مرمت پل خان به شرط تخصیص ۱.۵ میلیارد اعتبار

«خبرجنوب» نوشت: پل خان از کهن‌ترین بناهای تاریخی استان فارس است که روزگار تلخ و شیرینی داشته، پلی که قدمتش به 418 سال قبل برمی‌گردد و در حال حاضر با آسیب‌های جدی رو به‌روست و نیازمند مرمت اما به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت امسال این بنای ملی مرمت نخواهد شد.

پل خان که سال‌هاست کاربری خودرا از دست داده یکی از بناهای صفوی در شهرستان مرودشت است که قدمتش به دوره صفوي برمی گردد، برروي رودخانه كر قرار دارد و با اينكه قسمت هاي عمده آن فرو ريخته اما از نظر معماري یکی از ارزشمندترین و زيبا ترین بنای ملی استان به شمار می رود.

اين پل در زمان حكومت شاه عباس صفوي در سال 1021 هجري قمري و به دستور امام قلي خان فرزند ا...وردي خان حاكم فارس ساخته و به نام خان نيز معروف شد. طول اين پل تاريخي به 115 متر و عرض آن به 5/5 متر مي رسد و از سنگ و ساروج ساخته شده و داراي 13 دهانه طاقي است.

پل خان

اين پل تا قبل از دهه 40 تنها راه ارتباطي شيراز- اصفهان بود كه با ساخت پل فلزي در نزديكي آن، عبور و مرور از روي آن متوقف شد.

پل خان در سال 1351 به شماره 929 در فهرست ملي به ثبت رسيده است و بارها نيز مورد مرمت قرار گرفت اما طبق نظر كارشناسان در حال حاضر نزديك به 70 درصد از اين اثر تاريخي تخريب شده است و بايد تدابير جدي تري براي حفاظت و مرمت و حتي بازسازي آن انديشيده شود.

این بنای ملی طی 7 سال اخیر مرمت نشده و از سویی هم همچنان در وضعیت ثبات قرار دارد و آسیب بیشتری هم ندیده است اما آنطور که فعالین حوزه میراث فرهنگی تاکید دارند چنانچه این پل تاریخی مرمت و بهسازی و مقاوم سازی نشود به زودی تخریب کامل خواهد شد چرا که پایه های آن سست شده است. اما بهمن مرداني رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مرودشت معتقد است پایه های این پل مقاوم و در ضخره قرار دارد و تنها نمای ظاهری آن دچار آسیب شده که با مرمت این مورد هم حل می شود.

وی با اشاره به مرمت هاي متعددي كه سال های قبل برروي اين پل تاريخي انجام شده، گفت: طبق برآوردهاي صورت گرفته، مرمت كامل اين بناي ارزشمند به یک تا یک ونیم میلیارد تومان نياز دارد.

به گفته وي، دو سال گذشته قسمت هایی از 2 دهانه اين پل كه به شدت آسيب ديده بود مورد مرمت و استحكام بخشي قرار گرفت اما امسال پرونده مرمتي اين اثر ملي گشوده نشد.

مرداني تاكيد كرد: طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده، مرمت پل خان در اولويت پروژه هاي مرمتي سال آينده است و اميدواريم با جذب اعتبارات مناسب، اين سازه تاريخي را هرچه سريع تر مرمت كنيم.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مرودشت افزود: مرمت اين بناي تاريخي با مصالح بومي و طبق استانداردها انجام مي شود.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حااضر این بنای صفوی دارای طرح جامع مرمتی است و به محض تامین اعتبارات لازم پرونده مرمتی این بنا گشوده خواهد شد.

مردانی برلزوم مرمت و ساماندهی این پل 400 ساله تاکید کرد و افزود: این بنا به زودی مرمت خواهد شد و هم اکنون نیز مراقبت های اصولی و اولیه در بنا صورت گرفته است و جای نگرانی نیست چرا که وضعیت سازه تثبیت شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =