اخیر از گوشه و کنار شنیده می‌شود و هرازگاهی با شیطنت برخی سرمایه‌داران، در سطح جهان پخش می‌شود؟ آنها قدر شده‌اند یا ما خود را کنار کشیده‌ایم؟ دنیای امروز، عرصه فناوری‌های جدید و ابزارهای نوینی است که با سرعت بسیار زیاد در حال گسترش و پیشرفت است. لحظه‌ای غفلت و بی‌توجهی در این عرصه سبب می‌شود فرصت‌هایی طلایی از دست برود. پاسداشت چهره‌های فاخر و دانشمندان ایرانی دیگر به روش‌های پیشین امکان‌پذیر نیست و همان‌طور که بمب گوگلی وبلاگ‌نویسان ایرانی توانست شیطنت نشنال‌جئوگرافی را در تغییر نام خلیج فارس خنثی کند، باید از ابزارهای جدید برای معرفی مفاخر ایران استفاده کرد.

برخی معتقدند وقتی با جست‌وجویی ساده در اینترنت، نادرستی ادعای سازندگان خودبخود برملا می‌شود و مراجع معتبری چون دایره‌المعارف بریتانیکا، ابن‌سینا را فیلسوف و پزشک ایرانی معرفی می‌کنند، نیازی نیست که نسبت به این شیطنت‌ها و مصادره‌ها واکنش نشان داد. اما کم نیست ادعاهای دروغی که در آغاز به تصور آن‌که دروغ است و خودبخود از ذهن مردمان پاک می‌شود، با واکنشی روبه‌رو نشد و آن‌قدر تبلیغش کردند و همه جا گفتند که دیگر نمی‌توان با آن به مقابله پرداخت.

اما آنها که فکر می‌کنند با مصادره دانشمندان می‌توانند برای خود اعتباری کسب کنند، در اشتباهند. دانش و فناوری، میراثی بشری است. نسل بشر سیصدهزار سال است که روی زمین زندگی کرده و تجربیات تک تک افراد، دست به دست یکدیگر داده است تا او را به جایگاه امروز برساند. هیچ‌کس هم تاکنون داعیه سهم‌خواهی نداشته است. دانشمندان نیز که بی‌شک از تأثیرگذارترین این افرادند، جایگاهی فراتر از ملیت و قومیت دارند. همه انسان‌های روی زمین از دستاوردهای آنان سود می‌برند و چه بهتر که همان جایگاه فراتر از قومیت را برایشان حفظ کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
    0 0
    از قرار معلوم افراد زیادی به بی.بی.سی ای-میل زده اند و این اشتباه را تذکر داده اند. بی.بی.سی هم متن خبر را تصحیح کرده و ابن سینا را دانشمندی مسلمان خطاب کرده است.
  • بی نام SE ۱۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
    0 0
    من فکر می کنم تا چند وقت دیگه عرب ها کوروش رو هم عرب اعلام می کنند.
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
    0 0
    این اشتباه بی بی سی نشان از غرض ورزی اون نبوده بلکه غرض ورزی در اعلام کنندگان اصلی خبر بوده که در بی بی سی منتشر شده دقت کنید لطفاً
  • Parsi NL ۰۹:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
    0 0
    بی بی سی را تحريم کنيد. فتنه نام ساختگی برای خليج فارس نيز از بی بی سی و انگليس آغاز شد. انگليس هميش بر ضد منافع ايران کار کرده است.اين را ايرانی ها هيچگاه فراموش نخواهند کرد. ضمنا نام درست خليج فارس اين است: شاخاب پارس تلاش کنيم واژه های پارسی به کار ببريم. پاينده ايران!
  • سهیل IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۵
    0 0
    بی بی سی انگلیسیه! انگلیسم مثل گرگه! توبه گرگ هم مرگه!!! شاخ و دم هم نداره. انگلیسیها آدم بشو نیستن!