اقتصاد کشور حال و روز خوبی ندارد و هر روز شاهد وارد آمدن تکانه‌ای شدیدی به بازارهای کشور هستیم. در این میان خیلی‌ها سیف را مقصر اصلی می‌دانند و خواستار استعفای او هستند اما سیف نه تنها خود را مقصر نمی‌داند بلکه درباره موضوع استعفا نیز می‌گوید رئیس‌جمهور تصمیم‌گیرنده است.

امید کرمانی‌ها: یکباره فنر فشرده شده قیمت ارز چند روز بعد از تعطیلات نوروز رها شد. اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگویی از افزایش قیمت دلار حمایت کرد و گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود.» (اینجا) گرچه در ابتدا تصور عمومی آن بود که ترکان موضع رسمی دولت را بیان کرد چون ظرف سه روز قیمت دلار از 5 هزار تومان به 6هزار و سیصد تومان رسید اما بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز دست بکار شد و صرافی ها را از خرید و فروش هرگونه ارز منع و قیمت دلار رسمی را نیز 4200 تومان اعلام و نحوه تخصیص دلار رسمی به گروه های هدف را تشریح کرد. این اتفاق یک آرامش موقتی را در بازار حاکم کرد اما در کنار این کار دولت یک بازار غیررسمی هم شکل گرفت که نرخ های متنوعی از ارز را به متقاضیان ارائه می کرد. یحیی آل اسحاق در این رابطه گفت «دلار غیررسمی برای قاچاقچی و سوداگر است اما دولت باید برای تأمین ارز دانشجویی، اعزام بیمار به خارج کشور و سفرهای تجاری راهکاری بیاندیشد»(اینجا).

اما روزها گذشت و از آثار دلار 4200 تومان خبری نشد. از فعالان سیاسی تا فعالان اقتصادی و بازرگانی می پرسیدند «دلار 4200 کجا عرضه می شود؟» بر همین اساس حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس به مشهود نبودن آثار عرضه دلار 4200 تومان واکنش نشان داد و گفت «دولت لیست کسانی را که به آنها دلار 4200 تومان داده است را منتشر کند». در واقع با این صحبت علامت سئوالی بزرگ بر کارآمدی این سیاست ارزی دولت گذاشت.

برخی کارشناسان اقتصادی دلار 4200 را رانتی می نامند و استدلال می کنند « با ارز 4200 تومان 80 درصد نیازهای داخلی را می توان برطرف می کرد اما از کجا معلوم کالای وارداتی با ارز 4200 قیمت گذاری شود؟» به عبارت دیگر آنها معتقدند «واردکننده کالای خود را بر مبنای قیمت ارز غیررسمی بیش از 8هزار تومان عرضه می کند بنابراین امروز یک سود خیلی زیادی متوجه کسانی است که دسترسی به ارز 4200 تومانی دارند».

جالب آنکه محمدباقر نوبخت نیز در نشست سخنگوی دولت بر این تحلیل صحه گذاشت و گفت «از اول فرودین سال جاری تا ۲۷ خرداد مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای انواع کالاها ارز تخصیص داده شده است. این تخصص با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که برای داروها و کالاهای ضروری ۳هزار و ۸۰۰ تومان است. اما این ظلم است که با ارز دولتی کالایی وارد می‌شود اما در کوچه و پس کوچه با قیمت دیگر به فروش برسد.». (اینجا) این صحبت نشان می داد که دولت نیز به ناکارآمدی نحوه توزیع دلار 4200 تومانی واقف شده و تدبیری در سر دارد. در نخستین گام بانک مرکزی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از 7 گروه به ۳ گروه کالایی محدود کرد.

گام بعدی شفاف سازی نحوه تخصیص ارز و اعلام نام واردکنندگانی بود که ارز دولتی گرفتند اما کالاهای خود را با قیمت غیر رسمی عرضه کردند. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد درباره دریافت کنندگان ارز 4200 تومان و نظارت و مکانیزم جلوگیری از تخلف آنها در عرضه کالا گفت: «ما اطلاعات واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج روی سایت‌مان قرار می‌دهیم، اما فعلا نمی‌خواهیم نامی از واردکنندگان بیاوریم ولی اگر لازم باشد این اسامی را هم اعلام می‌کنیم تا مردم در جریان قرار گیرند مانند موضوعی که روزهای اخیر درباره واردکنندگان موبایل رخ داد. در کل اینکه متخلفان را نقره داغ کنیم، در دستورکارمان است». (اینجا)

با وجود این تدابیر همچنان بازار انتقادها از تیم اقتصادی دولت داغ است، نمایندگان مجلس از سلایق گوناگون بر ترمیم کابینه نظر دارند و حتی خط و نشان می کشند که اگر رئیس جمهور آستین هایش را برای اصلاح کابینه بالا نزنند مجلس رأسا وارد عمل می شود. همین مسئله پاسخ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور را در پی داشت، او گفت «قانون اساسی اختیارات تمام و کمال درباره ترمیم کابینه را به شخص رئیس جمهور داده چون رئیس جمهور تشخیص می دهد با چه کسانی، با چه ویژگی ها و با چه توانمندی هایی می تواند کار کند تا روحیه مسئولیت پذیری جمعی در کابینه حفظ و مشاهده شود.»(اینجا)

حالا چه مجلس اقدام به استیضاح وزرای اقتصادی کند و چه نکند، مشخصا درباره رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد. کسی که این روزها پیکان انتقاد بسیاری از اقتصاددان ها و سیاسیون به سمت او نشانه رفته است. روزی نیست که مجلس شورای اسلامی جلسه علنی داشته باشد و تعدادی از نمایندگان برای عزل سیف به رئیس جمهور تذکر ندهند. اما ولی الله سیف در پاسخ به این سوال که «برخی شما را مقصر وضعیت موجود اقتصادی می دانند، آیا این دیدگاه را قبول دارید؟» گفت: «اگر قبول می داشتم باید اصلاح می کردم» و وقتی از او درباره تصمیمش برای استعفا و ترک کابینه سوال شد، گفت: از رئیس جمهور سئوال کنید.(اینجا)

انتشار این صحبت با واکنش کاربران خبرآنلاین مواجه شد. برخی نگاه کارشناسی داشتند و معتقد بودند «نظارت بانک مرکزی عمدا بر بازار ضعیف است تا رشد قیمت ها خود به خود ادامه عرضه دلار 4200 تومان را از توجیه بیاندازد و یکسان سازی نرخ ارز به قیمت آزاد در دستورکار دولت قرار گیرد بنابراین مشکل فرد نیست که اگر از کابینه کنار برود، مسئله درست شود».

جمعی نیز نوشتند «روحیه عدم انتقادپذیری در مسئولان کشور نهادینه شده و هر کسی ولو آنکه تصمیمش اشتباه باشد، بر درستی آن تأکید می ورزد و حاضر به عذرخواهی نمی شود بنابراین نباید از سیف انتظار داشت خود را مقصر بداند و استعفا دهد».

اما همه انتقادها نیز نرم و کارشناسی نبود به عنوان مثال کاربری سواد سیف را زیر سئوال برد و ادعا کرد که به تنهایی می تواند رئیس کل بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت را به چالش بکشد یا کاربر دیگری نوشت «بی کفایتی سیف در تصمیم های اشتباهش بوده که پول ملی ایران نابود کرد».

در این میان نظرات کنایه آمیز وجود داشت که به طنز مقصر وضعیت کنونی را آمریکا، اسرائیل، عربستان و مردم اعلام می کردند یا نوشته بودند «ما در اسلام استعفا نداریم. اگر چیزی در متون اسلامی یافتید ما را هم مطلع کنید».

البته کسانی هم بودند که از سیف دفاع کردند، اقدامات او را در 5 سال ریاست بر بانک مرکزی شایسته تقدیر دانستند و خواستار این شدند که سیف عوامل مشکلات اقتصادی موجود را شفاف و صادقانه به مردم بگوید.

در مقابل کسانی که اصلاح تیم اقتصادی را تنها نسخه علاج برای کنترل امور می دانند، هستند صاحب نظرانی که معتقدند التهابات دامنه دار عرصه اقتصادی کشور با رفتن سیف از بانک مرکزی التیام نمی یابد بلکه مهمتر از تغییر یک فرد اتخاذ استراتژی مناسب است. دوره ریاست سیف در بانک مرکزی شهریور ماه امسال پایان می یابد و به نظر می رسد دولت اولویت را به جای تغییر افراد بر پیشبرد سیاست جدید اقتصادی خود گذاشته است تا بعد از جاافتادن این سیاست، در زمان مناسب رویکرد تغییر یا ترمیم کابینه در دستور کار قرار گیرد.  

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    6 0
    گمانم سیف باید عوض بشه و یک متخصص مسلط بر روابط پولی و بانکی جایگزینش بشه گرچه تا حالا از تغییر مداوم مدیرها استقبال نمی کردم. ایشان در دایره قدرت رشد کرده و شاید بصیرت خود را از دست داده باشد اما باز هم مطمئن نیستم. نمره قبولی نگرفته اما اینکه کسی دیگر می تواند این بازار آشفته پولی متصل به قدرت را ساماندهی کند یا نه را نیز نمی دانم. مشکل ساختاری که حکومت برای صدمه ندیدن از فشار های خارجی ساخته و مرکزیت تصمیم گیری در امور مربوط به مردم را از بین برده اکنون آنرا به شکل اداره مملکت به به فرم ملوک الطوایفی درآورده که نمی دانم قابل اصلاح است یا نه.به هر حال پس گرفتن قدرت اعطا شده کار دشواری ست.
  • بی نام US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    1 0
    مهمترین اصل بانک مرکزی در همه جای دنیا اینه که رییس کل اون استقلال کامل داشته باشه، یعنی سفارش هیچ احدی سیاسیاقتصادینظامی و ... رو در سیاستهای پولی خودش دخیل نکنه، در امریکا رییس جمهور اجازه نصب رییس کل بانک مرکزی رو داره ولی اجازه عزلش رو نه. در ایران هم به این دلیله که رییس کل بانک مرکزی دورش 5 ساله در حالی که دولت 4 سالست. روند فعلی هم که رییس جمهور در حوزه اختیارات بانک مرکزی دخالت نمیکنه اگر واقعا نمیکنه روند صحیحی هست. مسخره ترین کار هم که شاید همه جای دنیا به اون بخندن احضار رییس کل بانک مرکزی به مجلسه. تنها نهادهای نظارتی اونهم برای پیشگیری از فساد میتونن رو کار بانک مرکزی نظارت نه دخالت داشته باشن. به زبان ساده در یک اقتصاد سالم هیچ کسی حق نداره به بانک مرکزی دستوری بده.
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    1 0
    من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم ...
  • بی نام A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    3 0
    آقای روحانی بسیار کند رو است.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    4 0
    دركت ميكنيم دل كندن از اين پست خيلي سخته سخته