کسی هست دست گردشگری شهری را در شیراز بگیرد؟

«خبرجنوب» نوشت: مدیر گردشگری شهرداری شیراز گفت: سایت های تاریخی شیراز جاذبه گردشگری می شود.

یکی از انواع گردشگری ها که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد اما در ایران و به تبع آن در شیراز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، گردشگری شهری است. این نوع گردشگری هدفش شناخت و معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی یک شهر به شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی است و به دنبال انتفاع جامعه میزبان می باشد اما این روزها در اکثر شهرهای کشور بی رمق است و توسعه نیافته. به اعتقاد کارشناسان، این نوع گردشگری نیازمند توجه و ایجاد یک سری زیرساخت ها و آموزش های تخصصی است و نباید تنها با اجرای چند تور شهری که به معرفی چند بنای تاریخی در شهر می پردازد خلاصه شود.
امروزه برگزاری جشنواره‌ ها و رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و حتی سیاسی، به یکی از راهکارهای اصلی برای تقویت گردشگری در حوزه شهری تبدیل شده است.
به گفته فعالین حوزه گردشگری، مناطق شهری که ترکیبی از جاذبه ‌های گردشگری مانند تسهیلات ورزشی، تفریحی یا فرهنگی را در خود جای داده ‌اند، می‌توانند به ‌عنوان نقاط دیدنی ویژه شهری در نظر گرفته شوند. وجود چنین مناطقی نه ‌تنها راهکاری برای جذب گردشگران و ارائه خدمات بیشتر به شهروندان جامعه میزبان است، بلکه به روند اجرایی برنامه‌ های نوسازی و تمرکززدایی شهرهای مقصد گردشگران نیز کمک می‌کند.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبر جنوب»، شهر شیراز که همواره به عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران به شمار می رود و مملو از منابع گردشگری است همچنان از عدم توسعه گردشگری شهری رنج می برد و به باور کارشناسان تا زمانی که این منابع به جاذبه تبدیل نشوند و جاذبه های مکمل نیز در این شهر به وجود نیاید بی شک این نوع گردشگری در شیراز بی جان باقی می ماند و شاهد این ادعا هم به ورود تورهای گردشگری به این شهر برمی گردد که به صورت سنتی اجرا می شود و از خلاقیت و حتی بیان رویدادها خبری نیست. بی شک در چنین شرایطی گردشگری شهری در شیراز آن طور که باید جان نمی گیرد و باید در این رابطه تدابیر جدی تری اندیشيده شود. به گفته یکی از فعالان حوزه گردشگری فارس، شیراز نیازمند ایجاد جاذبه گردشگری است و در حال حاضر این شهر فاقد جاذبه است و آنچه که گردشگران می بینند یک سری منابع گردشگری می باشد که از قدیم الایام در این شهر وجود داشته. به طور مثال مجموعه های حافظ و سعدی در50 سال قبل هم در این شهر بودند و از طی 5 دهه اخیر هیچ جاذبه جدیدی در کنار این اماکن به وجود نیامده تا برای گردشگران تازگی داشته باشد. در این رابطه مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم معتقد است که این شهر با کمبود جاذبه مکمل رو به روست. علی نیری در گفت و گو با خبرنگار «خبر جنوب»
برلزوم تقویت زیر ساخت های گردشگری در شیراز تاکید کرد و گفت: این زیر ساخت ها تنها هتل و مراکز اقامتی نیست بلکه بخشی از این موضوع به ایجاد جاذبه های مکمل و اجرای برنامه های فرهنگی با رویکرد جذب گردشگر است.
وی از تبدیل سایت های تاریخی شیراز به جاذبه گردشگری خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده در نظر داریم با هماهنگی و مشارکت دیگر دستگاه های اجرايی و فرهنگی استان و شیراز برخی از سایت های تاریخی را به جاذبه گردشگری تبدیل کنیم. نیری افزود: به طور مثال تپه 7 هزار ساله پوستچی و یا منطقه ساسانی برم دلک و قلعه بندر که از آثار تاریخی شیراز هستند قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارند.
مدیر گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز در ادامه این گفت وگو با اشاره به این که ارتفاعات و باغ های شیراز نیز باید به جاذبه های گردشگری شهری تبديل شوند، افزود: تاکنون از این منابع به درستی در جهت توسعه گردشگری شهری استفاده نشده است و باید نگاه ها و رفتارها به این موضوع تخصصی تر شود.
نیری در ادامه با اشاره به این که شیراز دارای طرح جامع گردشگری است، گفت: این طرح برای رونق گردشگری شیراز تهیه شده اما فاقد اعتبار و ردیف بودجه اختصاصی است، از این رو تمامی تلاشمان را برای این موضوع به کارگرفته ایم
وی همچنین به ضرورت برگزاری برنامه هایی با هدف توسعه گردشگری رویدادها در شیراز تاکید کرد و افزود: یکی از برنامه های تخصصی که کمک بسیاری به گردشگری شهری می کند و هدفش معرفی آداب و رسوم و شناخت رویدادها است اجرای برنامه «اتاق فرار» در خانه های بافت تاریخی شیراز است. نیری در توضیح این برنامه گفت: در واقع این یک نوع بازی است که گردشگران با قرار گرفتن در مکان هایی و حل سؤالات گردشگری و تاریخی با آداب و رسوم و رخدادها و اتفاقات تاریخی که در شهر و یا مکان تاریخی رخ داده آشنا می شوند.
مدیر گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز در ادامه افزود: این برنامه تا دوهفته دیگر در محله سنگ سیاه بافت تاریخی شیراز به اجرا در می آید.
هفته فرهنگی شیراز در شهرهای گردشگر فرست ایران و جهان
وی در بخش دیگری از این گفت و گو از اجرای برنامه هفته فرهنگی شیراز در شهرهای گردشگر فرست ایران و جهان خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، هفته فرهنگی شیراز در شهرهایی چون بوشهر و رشت برگزار خواهد شد.
نیری همچنین گفت: سال آینده بزرگ ترین هفته فرهنگی شیراز در پایتخت با هدف معرفی تمامی رویدادها ی فرهنگی و هنری و داشته های گردشگری این شهر برگزار می شود.
برگزاری شب های شیراز در کیش از شهریور ماه
وی همچنین به برگزاری شب های شیراز در جزیر کیش اشاره کرد و افزود: این برنامه با هدف معرفی داشته های فرهنگی و گردشگری و تاریخی شهر شیراز، شهریور ماه در این جزیره اجرا می شود.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =