۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲

پژوهشگران با بررسی فرآیند تولید و مصرف انرژی از منابع زیستی، نشان داده‌اند بهترین سوخت برای خودروها، الکتریسیته‌ای است که از پسماندهای زیستی بدست آمده باشد.

فریبا فرهادیان: نتایج جدیدترین تحقیق در زمینه سوخت‌های زیستی حاکی از این است که استفاده از الکتریسیته زیستی به‌عنوان سوخت خودروها، کارایی بالاتری نسبت به اتانول گیاهی دارد؛‌ ضمن آن‌که دی‌اکسید کربن کمتری را نیز وارد محیط زیست می‌کند.

پژوهشگران در پی این بررسی اعلام کردند سوزاندن پسماند زیستی (بیومس) برای تولید الکتریسیته، کارایی به‌مراتب بالاتری نسبت به تبدیل آن به سوخت اتانول دارد. گرچه تولید و نگهداری خودروهای برقی نسبت به بسیاری دیگر از خودروهای احتراق داخلی پرهزینه‌تر است، اما کارایی آن‌ها در تبدیل این انرژی به حرکت بسیار بالاتر است.

این تحقیق جدید که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی الیوت کمپل انجام شده، به مدل‌سازی کل مسیر سیستم تولید انرژی از هر دو نوع سوخت، از کاشت گیاه گرفته تا تولید قدرت در موتور و مقایسه آن‌ها پرداخته است. آن‌ها هم‌چنین به بررسی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر دو مسیر پرداختند و دریافتند که مسیر تولید الکتریسیته زیستی بسیار بهتر و کارآمدتر از مسیر تولید اتانول یا همان سوخت زیستی است.

این مقاله که در نشریه ساینس منتشر شده، نشان می‌دهد یک خودروی الکتریکی با نیروی محرکه بیومس می‌تواند به‌طور متوسط 81 درصد مسافت بیشتری را نسبت به یک خودروی احتراق داخلی با سوخت اتانول گیاهی طی کند. علاوه‌براین کاهش در تولید گاز گلخانه‌ای با استفاده از الکتریسیته زیستی خیلی بیشتر از دو برابر آن چیزی است که برای اتانول گیاهی محاسبه شده است.

به گفته سونیا یه، از دانشگاه کالیفرنیا، نتایج این پژوهش باعث تقویت بخش حمل و نقل کالیفرنیا در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد. از ماه گذشته که استاندارد سوخت با حداقل کربن در دستور کار قرار گرفته، شرکت‌های مختلفی به انواع فناوری‌های کاهش انتشار کربن متوسل شده‌اند که یکی از آ‌ن‌ها حمل و نقل الکتریکی است.

در مقابل، سیاست سوختی ایالات متحده بر استفاده از سوخت‌های زیستی و افزایش آن از 9 میلیارد بشکه در سال 1387 /  2008 به 36 میلیارد بشکه در سال 1401 / 2022 متمرکز شده است. در همین راستا، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا چند روزپیش استاندارد گازهای گلخانه‌ای را برای انواع سوخت‌های زیستی پیشنهاد داد، اما  هیچ قانونی را برای حمل و نقل الکتریکی وضع نکرد.

با تمام این اوصاف، طرح‌هایی نیز برای گسترش قوانین کالیفرنیا در این زمینه به سطح ملی دردست است. جرمی مارتین، پژوهشگر ارشد اتحادیه دانشمندان متعهد، معتقد است که هنوز زمان خوبی برای اظهار نظر راجع به موفقیت یا عدم موفقیت خودروهای الکتریکی نیست. او می‌گوید رمزموفقیت در این است که با دردست داشتن یک سیاست انعطاف‌پذیر و یک هدف عمده، به تمامی فناوری‌ها اجازه دهیم با یکدیگر بر سر رسیدن به این هدف رقابت کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =