زنجان در ایجاد پیاده‌راه‌سازی عقب‌مانده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان در توضیح جزئیات پیاده‌راه سبزه میدان با اشاره به این‌که اجرای سنگ‌فرش، نورپردازی، ساماندهی تابلوهای شهری و زیباسازی محیطی با استفاده از گل‌های فصلی در پیاده‌راه سبزه‌میدان پیش‌بینی شده است، گفت : برای تمامی مغازه‌ها و مکان‌های واقع در این محور ما بین خیابان امام تا سبزه میدان ضابطه‌هایی پیش‌بینی شده است و در صورت تخریب باید مطابق با ضوابطی که در طرح پیش‌بینی شده است انجام شود.

به گزارش خبرآنلاین، حمید رضا حمیدی در پاسخ به سوالی در زمینه ساماندهی و یکسان‌سازی تابلوهای مغازه‌های واقع در این محور مابین خیابان امام و سبزه میدان نیز عنوان کرد: این موضوع نیز در پروژه پیش‌بینی شده بود که در همین زمینه قراردادهایی با پیمانکار منعقد شده ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان در توضیح میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای پیاده راه مابین خیابان فردوسی تا سبزه میدان افزود: طبق برآوردهای انجام شده در حدود سه میلیارد تومان صرفاً برای انجام پیاده‌راه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر پیاده‌راه سبزه‌میدان در یک فاز انجام می‌شود ولی امکان گسترش آن در فازهای دیگر وجود دارد، ابراز کرد: نظر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بر ضرورت گسترش این طرح است.

حمیدی با بیان این‌که پروژه پیاده‌راه خیابان امام تا سبزه میدان به دلیل کارکرد مشابه آن با پروژه سبزه‌میدان در حدودی بخشی از این پروژه محسوب می‌شود، بیان کرد: در طرح‌های پیشین پروژه سبزه میدان، پیاده‌راه جزوی از آن به شمار نمی‌آمد ولی با تغییر طرح و کارکرد آن که به تصویب شورای دور پنجم رسید، پیاده راه نیز بخشی از پروژه سبزه میدان در نظر گرفته شده است.

وی در توضیح زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای انجام پیاده‌راه و پیش‌بینی‌های لازم برای اتمام آن در کمترین زمان خاطرنشان کرد: زمان‌بندی سه ماهه برای پایان یافتن پروژه پیش‌بینی شده است به همین جهت نظر شورا بر انجام پروژه در دو شیفت روز و شب تاکید دارد طوری که بخش‌هایی از پروژه که برای کسبه‌ مشکل ایجاد می‌کند در شب انجام شود تا هر چه سریع‌تر شاهد اتمام آن باشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که پیاده‌راه از نظر فیزیکی در سه بخش شمالی، جنوبی و وسط ایجاد می‌شود که محور وسط آن با عرض 6 متر در مواقع ضرور برای تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است دو محور شمالی و جنوبی صرفاً برای پیاده‌راه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای تردد وسائط نقلیه عمومی در این محور پیش‌بینی نشده است و در آینده احتمال گنجاندن این موضوع نیز در دستور کار وجود دارد.

وی به تغییر مسیر و ایستگاه‌های اتوبوس در محور سبزه‌میدان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر با وجود تغییر مسیر برخی از اتوبوس‌های درون‌شهری تعدادی از این دستگاه‌ها نیز در مسیر سبزه‌میدان عبور می‌کنند که به مرور ایستگاه این اتوبوس‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند.

حمیدی با اشاره به این‌که ایجاد پیاده‌راه افزایش کیفیت فضاهای شهری و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال دارد، بیان کرد: نهضت ایجاد پیاده‌راه شهری از 150 سال پیش آغاز شده و کشورهایی همانند دانمارک و هلند در امر پیشتاز بودند.

وی با بیان این‌که متأسفانه شهر زنجان در ایجاد پیاده‌راه جزو شهرهای عقب‌مانده محسوب می‌شود چرا که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده بود، ابراز کرد: پررنگ کردن افزایش حضور شهروندان در سطح شهر به جای خودرو یکی از ضرورت‌های ایجاد پیاده‌راه شهری است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که متأسفانه در حال حاضر حضور خودروها در سطح شهر بسیار چشم‌گیرتر از حضور شهروندان است به طوری که حاکمیت در مرکز شهر با اتومبیل‌ها بوده و شهروندان با مشقت در بین اتومبیل‌ها تردد می‌کنند، یادآور شد: در حال حاضر تمامی عناصر هویت‌مند مرکز شهر همانند مسجد جامع، بازار، خانه‌های قدیمی و ... در شلوغی ترافیک سواره گم شده است در حالی که با ایجاد پیاده‌راه درک محیطی‌مان از هویت، تاریخ و فرهنگ شهرمان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که زنجان فاقد فضای امن و دوستدار کودک است در حالی که ایجاد فضای امن، جذاب، شاداب و دلنشین برای عموم شهروندان به ویژه کودکان یکی از اهداف اصلی ایجاد پیاده‌راه خیابان امام و سبزه میدان است، تصریح کرد: زمانی که فضا برای آسایش و حضور ایمن و فعال عابر پیاده در شهر مناسب نباشد نخستین قشری که محروم از حضور در شهر می‌شود گروه‌های ویژه یعنی سالمندان، معلولان، کودکان و ... هستند که این موضوع با توجه به شرایط فعلی بافت مرکزی شهر کاملاً صادق است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =