۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

ایسنا نوشت: هر روز احتمال حذف ارز مسافرتی به مسافران بیشتر شده و در این حالت هنوز مشخص نیست که اگر قرار باشد پرداخت ارز رسمی قطع شود چه سیاستی جایگزین آن خواهد شد، اما بعید نیست که در زمره ارزهایی قرار گیرد که در بازار ثانویه و به گروه سوم کالایی پرداخت می‌شود.

در حدود سه ماه گذشته که سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز اجرایی شده مسافران نیز برای دریافت ارز شامل شرایط جدیدی شدند. به طوری که برای مسافران حداکثر مبلغ ۱۰۰۰ دلار در نظر گرفته شد که برای کشورهای هم مرز و مشترک المنافع به ۵۰۰ دلار می‌رسد.

اما با توجه به اینکه دلار اختصاص یافته به مسافران حدود ۴۳۰۰ تومان بوده و با قیمت بازار آزاد که تا بیش از ۸۰۰۰ تومان معامله می‌شود اختلاف قابل توجه‌ای وجود دارد، همین امر موجب ایجاد فعالیت‌های دلالی و فروش ارز دریافتی بابت سفر در بازار شده است.

در مدت اخیر بحث‌های زیادی در رابطه با حذف ارز مسافرتی به متقاضیان مطرح شد و با اینکه بارها شایعات زیادی در رابطه با احتمال حذف آن وجود داشت، اما درنهایت مورد تایید قرار نگرفت. این در حالی است که به تازگی حتی بخشنامه صادره یکی از بانک‌ها به شعب رسانه‌ای شد که در آن عنوان شده بود باید از روز شنبه همزمان با ۳۰ تیرماه پرداخت ارز مسافرتی متوقف شود، اما در نهایت این موضوع ظاهرا لغو شده و روال همچنان ادامه خواهد داشت.

با این حال برخی خبرها از این حکایت دارد که ممکن است به زودی این اتفاق افتاده و پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به مسافران متوقف شود، اما در این حالت اینکه باید مسافر ارز مورد نیاز خود را از چه محلی تامین کند جای سوال خواهد بود. از سویی این موضوع وجود دارد که بازار آزاد ارز را دولت و بانک مرکزی به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه معامله‌ای در آن قاچاق محسوب می‌شود چرا که صرافی‌ها حق خرید و فروش اسکناس ارز را ندارند در این حالت ورود مسافر به بازار وقتی که بانک مرکزی تامین کننده ارز آن نخواهد بود به نوعی انجام کاری قاچاق از سوی او محسوب شده و البته اگر راهکاری برای مسافر تعیین نشود این اقدام بانک مرکزی به معنی تشویق مسافر به انجام امری قاچاق و ممنوعه خواهد بود.

اما به طور حتم حذف ارز مسافرتی بدون در نظر گرفتن محلی برای تامین آن انجام نخواهد شد این در شرایطی است که در مدت اخیر رایزنی و مذاکرات زیادی ظاهرا بین بانک مرکزی و سازمان گردشگری برای ایجاد راهکاری انجام شده، اما هنوز موضوعی مشخص و نهایی نشده که برخی خبرها از این حکایت دارد که تامین ارز مسافران نیز در بازار ثانویه ارزی احتمالا انجام خواهد شد.

بازار ثانویه ارزی محلی برای تامین ارز وارد کنندگان است که از محل ۲۰ درصد ارز ناشی از صادرات غیرنفتی برای کالاهای گروه سوم که از ضرورت کمتری واردات آنها برخوردار است انجام می‌شود.

این تامین ارز در سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) قرار داشته و معاملات در آن انجام می‌شود، اما برخلاف گروه اول و دوم کالایی که ارز آنها با نرخ رسمی بانک مرکزی که اکنون حدود ۴۳۰۰ تومان برای دلار است انجام می شود برای گروه سوم با نرخ توافقی و رقابتی است به طوری که تاکنون قیمت ۷۵۰۰ تومان هم برای دلار تعیین و معامله شده است.

از این رو اگر قرار باشد تامین ارز مسافران در بازار ثانویه انجام شود هزینه آنها در مقایسه با ارز ارزان تری که این روزها دریافت می‌کند بالا خواهد رفت.

آخرین آمار از این حکایت دارد که بانک مرکزی طی حدود سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بابت سفرهای خارجی پرداخت کرده که این مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد آنها تاکید دارند نباید در شرایطی که تامین ارز واردات با مشکل مواجه خواهد شد تا این اندازه ارز با نرخ پایین در اختیار مسافر قرار گیرد.

223225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    63 7
    در مملکتو ببندید و با نفتی که دیگه نمیخرن همه رو آتش بزنید.....
  • بی نام EU ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    54 4
    ارز مسافرتی هم حذف خواهد شد وطولی نخواهد کشید که ملت هم محو خواهند شد.ارام ارام
  • بک هموطن A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    44 5
    چرا. برای سفر به عراق و عربستان که چشم دیدن ایرانی را ندارند ارز به حد وفور وجود دارد.ولی برای کارمندبیچاره باز نشسته پس هر چند سال پس انداز جمع. اوری سشاهی سنار انداز قصد دیدار فرزندان خود در اروپا را دارد ارزی وجود ندارد لطفا برای ایجاد مساوات به مسئولین محترم سطوح بالا و اقا زاده ها هم توصیه فرمائید از ارز دولتی استفاده نکنند.
  • محمد علی A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    28 1
    جز برای پول از باد آوردها مسافرت ها کم میشود نخبه هایی هم که باهزینه خانواده کم دست درحال تحصیلند نا بود خواهند شد فاتحه واخلاص والصلوات
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      9 14
      نخبه ها بورسیه میشوند بزرگوار اونایی که از جیب پدر جان درس میخوانند، هرچه باشند نخبه نیستند.
  • مهدی RO ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    45 1
    رسما داریم میشیم کره شمالی.
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    38 0
    کلا همه رو قلع و قمع کنید دیگه هیچکس باهاتون نمیمونه
  • محسن FR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    48 1
    اگر ارز مسافرتی حذف شود ارز بیشتری برای وارد کردن خودروی لوکس در اختیار برادران قاچاقچی قرار خواهد گرفت. بعله.
  • بازنشسته دولت A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    15 23
    ارزمسافرتی ۴۲۰۰تومانی نبایدپرداخت شودچون درصدکمی ازمردم ازان بهره مندمیشونددولت که درپرداخت مبلغ یارانه اینقدرمضیغه داردومردم محروم وفقیرجدادرتنگناهستندبایدبه اقشارضعیف رسیدگی کردنه چوب حراج به ذخایرارزی مملکت بزنیم
    • امیر A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      29 4
      باید به عرض شما برسانم که این مملکت اینقدرثروت ملی درآن هست که یک نفرفقیرهم نباید درآن باشد . محض اطلاع شما البته . مشکل مملکت ما جای دیگرهست آقای بازنشسته دولت . شما نگران ارزنباشید . نگران آن جایی باشید که اختلاس هزارمیلیاردی صورت میگیرد و بچه هایشان سرازامریکا و کانادا درمی آورند . بله نگران این اتفاق ها باید باشید که این کشوررا فلج کرده است .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    36 1
    اون کارشناسان را باید از درخت خیابان اویزان کرد مردم سفر کرده به فرض محال نفری سه میلیون سود کنند که در مسیر سفر مثل خروجی و بلیط و غیره بیشترش رو باید پس بدهند این قابل انتقاده ولی 300 میلیون 400 میلیون به وارد کننده موبایل داده بشه اون بیاره و با ارز 7000 بفروشه اشکالی نداره یکماهه فقط شنونده ایم که چنان میشود و چنان میکنند درحالیکه بنده دوماهه موبایل میخوام بخرم با ارز 5000 گیر نمیارم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    19 0
    هر چیزی تو این مملکت چند نرخی شد ،راه دزدی را برای ویژه خواران باز کرد. فردای چند نرخی شدن ارز است که کلی حروف که فامیلشون با س شروع می شه از کشور فرار کرده اند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    14 2
    برو بابا
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    18 4
    ارز مسافرتی قطع شود دلار به ۲۰ هزار تومان می رسد. در ضمن هر فردی که سفر خارجی می رود الزاما آدم مرفهی نیست. خیلی ها برای کار های تحقیقاتی و یا دیدار با خانواده و یا کارهای درمانی می خواهند سفر کنند. چرا باید جلوی این افراد گرفته شود ؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    18 0
    حلقه محاصره هر روز داره تنگ تر میشه
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 0
    من سردر نميارم چطور هزار قلم رانت از صدقه سر ارز مبادله اي به اقتصاد و در حقيقت مردم تحميل شد اتفاقي نيافتاد البته مسيولين كمافي السابق وعده برخورد دادن حالا كي و كجا و چطور بماند حالا گيردادن به ارز مسافرتي كه البته اين هم در ادامه سياست هاي عوام فريبانه است. باشه مسيولين شما راست ميگيد مشكل فقط ارز مسافرتيه كه اگه برداشته شه همه چيز درست ميشه. فقط يه درخواست اگه ارز رو برداشتين عوارض خروج يا بهتر بگم جريمه خروج رو بكنيد ١ ميليون. اصلا كي به كيه بكنيد ١٠ ميليون. چه معني داره مردم با يك سوم هزينه سفر به كيش برن تركيه يا گرجستان؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    14 1
    تلاش سيستم براي يكسان جلوه دادن اين موضوع كه كسي كه ٥٠٠ يورو ارز مسافرتي ميگيره با اون شخصي كه٢٠ ميليون يورو ميگيره يكي در نوع خودش بسيار ستودنيه. نه عزيزجان اينا با هم فرق دارن. اولي از محدوديتهاي داخل به ستوه اومده و دومي استيصال مردم رو كرده پله ترقي خودش.
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    15 5
    اکثرا راضی به پرداخت ارز مسافرتی بودند.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    13 0
    ببینید قطعا قطع کردن ارز مسافرتی هم آنچنان که فکرمیکنید تاثیری در حل مشکلات ارزی ما نداره حتی میتونه باعث بالارفتن قیمت ارز هم بشه اما توجه داشته باشید که هرچی بیشتر امکانات ما مردم رو بگیرن ما ناامیدتر و بی انگیزه تر زندگی میکنیم پس اجازه بدبد برای حل هر مشکلی یکی از امکاناتمون رو حذف نکنن بلکه از اختلاص ها و بی برنامگی ها کم کنن
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 0
    کسی که قصد سفر خارجی را دارد حتما میرود حال چه با ارز مسافرتی چه بدون آن. اما قطعا باید بازاری باشد که ریال خود را به ارز تبدیل کند و این بازار قطعا نرخ آزاد ا و به رسمیت شناختن این بازارست چراکه غیر از این حتما دوباره رانت شکل میگیرد و در بازار آزاد هم شما نمیتوانید محدودیت 500 یا 1000 یورو اعمال کنید پس نتیجه این میشود که شاهد صفهای طولانی خرید ارز و روز به روز شاهد تقاضای سیری ناپذیر این بازار خواهیم بود. اگر امروز فنر افزایش قیمت ارز به آهستگی رها میشود بدلیل محدودیتهای اعمال شده در ارز مسافرتی به قیمت رسمی و کنترل عرضه آن است و لغو آن قطعا منجر به رها شدن این فنر بصورت آنی است که عواقب آن از پیش پیداست
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 0
    به علت وضعیت ارز و افزایش قابل توجه آن در بازارهای ثانوی عملا بسیاری از سفرهای خارجی کاهش یافته اند. اصولا ادعای بازار آزاد و نرخ توافقی و امثال آن از سمت گروههایی عنوان میشود که با خرید و فروش ارز و افزایش بحران در کشور قصد مکیدن بنیه اقتصادی کشور را دارند. وگرنه این ادعاهای مضحک و عملا شکست خورده صد در صد متضاد با پایه های اصول اقتصادی جز در کشور ما در هیچ قوطی عطاری یافت نمیشود
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    10 3
    اصلا فکر کنیم یه جا دولت داره به مردم حال میده. زود باید های و هوی کرد جلوش رو بست جلوش گرفته بشه بره یه جای دیگه خورده بشه یه آب هم روش. جلوگیری کردن از این قطعا نظر مردم نیست بلکه نظرات خودشونه
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 0
    بعد از برجام و با توجه به ایجاد چشم اندازی برای ثبات اقتصادی و رشد در کشور و با توجه به سود بانکی بیست درصد در آن دوران، سرمایه های ایرانیان وارد کشور شد با این فرض که از سود بیست درصد و بیشتر بهره مند شوند و با فرض آنکه قیمت ارز یک ثبات نسبی پیدا میکند. سودهای بانکی بی حد حصر، قوانین مالیاتی که عدم وجود آنها و وجود آنها تاثیر حداقلی داشته و عدم اراده دولت در اعمال چهار قانون دست و پا شکسته مالیاتی و وجود زالوها و تومورهای غیر مولد اقتصادی با امکان نفوذ در مراجع صنعتی و پولی کشور که مولد نقدینگی و مخرب اقتصادی و خطر برای امنیت کشور هستند از جمله عوامل اصلی افزایش نقدینگی در کشور هستند. با ایجاد شرایط جدید و البته با دخالت و تاثیر عواملی از امارات و افغانستان و سلیمانیه وضعیت ارز به اینجا
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    رسیده است به این نحو که سرمایه های ایرانیان خارج از کشور با مشکل خروج مجدد از کشور روبرو است. از طرف دیگر تومورها و زالوهای اقتصادی که از برکت بی کفایتی و آلودگی برخی از عوامل به فسمت اعظمی از نقدینگی کشور چنگال زده اند از ترس ایجاد شرایطیط در فکر خروج پولهای چپاول شده از کشور هستند، همان زالوهایی که با پیشانی تزویر مدعی دفاع از کشور هستند ولی با ایجاد شرایطی خاص در اول صف حروج از کشور قرار خواهند گرفت.با توجه به شرایط ایجاد شده قیمت دلار و یورو میتواند به راحتی رقمهای بیست تا سی هزار تومانی را در طی دو تا سه ماه تجربه کند. علت ماندن قیمت در محدوده نه تا ده هزار تومان، تزریق ارز توسط بانک مرکزی است که علاوه بر خروج ارز از کشور در دراز مدت یا باعث تحمیل شرایط دشوار به بانک مرکزی شده و یا
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 0
    تا اینها هستند همین آش و همین کاسه. بدتر می شود که بهتر نه
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 0
    تاثیرگذاری خود را بطور نسبی میتواند از دست بدهد.راه حل بهبود وضعیت در ایجاد تعادل بین مکانیسمهای مالی و پولی، اقتصادی، مالیاتی و کنترلی امنیتی است.با تزریق ارز به عنوان مکانیسم مالی در حال حاضر سایر فاکتورهای مهم نظیر اقدامات مالیاتی و کنترلی تقریبا بی اثر یا بسیار کم اثر مانده اند. بدون اعمال اقدامات مالیاتی و کنترلی وضعیت فعلی لزوما بهبود نمی یابد.وجود بازار ثانوی قابل کتمان نیست و نتیجه طبیعی شرایط به وجود آمده است. اما حفظ ارز کشور برای مصارف و مصالح عمومی ارجحیت دارد و لازمه عبور از شرایط فعلی است. به نظر میرسد اقدامات مالیاتی و کنترلی و همچنین بانکی در هفته های پیش رو ضروری است:۱ با سررسید سپرده های بیست درصد و تمدید آنها با سود پانزده درصد، امکان تشدید خروج نقدینگی از کشور وجود دارد