۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳

ایرنا نوشت؛ معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی قم گفت: تا پایان امسال چهار روستا از بخش کهک قم به شبکه آبرسانی سرشاخه های دز متصل می شود.

وحید بذر افشان با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: عملیات اجرایی و برنامه های عمرانی برای اتصال روستاهای تیره، ویریچ، خاوه و فردو از بخش کهک به شبکه آبرسانی سرشاخه های دز آغاز شده است.

کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستاست که در جنوب این شهر قرار دارد و فاصله مرکز این بخش تا قم 30 کیلومتر است.

وی، اعتبار عملیات اجرایی این طرح را 100 میلیارد ریال ذکر کرد.

وی با بیان این که درصدد اتصال تعداد بیشتری از روستاها به شبکه آبرسانی هستیم گفت: از سال گذشته تا کنون پنج روستا ازجمله میم، ابرجس، دستگرد، لنگرود وقبادبزن بخش کهک به سرشاخه های دز متصل شده است.

مراحل اولیه بررسی انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال 1360 آغاز شد و دور نخست این مطالعات تا سال 1364 پایان یافت. پس از این مرحله در سال‌های 1367 و 1378 باردیگر مطالعاتی در خصوص چگونگی اجرای پروژه صورت گرفت.

اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به طور رسمی از سال 1382 آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های الیگودرز به سد کوچری گلپایگان و تصفیه خانه آن شد.

بذر افشان ادامه داد: همچنین عملیات ایجاد و اصلاح شبکه های آبرسانی روستاهای استان قم، ایستگاه پمپاژ آب، مخازن ذخیره آب و انشعاب های جدید مشترکان در حال اجراست.

وی بیان داشت: همچنین از ابتدای سال تاکنون حدود 10 هزار متر شبکه آبرسانی جدید در روستاهای قم ایجاد شده است.

وی با بیان این که 33 هزار مشترک آب در روستاهای استان قم وجود دارد، گفت: قم یکی ازکم آب ترین استان های کشور است که با محدودیت های منابع آبی نیازمند استفاده درست و بهینه روستایان و همه قشرهای جامعه از آب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده نادرست از منابع آب های سطحی، زیرزمینی و وقوع خشکسالی ها باعث بروز مشکلاتی شده است که در همه کشور و به تبع آن در استان قم شاهد کم آبی هستیم.

بذر افشان همچنین با بیان این که آبرسانی سیار به 36 روستای استان قم صورت می گیرد گفت: 21 روستا زیرپوشش این شرکت و حدود 15 روستا غیرپوشش (زیر 20 خانوار) است که به صورت میانگین هفته ای 70 سرویس آبرسانی سیار به این تعداد روستاها انجام می شود.

وی گفت: هم اکنون بخش عمده ای از روستاهای بخش های پنجگانه استان قم از آب پایدار سرشاخه های دز برخوردار هستند که امیدواریم با اتمام طرح های عمرانی تمام روستاها از آب بهداشتی بهره مند شوند.

قم با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ این استان دارای پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفرآباد و پنج شهر قم، قنوات ، کهک، دستجرد و جعفریه ، 10 دهستان و 363 آبادی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =