در هدایت تحصیلی به نیازهای جامعه و دانش‌آموزان توجه نشده است

عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از اینکه در هدایت تحصیلی به نیازهای جامعه و دانش آموزان توجه نشده است، از نبود استعدادیابی در سطوح پایین و هدایت تحصیلی در سطوح بالا در مدارس انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، با بیان اینکه استعدادیابی در سطوح پایین و هدایت تحصیلی در سطوح بالا در دنیا امری مهم است، گفت: در حقیقت این مهم جهت هدایت استعدادها برای شناسایی توانایی دانش‌آموزان و تامین نیروی مورد نیاز جامعه انجام می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران سنجش در دوران ابتدایی و هدایت تحصیلی در دوران متوسطه مورد توجه قرار گرفته و هدایت تحصیلی بر اساس توانایی دانش‌آموزان در برخی دروس انجام می‌شود.

در هدایت تحصیلی به نیازهای جامعه و دانش‌آموزان توجه نشده است

وی با انتقاد از اینکه در هدایت تحصیلی به نیازهای جامعه و دانش آموزان توجه نشده است، تصریح کرد: در بستر منطقی هدف باید هدایت استعدادها باشد اما در کنار توجه به استعداد به نیازهای جامعه نیز باید توجه شود.

ایجاد فضای روانی کاذب در جامعه برای رغبت دانش آموزان و خانواده‌ها به سمت و سوی برخی رشته‌ها

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علوم تجربی یکی از رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد کشور است، گفت: متاسفانه به دلیل ایجاد فضای روانی کاذب در جامعه میل و رغبت دانش‌آموزان و خانواده‌ها به سمت و سوی برخی رشته‌ها مانند تجربی افزایش و نسبت به سایر رشته‌ها کاهش یافته این در حالی است که باید به گونه‌ای در این مسیر گام برداشت که توسعه متوازن نظام آموزشی تحقق یابد.

تا پایان برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند

بیرانوندی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه‌ای و کارودانش و 50 درصد در رشته‌های نظری تحصیل کنند، یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه رشته‌های فنی در کشور منتج به اشتغال نمی‌شوند بنابراین دانش‌آموزان و خانواده آنها کمتر به انتخاب آنها رغبت و تمایل نشان می‌دهند.

اجرای درست هدایت تحصیلی نیازمند آموزش خانواده‌ها و هم‌افزایی جامعه

وی با تاکید بر اینکه اجرای درست هدایت تحصیلی نیازمند آموزش خانواده‌ها و هم‌افزایی جامعه است، ادامه داد: هدف از طراحی رشته کارودانش این بود که دانش آموزان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند اما متاسفانه چنین امری محقق نشد و بازار کار مناسبی برای این رشته در کشور نداریم و در واقع رابطه منطقی و معناداری میان رشته تحصیلی دانش‌آموزان و شغل آنها وجود ندارد بنابراین وجود تمامی این مشکلات باعث شده رشته‌هایی مانند علوم تجربی در میان رشته‌ها خودنمایی کند و آنچنان که شایسته است اهداف هدایت تحصیلی محقق نشود.

در آزمون سراسری سال 97 بیش از 640 هزار داوطلب در رشته تجربی ثبت نام کردند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه در آزمون سراسری سال 97 بیش از 640 هزار داوطلب در رشته تجربی ثبت نام کردند، گفت: متاسفانه برخی دانش‌آموزان به هیچ وجه توانایی و استعداد تحصیل در رشته تجربی را ندارند و به دلیل عدم هدایت تحصیلی مناسب نتیجه مطلوب را به دست نمی‌آورند.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =