ایسنا نوشت: رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: پیش بینی می‌شود تعداد قوچ و میش ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته که ۱۲۰۰ راس شمارش شد، افزایش یابد.

بهزاد شیرپنجه رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: بارش باران و پوشش مطلوب گیاهی و آبشخور‌های مناسب موجب شده تا شرایط مطلوب برای زاد آوری قوچ و میش اصیل ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه مهیا شود.

وی گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به ویژگی قوچ و میش در چند قلو زایی، تعداد آن نسبت به سال گذشته افزایش یابد که نتایح زاد آوری در سرشماری آبان امسال مشخص خواهد شد.

شیرپنجه افزود: همه ساله در اواسط فصل بهار، بره آوری میش‌های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه به ویژه جزیره کبودان که زیستگاه اصلی این گونه در پارک ملی است، آغاز می‌شود.

رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه ادامه داد: قوچ و میش ارمنی در سایر جزایر دریاچه ارومیه از جمله اسپیر، اشک و به صورت فصلی در جزیره آرزو زیست می‌کنند، اما زیستگاه اصلی آن در جزیره کبودان می‌باشد و دلیل آن وجود پوشش گیاهی مناسب و منابع آبی خوب آن است.

شیرپنجه گفت: سال گذشته ۱۲۰۰ راس قوچ و میش ارمنی در پارک ملی دریاچه ارومیه شمارش شد و در آبان نیز شماری انجام خواهد شد. قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کند.

رییس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: گونه قوچ و میش ارمنی ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می‌کند و به دلیل اینکه در زمان‌های گذشته در مرز ایران و ارمنستان می‌زیست به قوچ ارمنی معروف است.

وی افزود: تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام‌های زوج سُم است و در دام‌های اهلی و حیات وحش دیده می‌شود؛ تلفات این بیماری در حیوانات و دام‌های بالغ کم‌تر اتفاق می‌افتد، ولی در دام‌های جوان تلفات قابل توجهی دارد و در بررسی‌های صورت گرفته درقوچ و میش ارمنی پارک ملی دریاچه ارومیه هیچگونه علائم تب برفکی مشاهده نشده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =