فروش اینترنتی دارو ممنوع و غیرقانونی است

«خبرجنوب» نوشت: یک بررسی جدید نشان می دهد که تعداد زیادی از داروخانه های آنلاین به شکل غیر قانونی فعالیت میکنند. متاسفانه این روزها بازار فعالیت های غیر قانونی داروخانه های آنلاین به شدت داغ است.

كاربران مي توانند تقريبا تمامي خريدهاي خود را در فضاي مجازي انجام دهند اما خريد دارو به شكل آنلاين گاهي مخاطرات جدي را به همراه دارد. متاسفانه برخي بازارهاي آنلاين دارو در سطح بين المللي، به مبادله غير قانوني داروهاي مخدر يا كمياب مشغولند و اخيرا گزارشي درباره فروش مواد مخدر در فضاي تاريك وب نيز منتشر شده كه نتايجي تكان دهنده دارد. پژوهشگران دريافتند كه بسياري از معاملات خطرناك در فضاي نا امن آنلاين در شرايطي انجام مي شود كه حتي مي تواند جان كاربران را به خطر اندازد. اگر چه اپراتورهاي اغلب داروخانه هاي آنلاين ادعا مي كنند كه داروهاي بدون نسخه عرضه نمي كنند اما بيشتر اين سفارشات از طريق شبكه هاي اجتماعي دريافت مي شود.
با اين وجود چرا مخاطبان هنوز هم به داروخانه هاي آنلاين روي خوش نشان مي دهند؟ ممكن است علت اصلي اين باشد كه اين داروخانه ها نقش مهمي در ارايه پرسرعت دارو به بيماران ايفا مي كنند.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان فارس و ايران در اين باره به «خبرجنوب» مي گويد: خريد دارو به صورت آنلاين غير مجاز و غير قانوني است و هيچ داروخانه اي حق فروش اينترنتي ندارد.
دكتر محمد منفرد مي افزايد: از مردم خواستاريم به هيچ وجه به عواملي كه در فضاي مجازي،‌ كانال ها و اينستاگرام اقدام به تبلیغ و عرضه انواع داروها مي نمايند اعتماد نكنند چرا كه سلامتي آنها به خطر مي افتد.
اين عضو هيات مديره انجمن داروسازان استان يادآور مي شود: هنگامي كه دارو از كانال غيرمجاز خريداري مي شود هر اتفاقي ممكن است براي آن بعد از توليد و قبل از توزيع افتاده باشد،‌ به طور مثال عدم رعايت زنجيره سرد داروي يخچالي به بي اثر شدن آن منجر مي شود.
دكتر منفرد مي گويد: البته حتي ممكن است فرمول واقعي دارو با چيزي كه روي جعبه آن نوشته شده فرق داشته باشد اين تقلب ها جان بيمار را به خطر مي اندازد.
وي مي افزايد: وقتي بحث تقلب و دور زدن قانون پيش بيايد كلاهبرداران براي كسب سود از هيچ كاري دريغ نمي كنند و به خطر افتادن جان بيمار هم براي آن ها اهميتي ندارد.
دكتر منفرد يادآور مي شود: ليبل داروهايي كه از مكان هايي غير از داروخانه ها و توسط سودجويان به دست بيماران مي رسد تقلبي است و حتي ممكن است كشور سازنده را تغيير و تاريخ جديد بر روي آن بزنند.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان فارس مي گويد: داروهاي اينترنتي علاوه بر غير قانوني بودن معمولا تاريخ گذشته است و با توجه به اين كه مجوز توليد و توزيع ندارد از هيچ استانداردي هم برخوردار نيست.
دكتر منفرد مي افزايد: وقتي دارويي از كانالي بدون نظارت وزارت بهداشت وارد كشور و استان شود قاچاق محسوب مي شود و مي تواند عوارض جبران ناپذير و حتي مرگ در پي داشته باشد.
اين داروساز مي گويد: مردم فارس از طريق سامانه تي تك مي توانند نسبت به اصالت دارويي كه از داروخانه ها تهيه مي كنند مطمئن شوند؛ در هرحال همچنان مردم بايد دارو را تنها از داروخانه ها و با حضور در اين مكان ها و نه فضاي مجازی تهيه كنند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم يادآور مي شود: هيچ داروخانه اي مجاز به فروش اينترنتي دارو نيست و اقلام بايد طبق نسخه در داروخانه توسط داروساز كنترل و پيچيده شود.
دكتر حسين نيك نهاد مي افزايد: فروش دارو از طريق شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي ممنوع است و هر دارويي از اين طريق به دست بيمار برسد علاوه بر احتمال تقلبي بودن ممكن است به اشتباه ارسال گردد.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گويد: با توجه به اهميت بررسي نسخه توسط داروساز مردم استان براي تهيه دارو حتما بايد به داروخانه مراجعه كنند تا احتمال ضريب خطا در ارايه نسخه و نحوه مصرف آن كاهش يابد.
دكتر نيك نهاد مي افزايد: تنها فروش مكمل هاي غذايي براساس كميسيون ماده 20 در 4 داروخانه شيراز مجاز است، ديگر داروخانه ها نيز مي توانند براي فروش اينترنتي مكمل و لوازم بهداشتي از دانشگاه علوم پزشكي شيراز مجوز بگيرند.
مدير امور دارو و فرآورده هاي بيولوژيك دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم اهميت كنترل دارو توسط داروساز را حايز اهميت مي داند.
دكتر حسام درستي مي گويد: فروش دارو خارج از داروخانه يعني عدم كنترل و نظارت وزارت بهداشت كه اين مساله احتمال تقلبي بودن چيزي كه به اسم دارو به افراد ارايه مي شود را بيشتر مي كند.
وي يادآور مي شود: تنها چيزهايي كه امكان دريافت مجوز فروش اينترنتي براي آن وجود دارد لوازم آرايشي بهداشتي است و عرضه هرگونه دارو از طريق كانال ها و به طور كلي فضاي مجازي ممنوع است.
دكتر درستي مي گويد: وقتي از دارو حرف مي زنيم منظورمان چيزي است كه باعث به دست آوردن سلامتي در افراد شود،‌ كه تهيه دارو از مبادي غير رسمي با آن متناقض است.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: داروي سالم، ‌دارويي است كه در كنار آن توصيه هاي مربوط به نحوه و زمان مصرف، ‌شرايط نگهداري و تداخلات احتمالي توسط داروساز هنگام پيچيدن نسخه به بيمار گفته شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =