پانداها با تغییر تراکم گیاهی محیط زندگی، دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند. زندگی در محیط‌های مختلف تنوع و گوناگونی ژنتیک را در بین پانداها بالا برده که این امر،‌ تداوم حیات آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد

بهنوش خرم‌روز: باز هم خبر از یک حیوان در خطر انقراض، آن هم یک حیوان دوست‌داشتنی به نام پاندا! پانداها بیش از هر پستاندار دیگری که روی زمین زندگی می‌کند، در معرض خطر انقراض قرار دارند و یکی از مهم‌ترین عواملی که این موجودات را تهدید می‌کند تغییراتی است که در محیط زندگی آن‌ها به واسطه عوامل گوناگون اتفاق افتاده است.

تغییرات محیطی به ظاهر روی عادات رفتاری و تغذیه این موجودات موثر است، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که تاثیر تغییرات محیطی خیلی عمیق‌تر از این حرف‌ها است. بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی منتشر کرده، تغییراتی مانند کم شدن بامبوها یا سایر شاخ و برگ‌های گیاهی در محیط زندگی پانداها، باعث تغییرات ژنتیکی در آن‌ها می‌شود. این تغییرات ژنتیکی در نسل‌های‌ آینده پاندا تداوم می‌یابد و بدین ترتیب، زندگی در محیط‌هایی که پوشش گیاهی متفاوتی دارند،‌ باعث می‌شود که پانداها از نظر ژنتیکی به چند دسته تقسیم بشوند و تنوع در میان آن‌ها بالا برود. محققین چینی با نمونه‌گیری از 192 پاندا،‌ متوجه شدند که آن‌ها از 53 ژنوتیپ یا فرمول ژنتیکی کاملا متفاوت هستند.

این چندگونگی در فرمول ژنتیک، برای پانداها خطرآفرین است و به خطر انقراض آن‌ها دامن می‌زند. پیشنهاد محققین این است که جنگل‌های پراکنده و تنک بامبو تقویت و یکدست‌تر بشوند، قبل از این پانداها برای همیشه از روی زمین محو شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =