ایرنا نوشت: محققان دانشگاه TU Wien اتریش راهکار جدیدی را برای تولید پوشش‌های ارگانیک پیشرفته ابداع کردند که در آن حلال‌های سمی با آب جایگزین شده‌اند.

در این شیوه محققان آب را تا 180 درجه سانتی‌گراد در فشار معینی گرم می‌کنند. در این شرایط فشار به‌شدت افزایش‌یافته و درنتیجه بخش عمده آب به‌صورت مایع باقی می‌ماند اما ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آن تغییر می‌کند.

این وضعیت تعداد پیوندهای هیدروژنی هریک از مولکول‌های آب را با سایر مولکول‌ها کاهش می‌دهد و تعداد یون‌های آزاد H3O+ یا OH- در آن را افزایش می‌دهد. در این حالت آب هم دارای خاصیت اسیدی می‌شود و هم مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند.

همچنین امکان حل شدن مولکول‌هایی که در دمای عادی محلول در آب نیستند، در این شرایط فراهم می‌شود. درنتیجه می‌توان مولکول‌های پوشش ارگانیک را با غلظت زیاد درون آب حل کرد تا پس از سرد شدن به‌صورت کریستال درآیند.

این در حالی است که در روش‌های فعلی از حلال‌های سمی برای تبدیل مولکول‌های پوشش ارگانیک به کریستال استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست مضر هستند.

پوشش‌های ارگانیک علاوه بر رنگ‌های فوق‌العاده، دارای یک کاربرد فنی مهم هستند. این پوشش‌ها گروهی از مواد با ویژگی‌های بسیار خاص هستند که در انواع محصولات الکترونیکی از نمایشگرها گرفته تا کاغذ الکترونیکی و تراشه‌ها کاربرد دارند. خواص الکترونیکی این مواد در حالت کریستالی که مرتب‌ترین حالت مولکولی آن‌ها محسوب می‌شود، بهبود می‌یابد و کاربردهای جدیدی را در اختیار محققان می‌گذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشرشده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =