ایرنا نوشت: هند آزمایش‌های متعددی در رابطه با پروژه فرستادن انسان به فضا طی روز گذشته انجام داد و موفقیت موارد مربوط به کپسول حامل فضانوردان، این کشور را یک‌قدم دیگر برای رسیدن به این هدف نزدیک‌تر کرد.

 

 

 

آخرین آزمایش هند مربوط به جداشدن محفظه حامل انسان از فضاپیما و همچنین عملکرد دگمه پرتاب سرنشینان به بیرون بود که در هر دو مورد با موفقیت کامل همراه بود.

به نوشته وب‌سایت اسپیس، پس از انجام موفقیت‌آمیز این آزمایش‌ها که ادامه پروژه را تضمین می‌کند هند پس از روسیه، آمریکا و چین چهارمین کشوری خواهد بود که می‌تواند با موفقیت یک انسان را در فضا قرار دهد.

آزمایش هفته گذشته درواقع یک آزمایش ایمنی بود که باعث می‌شود در صورت بروز خطا و یا نقص فنی جدی، کپسول حاوی فضانوردان از موشک اصلی جدا و جان خدمه آن حفظ شود. این‌گونه سیستم‌های ایمنی تقریباً در تمام موشک‌هایی که انسان در آن‌ها قرار دارد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درواقع سیستم‌های ایمنی در موشک‌های هند نیز مشابه سیستم‌های روسی و آمریکایی است. چهار موتور در زیر کپسول فضانوردان قرار داده‌شده است تا در هنگام خطر آن را از موشک اصلی جدا کند. سپس کپسول با استفاده از چتر نجات به‌سلامت بر روی زمین فرود می‌آید.

به نظر می‌رسد کپسول فضانوردان هندی از یک طراحی محافظه‌کارانه و ایمن برخوردار باشد که با توجه به اولین تلاش هند برای قراردادن فضانوردان در فضا این طراحی منطقی است.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در سال 2014 برای اولین بار کپسول خود را با استفاده از یک موشک بالستیک آزمایش کرد. هدف از این آزمایش بررسی میزان مقاومت کپسول در مقابل گرمای جو در هنگام بازگشت به زمین و سیستم‌های کامپیوتری آن بود.

کپسول هند مقداری بزرگ‌تر از کپسول‌های بازگشت سویوز یا شنزو و کمی کوچک‌تر از کپسول فضانوردان موسوم به آپولو است.

مانند آپولو، هند قصد دارد در هنگام بازگشت کپسول فضانوردان به زمین، آن بر روی آب فرود بیاید درحالی‌که کپسول‌های سویوز و شنزو برای فرود بر خشکی طراحی‌شده‌اند.

رسانه‌های هند اولین فضانوردان این کشور را به زبان سانسکریت 'ویوماناوت' نام‌گذاری کرده‌اند که این کلمه به معنی فضا است.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در ماه ژانویه صدمین ماهواره خود را از مرکز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سریهاریکوتا در ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

این اولین پرتاب موشک سازمان ایسرو در سال 2018 و همچنین اولین عملیات موفقیت‌آمیز این سازمان پس از شکست مأموریت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمین (IRNSS-1H) در فضا در ماه اوت سال گذشته بود.

مأموریت پیشین سازمان ایسرو به دلیل باز نشدن سپر گرمایشی ماهواره موردنظر، با شسکت روبرو شد.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاکنون 40 عملیات موفق در پرتاب موشک‌های مختلف «پی اس ال وی» به فضا داشته است.

این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره کوچک را در یک موشک به فضا پرتاب کرد.

سازمان ایسرو همچنین توانست سنگین‌ترین موشک ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب کند.

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از دو تن به کشور های خارجی وابسته بود.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.

جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' درصنعت فضایی هند ،حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک‌های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.

سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.

هزینه های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این کشور قادر است کاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای که هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال کند.

یکی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب کاوشگر مدارگرد به مریخ با موشک 'پی اس.ال.وی' ازسکوی پرتاب 'سریهاریکوتا' با نام 'مانگالیان'که به زبان سانسکریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . به این ترتیب این کشور در ردیف چهارمین کشوری که توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.

مأموریت ماهواره مانگالیان شامل اکتشاف گاز متان و دی اکسید کربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    1 1
    برای ما فقط حسرت مانده