آقای روحانی در روز جمعه‌ گذشته با پوشاک ورزشی و سوار بر تله‌کابین به کوهستان توچال در شمال تهران رفت. منتقدان دولت، بر او خرده گرفتند که چرا در این شرایط گرانی و اوضاع سختِ کشور به جای حضور در دفتر خود و رسیدگی به کارهای کشور، به یک جای تفریحی رفته است. البته از پوشاک رییس جمهور هم ایراد گرفته‌اند که چرا خارجی و از یک برند گران‌بهاست.

مورسو، قهرمان داستان «بیگانه» آلبر کامو که ناخواسته یک تن را کشته بود (و خود راوی داستان است)، می‌گوید که در دادگاه دریافت که هر آن چه که در شرایط عادی از خوبی‌هایت به شمار می‌رود، اگر متهم باشی جزو نقطه ضعف‌هایت قلمداد خواهد شد. برای مثال، دادستان به قاضی می‌گفت که «عالیجناب، این فرد که یک تن را کشته تحصیلات دانشگاهی هم دارد!» حالا حکایت رییس‌جمهور ما است که کوه‌پیمایی و پوشاک ورزشی پوشیدن‌اش هم در نظر آقایانی که خود را مدعی‌العموم مملکت می‌دانند، در عداد اتهام‌هاست!

آیا تفریح و ورزش، برای همه‌ی انسان ها لازم است، اما برای رییس‌جمهور نه؟! می‌گویند ناپلئون (که استاد جنگ بود) گاه در اردوی جنگی آشپزی می‌کرد، و در پاسخ به کسانی که می‌گفتند وقت شما بیش از آن ارزش دارد که به چنین کاری بپردازید، می‌گفت که من هنگام آشپزی کردن می‌توانم فکرم را متمرکز کنم و بعد تصمیم بهتری بگیرم. ورزش و تفریح هم‌چنین است و به شخص کمک می‌کند که کار اصلی خود را بهتر به انجام رساند و تصمیم‌های بهتری بگیرد؛ از قضا کوه‌نوردی یکی از بهترین ورزش‌ها برای آرامش گرفتن و تمرکز یافتن است.

از آن دوستانِ سینه‌چاکِ «حقوق مردم» که منتقد روحانی هستند، می‌توان پرسید خودشان که لابد شبانه‌روز و بی‌هیچ تفریح به امور کشور پرداخته‌اند(!) واقعاً چه گلی بر سر تولید و اشتغال و اعتبار جهانی ما زده‌اند؟! گذشته از این می‌توان پرسید که آیا نمی‌توانستند انتقادی اصولی‌تر بر زبان برانند؟ در زمینه‌ مسایل اقتصادی می‌توانستند از رییس‌جمهور بخواهند که رییس کل بانک مرکزی را که ۴ ماه است از تک‌نرخی و ثابت شدن نرخ ارز می‌گوید، اما دلار چندین نرخی شده و در بازار آزاد به بیش از ۲ برابر قیمت آخر سال ۹۶ رسیده، مستعفی کند و برای هواخوری به یکی از پناهگاه‌های توچال بفرستد. یا معاون و مشاورش را که می‌گویند همه‌ نیازهای ارزی کشور تأمین و تورم تک رقمی است، به همین توچال بفرستد و به آنان بگوید که تجسم کنید یک کارمند متوسط (نه یک کارگر یا کشاورز ساده) هستید و می‌خواهید جمعه را با زن و بچه در کوه چرخی بزنید و یک ساندویچ بخورید؛ ببینید که از پسِ این تفریحِ ساده برمی‌آیید؟! هم‌چنین، رییس‌جمهور می‌تواند به وزیر اقتصادش بگوید که با چند بازرگانِ ساده (نه رانت‌خوار) گفت‌وگو کند و بپرسد که چند ماه است که در صفِ گرفتن ارز یا تکمیل مراحل ثبت سفارش واردات کالا هستند؟ درباره‌ برند خارجی پوشاکِ رییس‌جمهور می‌توانند بپرسند که آیا این پوشاک، برندِ «اصل» است یا نوعِ تقلبیِ چینی؟! و چه شده که بازار کشوری که وزیر صنعت‌اش از روبه‌راه بودن وضع کارخانه‌ها می‌گوید، به تسخیر انواع کالاهای چینیِ اصل و تقلبی درآمده است؟

من هم از رییس‌جمهور می‌پرسم ایشان که به کوه‌نوردی علاقه دارند (عکس ایشان را با کوه‌نوردان مرد و زن که پوشاکِ راحت ورزشی به تن داشتند، در پیش از انتخابات به یاد دارم) آیا توجه دارند که این تله‌کابین و دیگر تأسیسات و ساخت‌و‌سازها در توچال، می‌رود که کل طبیعت این کوهستان ارزشمند را نابود کند؟ آیا رییس‌جمهور می‌دانند که توچال، باشکوه‌ترین چشم‌انداز و بهترین آرام‌بخش فضای شهر پرآشوبِ تهران است؟ آیا رییس‌جمهور توجه دارند که تله‌کابین‌سازی و جاده‌کشی و ساختن بی‌شمار رستوران در توچال، الگوی نامناسبی شده برای شهرهای دیگر مانند اصفهان و رامسر و مشهد و لاهیجان و تبریز و... که کوه‌های مشرف به شهر را بدل به زمین‌های شهری کنند، و با تصرف این منابع ملی و گفتن تسهیلاتِ رانت‌خوارانه، میلیارد میلیارد منابع بانکی را به چرخه‌ی ناسالم ساخت‌و‌ساز وارد کنند؟

آقای رییس‌جمهور! توچال تأمین‌کننده‌ بزرگ آبِ تهران، عامل مهم تهویه‌ شهر، و بزرگ‌ترین تفرجگاه برای چند میلیون شهروند است که نگهداری آن هم هیچ هزینه‌ای برای کشور ندارد، لطفاً نگذارید که این کوهستان، بیش از این آماج طرح‌های توسعه‌ تله‌کابین و سورتمه و جاده‌کشی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد علی A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    کوه نوردی هیچ اشکالی نداره باید مسئولین سالم و شاداب باشند تا توان روزی ۱۸ ساعت کار را داشته باشند ولی به عنوان روزه هم که شده فقط یک هفته گروهی از هیئت دولت باید میهمان مردم زابل بشوند و زندگی مارا تجربه کنند بعد همزمان به کوه نوردی خود هم ادامه دهند مادعاگو آنها خواهیم بود
  • کیمیا DE ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    آی قربون کلامت دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    1 0
    لبخند ها و خوشحالی های ایشان مثل یک رییس موفق سران کشورهای موفق مثل امارات و قطر و ....هم اینقدر به خود نمیبالند
  • زینب A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    خوشم میاد از نظرات من مثلِ ....... می ترسید. و الا چه دلیلی داره نظری که هیچ توهین و افترایی در اون نیست و فقط بر پایه استدلال بیان میشه رو به اشتراک با عموم نذارید، اگه میتونید جواب منطقی بدید. راه حل مسئله شما پاک کردن صورت مسئله است. خسته نباشید