کمر خمیده صنعتگران فارس زیر بار تولید لبنیات

«خبرجنوب» نوشت: یک کارخانه لبنی دیگر در فارس تعطیل شد اما این بار با یک تفاوت آن هم این که مدیر این کارخانه به دلیل بدهی های ناشی از تولید، به زندان افتاد.

كارخانجات لبني فارس هر روز تحليل ميروند و يكي يكي به ليست كارخانجات تعطيل اضافه ميگردند. آن گونه كه آمارها نشان ميدهد از 49 كارخانه لبني احداث شده در فارس فقط 22 كارخانه فعال است و مابقي خاك مي خورند.
مديرعامل شركت تعاوني شير و صنايع لبني فارس در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: متاسفانه كارخانجات لبني مدتهاست به ضرردهي رسيده اند و هيچ فكري به حال اين وضعيت نمي شود.
ابراهيم معتمدي افزود: كاهش سرانه مصرف لبنيات از يك سو ظرفيت توليد كارخانجات را به حداقل رسانده و از سوي ديگر عدم تغيير قيمت فرآورده هاي لبني با وجود افزايش هزينه هاي توليد باعث شده تا زيان هنگفتي به واحدهاي لبني برسد و در اين بحبوحه شاهديم كارخانجات ظرفيت توليد را ابتدا كاهش داده و سپس يكي يكي تعطيل ميشوند.
وي تصريح كرد: متاسفانه در همين چند مدت اخير يك كارخانه لبني ديگر در شيراز تعطيل شد و مديرعامل آن به دليل بدهي به زندان افتاد.
معتمدي خاطرنشان كرد: قرار بود اول اين هفته، قيمت جديد فرآوردههاي لبني از سوي ستاد تنظيم بازار با 15 درصد افزايش اعلام شود كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد گرچه اين افزايش قيمت نميتواند پاسخگوي هزينههاي توليد باشد اما قطعا ميتواند بخش اندكي از زيان وارده را پوشش دهد.
به گفته وي شيرخام، حقوق كارگران، هزينههاي انرژي، قيمت بطري و درب آن و نيز ظروف يك بار مصرف بارها افزايش قيمت داشته اين در حالي است كه فرآوردههاي لبني هيچ افزايش قيمتي نداشتهاند.
مديرعامل شركت تعاوني شير و صنايع لبني فارس با اشاره به افزايش قيمت شير خام تحويلی به كارخانجات از 1140 تومان به 1320 تا 1400 تومان گفت: به دليل كمبود شير خام قيمت اين محصول افزايش يافته و لازم است دولت با پرداخت يارانه به گاوداران و دامداران، زمينه را براي افزايش توليد شير خام فراهم كند.
وي گفت: متاسفانه عمده دامداران، دام خود را به دليل ضرردهي راهي كشتارگاه كرده كه اين امر كمبود شير خام را به وجود آورده و قيمتها را افزايش داده است، ضمن آن كه حضور دلالان ساير استانها از جمله استان اصفهان در شيراز كه عمدتا شيرهاي مرغوب را خريداري و روزانه بيش از 200 تا 300 تن شير خام را از فارس خارج ميكنند به معضل كمبود شير در فارس دامن زده اند.
به گفته معتمدي، ميزان شيرخام تحويلي به كارخانجات لبني فارس روزانه كمتر از هزار تن است كه پاسخگوي ظرفيت توليد كارخانجات نيست.
وي گفت: در فارس 49 كارخانه لبني احداث شده كه 27 كارخانه تعطيل و تنها 22كارخانه لبني در اين استان فعال است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =