۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵

ایسنا نوشت: یکی از رهبران ارشد دفتر سیاسی طالبان، ریاست هیاتی از این گروه در سفر به ازبکستان را برعهده گرفت و با مقام‌های ارشد از وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیر محمد عباس استنکزی، از رهبران دفتر سیاسی طالبان نماینده این گروه در مذاکرات چهار روزه ازبکستان بود که روز جمعه پایان یافت. این دیدارها شامل صحبت با عبدالعزیز کاملف، وزیر امور خارجه ازبکستان و همچنین عصمت علیا ایرگاشف، نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان بود.

این دیدارها در پی پیشنهاد از سوی شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در مارس سال جاری میلادی برای میانجی گری صلح در افغانستان صورت گرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرت درباره مسائل مهمی چون خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و روند صلح و همچنین پروژه‌های احتمالی توسعه با حمایت مالی ازبکستان صورت گرفت.

وی همچنین گفت که مقام های دولت ازبکستان درباره نگرانی های امنیتی خود صحبت کردند. طالبان به تبادل دیدگاه ها با مقام های این کشور درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سازش مجدد در این کشور پرداخت.

این دیدار از آن منظر بسیار مهم است که طالبان فشارها بر نیروهای امنیتی افغانستان را با حملات مرگبار خود افزایش داده و واشنگتن نیز مذاکرات اولیه‌ای را با این شبه نظامیان با هدف یافتن پایانی قابل مذاکره برای جنگ طولانی مدت افغانستان، آغاز کرده است.

طالبان توجه زیادی را از سوی روسیه و ازبکستان به دست آورده چون این کشورها طالبان را همچون موج‌شکنی در مقابل داعش در افغانستان می‌دانند. دولت آمریکا، روسیه را به تهیه سلاح برای طالبان متهم می‌کند.

برای ازبکستان، داعش در افغانستان از آن جهت مهم و محل مذاکره است چون بسیاری از اعضای سابق جنبش رادیکالی ازبکستان به این گروه پیوسته‌اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =